|
|
|
|---|---|
Gemini__ |
Hittade denna sida på Volvoforumet "jagrullar.se": Länk Någon som har fått nog verkar det som. =) Mvh: Thomas |
|
Det är ju inte alltid såsom pengar och intelligens hänger ihop, räknat ifrån första ägaren då... Helt korrekt att mercedes har dragit ned på "produktkvalitetsmarginaler" sedan 1994 och framåt tills de fick enorma goodwill garantikostnader. Tillika äro det ju en medveten bilägares ansvar att sköta om sin bil så gott som det går. T e x en Ditecbehandling samt stänkskydd runtom på denna vagn när de var ny så är jag övertygad om att endast ett minimum utav korrosionsskador hade inträffat för då ligger det nämligen ett näst intill, för salt och liknande oigenomträngligt lager ovanpå lacken. Nu är det enkelt att vara efterklok, visst. Däremot äro det lite lustigt, jag haver själv beskådat det ofta förekommande åkdonet Range Rover utav 2005- ï de centrala delarna utav Stockholm. Många ägare tankar 95 oktan istället för 98 som både ger mer effekt och drar mindre medelst. Samt talar man med ett prima stationsbiträde på en bensinmack på Birger Jarlsgatan blir det rätt tydligt att det är oftast billigaste automattvätten och allmänt beklagande över att allt är så dyrt.... Inte för att mången medelst mycken SEK äro så, dock ligger det kanhända något i typbilden? Mvh Asken |
|
| Det är mycket högre krav på miljövänliga billacker som jag inte tror har samma kvalité. Detta försvarar ju såklart inte Mercedes rostproblem. (Även BMW har fått smaka på detta). | |
|
Det mest skrämmande är att rostmasken gnager gott i den nuvarande E-klassen också. Vill minnas att jag såg en snygg silvermet W211 parkerad på stan med några missprydande bruna fläckar runt strålkastaren och nedtill på förardörren. Såg helt sinnessjukt ut, för bilen i övrigt såg fabriksny ut. Denna artikel från Vibilägare understryker bara att rosten ingalunda är motat på den nya E-klassen. Länk Undrar hur det är med BMW. Vi vet att E39 och E46 då och då fick påhälsning av den hungriga rostmasken men hur är det med E60 och E90? Det borde finnas E60 som är angripna med tanke på att modellen såldes som 2004, men jag har inte hittat någon info om rost på den? |
|
| Finns ett fall av utbytt baklucka på en E61:a p.g.a rost i nån tråd om det är någon som orkar leta. | |
|
Såg den här förra året: Länk Undrar om den finns kvar... |
|
|
Heltsonika: Den verkar nyss varit inne och fått dörrarna utbytta :) Merca verkar ha haft grundfärgsproblem då det uppkommer problem lite här och var. BMW´s problem är ju tråkiga då de finns i fogar. En klen tröst är väl att det verkar vara begränsat till dessa och att skärmkanterna klarar sig riktigt bra trots att de är utdömda som gammalmodig konstruktion. |
|
|
Bmws rost problem på e46 och e39 var inte direkt slumpmässiga, de var snarare genomgående. Det började redan vid 1 år/1500 mil. Det verkar som de fått ordning på E60 och E90, bekymmerna verkar iaf inte existera i samma utsträckning. Det verkar egentligen bara som det är Audi och Porsche som har ett riktigt bra rostskydd av de tysktillverkade bilarna. Länk |
|
| Anders-72: Haha! Ja, man skulle kunna tro det. Men bilen ser faktiskt finare ut på bild än vad den gjorde i verkligheten. Ville inte smyga omkring den allför mycket då jag tyckte lite synd om ägaren. Kan inte vara kul att lägga ut flera hundra tusen på någon som rostar bort så där. Hade nog gjort som i första länken och parkerat bilen strategiskt utanför återförsäljaren, sedan åkt buss till jobbet. | |
|
Asken: stänkskydd och lackbehandling hjälper inte på en tex W210 för att hindra att den rostar ! Tror du på det själv ? Jag jobbar på en Mercedes verkstad och vet vad det handlar om, har träffat så många upprörda Mercedes ägare med rostiga bilar som vi får hänvisa till RMs bilservice i Danderyd. Har även sett så många (ganska nya) rostiga mercor på verkstaden också. Det hjälper inte hur mycket man än vaxar och tvättar bilarna, det är ju konstruktionen som det är fel på. Skräckexemplet är W210 (e-klasse 1996-2002). |
|
|
Asken: "Det är ju inte alltid såsom pengar och intelligens hänger ihop" Nä, verkligen inte, speciellt som man köper en Merca och tror man får kvalitet. En god vän var spekulant på en Merca, han hade i sin tur en vän som var säljare på Philipssons vilken avrådde min vän från att köpa just Mercedes beroende på problem med rosten. Så om du tror att det räcker med stänkskydd och lite annat så tror du fel. |
|
|
Det är inte säkert att det är intelligensen som felar om man köper en Merca. Det kan ju vara så att man haft en Mercedes förut och det kan jag vittna om att de har gjort bland de mest prisvärda kvalitétsbilarna som rullar. Min vardagsbil är en E39:a, men den riktiga kvalitétsbilen jag äger är en 300D från -83 :) |
|
Terry N |
Kompisen har haft hans mammas gamla mb 190 E -87 som pendlarbil senaste 5 åren, och 10' billiga mil har det varit, går som en klocka. Går igenom besiktningen hela tiden, han vill egentligen ha en modernare bil med tex AC. men det vore ekonomiskt galet att släppa en sån bil med den kvaliten och driftsäkerheten. Rost finns knappt heller, bara man sköter tvätten. Som ngn skrev, fram till 93-94 är MB kassaskåp. sen kom besparingar och USA kom sen in i bilden, vilket bara kan gå på ett sätt.... |
| heltsonikas bild är på en taxi och förmodligen är den krockad och fusklagad. | |
| Möjligt, men det ursäktar inte att även vissa välskötta ex. ser ut sådär... | |
| crille82: Det har du alldeles rätt i. | |
|
Kan bara dementera rostproblemen,här i västebottens inland där jag bor saltas inga vägar men ett par MB 290td 1996-2002 har otroliga rostproblem men även taxibilar årsmodell 2004 har problem med rost i dörrar. gb |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.