AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.692

Storlek luftningsnippel bakre bromsok?

Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Jag håller på att byta vätska i bromssystemet (520-95) men får inte loss luftningsnippeln, 7ans fasta nyckel snurrar runt den som ingenting och 6ans är det inte en chans att jag får på.

Är det nåt märkligt tummått eller nått? Jag tycker att nippeln ser schysst ut och och är inte sönderdragen eller liknande...

Om nån vet vad det är för storlek eller mått får ni gärna höra av er. Snabba svar uppskattas då jag är ute och mekar och snart ger jag nog upp och tar fram polygripen...

Tack på förhand!

Jesper
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Antagligen har det rostat av lite material på nippeln (minns dock inte vad det skall vara för storlek på E34).
Jag brukar ta en lite mindre hylsa och banka dit, så i ditt fall hade jag kört på en 6-hylsa och knackat dit den på nippeln. Ofta gör detta underverk på luftnipplar, slagen gör att dom släpper så fint sen.

X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det bör vara 7mm nyckelvidd på nippeln, men som weeman skriver är den troligen både rostangripen och runddragen sen tidigare.
Köp nya luftningsnipplar innan du ger dig på jobbet, och byt ut! Glöm inte nya gummihattar.
För att få bort de gamla finns flera knep, men det ovanstående med att knacka på en lite för liten hylsa är utmärkt eftersom knackandet också hjälper till att lossa nippeln (6mm eller 1/4" = 6,25mm brukar funka bra).
För att hålla rosten borta från de nya nipplarna, kan du spruta på lite tunt rostskyddsmedel (ML) nån gång emellanåt.
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Tack för de snabba svaren! Jag gick ut och provade att banka på 6ans nyckel och det gick efter en del våldande. Inga problem att vrida runt sen.

Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.