AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.955

Kostnad för lackering E38

Vad tror ni man får betala för en bra omlackering på en E38? Funderar på att göra detta.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
35 000:- inklusive moms för ett fackmannamässigt utfört jobb , skall de inte plocka av allt och bara fuska över skiten som ett försäkringsjobb blir det en mindre kostnad.

Priserna kan ju variera mycket beroende på vart man bor , jag har undersökt marknaden i östergötland endast.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
Det är såpass alltså!???? Bäst att vara rädd om lacken då.

Hej jag har en kompis som äger en professionell lackfirma i Småland och jag har mycket bra priser där om någon är intresserad. Jag kan även ordna transport av bilen om det skulle behövas.
Jag vet inte vad wadel hittat för firmor i Östergötland, men 35 är ju löjligt.... Jag har då f-n aldrig betalat så mycket, men det är ju i Stockholm - kanske priserna är lägre här?
20.000kr inkl moms från en välkänd bra firma här i Jönköping.
Sen kanske Wadels priser berodde på storlek på bil samt kulör?
Jo, det är sant. En solid lack är billigast jämfört med en två eller treskiktare. Och mycket av kostnaden är nerplockning, så spar pengar genom att plocka av bilen själv - det är ändå inget arbete man vill betala 1000 kr/timme för.

Lackarna chansar också, kommer du in med en Mercedes cab så är den garanterat dyrare att lacka än en V70, trots att den är mindre och saknar tak.
Det handlar också om vilken kvalité man vill få utfört på arbetet. Det kan lätt gå åt 100 000:- om man vill. (Speciallack, mellanslip m m). Runt 40 - 50 tror jag man får räkna med i Stockolmsregionen om vill få till en seriös hellack (även insida motor, dörrar mm).

// Hawar
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag vet en här i Linköping som bombar* bilen för 5 papp , resultatet blir , om det nu krävs förtydligande , inte så jättebra.

Så finns det ju riktiga yrkesmän som lämnar kvitto , betalar sin moms och gör ett förstklassigt lackjobb och dessutom plockar hela bilen ren innan lack , då kanske det kostar 50 papp och resultatet blir bättre än en robotlackerad bil med de vanligt förekommande "apelsinskalslackerna".

* bomba = populärt uttryck bland garagemicklare för att hastigt och utan kvalitetskrav spraya lite färg över rosten på en skrotbil innan försäljning.

Enligt wadel och BMW528M så ligger det på mellan 50 000 och 100 000 för att lacka om. Här är det tydligen dom flotta grabbarna med dom tjocka plånböckerna som talar... ;) :)

Fråga till er båda: har ni själva betalat detta för en lackering?

Zeiss: med tanke på att begpriserna för E38 ligger på ca 50 - 60 papp så låter det som ett bra sätt att förstöra dina pengar på. Vansinne.

Själv lackade jag om min E38 för en bråkdel av dessa förslag. Dock i samma kulör som den redan var, dvs ingen motorlyft, inga urplockade rutor. Dock plockade jag ur dörrsidor och både främre och bakre stötfångare, samtliga lister och strålkastare så klart. (jag rev och monterade den själv). Kvaliten är skitfin, spegelblank. Rost fanns inte innan på den, och inte nu heller.
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Jag ska lackera om min -97a och har fått pris på 22.000kr i Helsingborg och 15.000kr i Hässleholm där jag körde förbi en lackfirma en dag.
Då är det samma färg som gäller - nån kanske hade tänkt byta färg...
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Lasse : Jag har inte betalat detta för en lackering av en hel bil ännu , jag kommer dock att göra det och jag har redan nu betalat priser i samma prisklass för lackering av enskilda karossdelar , då har resultatet blivit riktigt bra.

Att prata om lackering och jämföra priser över internet är väldigt missvisande då resultatet skiljer otroligt mycket , således talar man om olika priser som betalning för olika utfört arbete och olika resultat trots att själva ordet "lackering" låter likadant även om man inte får samma sak för pengarna.
Själv har jag arbetat tidvis på en lackeringsfirma de senaste 16 åren och har troligtvis en annan bedömningsgrund av lackerade bilar än vad "mannen på gatan" har.
jag har också mycket god insikt i hur lackeringsverksamhet bedrivs och hur den skall bedrivas med tanke på de miljökrav som ställs.

Det normala brukar vara att man i bästa fall får det man betalat för , och de som nu får en jättefin lack av en hel bil för ett pris så lågt att det inte ens räcker till de kommunala miljöavgifterna per utsläppt liter thinner - GRATTIS !

wadel: Vad jag menar är att vanliga människor har inte råd att betala såna summor.

Tänk själv: om en lackering kostar 50 000 (2 500 i material, resten arbete) så får de flesta spara ca 4 år för att få ihop till den summan. (om man sparar en tusenlapp i månaden). För att motivera en sån utgift bör lackeraren arbeta åtminstone tre veckor heltid med lackeringen. Det motsvarar en bruttolön 48 / 0.75 = 64 000 i månaden. Minus skatt och avgifter blir ändå en hyfsad månadslön, eller hur? Och vem tror på tre veckor?

Jag gav 18 000 för min omlack, och den killen verkar klara sig ganska bra, för han är mest på golfbanan tycker jag....
:)
Verkar som allt är dyrare uppe i sthlm =/
@Lasse,

Du får tänka på att företagaren har en hel del omkostnader. Lokaler, utrustning, skatter m m m. Det är inte bara att dra av 2500:-. Han får inte behålla resten i fickan. Sedan kan det mkt väl ta tre veckors heltid beroende på om det är en "riktig" hellack vi pratar om.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Lasse : ok då förstår jag vad Du menar , jag håller med och tycker likadant - och det här gäller ju i princip alla typer av hantverk och tjänster som man vill ha gjorda som privatperson.
Och ännu lite dyrare har det ju blivit nu efter 8års uppåtgående konjunktur där "alla" konsumerade hur mycket somhelst och "alla" verkade köpa 3miljoners villor på en vanlig arbetarlön.

Dock är vi många som inte fått så stor del av jobbskatteavdrag och löneförhöjningar , så självklart får vi vanliga människor spara innan man lackerar om sin bil - ingen trodde väll något annat.

Däremot måste jag säga att jag inte håller med om räknexemplet i ditt inlägg , 2500 räcker absolut inte till material alls , det är en fantasisiffra.
Materialkostnaden är mycket högre och att bara hålla lokalen varm med det otroliga luftflödet som går rakt igenom en lackeringsverkstad är jättedyrt per timma.
Det är tillockmed dyrt även om företaget har aktiv frånluftsvärmeåtervinning , och en sådan anläggning kostar bara den minst 1 miljon för det är rejält stora saker vi talar om och ingen liten villamojjäng som klarar en halv kubik i timman.
Sedan så tar faktiskt en hellack flera veckor i anspråk om kunden är lite pedant , de flesta kunder som väljer hellack på en bil de gillar är pedanta.
Jag har själv sett bilar som tennats upp efter att ha varit plåtrena och bara att komma dit tar 2 veckor och då har inte ens första lagret grundfärg kommit på.

Men struntsamma , jag har inget intresse i att förklara lackverkstäders kostnader , har Du däremot betalat 18000:- inklusive moms för en helack är det ju nästan samma summa som de 35000:- jag skrev eftersom du själv plockade ner bilen och lackeraren således inte tog betalt för det så sparades kanske 10 000:-.

Det går inte att jämföra med hobbylackerare som lackar lite åt kompiskretsen om kvällar och helger.

BMW528M och wadel; låt oss inte fastna på det. Era inlägg var säkert ämnade att hjälpa Zeiss, som ju var den som frågade. Sen att jag kanske tyckte att ni "drog på" lite hårt hoppas jag ni kan ha överseeende med.

Det är ju lite av charmen, att man inte alltid instämmer, men att man är kompisar ändå och har kul med våra BMW? :)

Ha de gött /Lasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.