|
|
|
|---|---|
|
Min vindruta är rätt gammal och vid motljus ser man att den är lite blästrad. Det finns ett par små stenskott också. Inget större problem. Men nu erbjuder mitt försäkringsbolag att gratis laga stenskotten. Ska jag låta laga dessa två stenskott? Varför gör försäkringsbolaget det? Jag antar att det inte är av välgörenhet utan för att de tjänar på det? Det blir billigare än att rutan så småningom spricker och hela rutan måste bytas? Hur ska jag göra? Laga stenskotten och rutan håller längre och jag får köra omkring med lite blästrad ruta flera år längre? Jag har ingen bra koll på vad som gäller vid sprucken ruta, hur mycket självrisk det är osv. Vad säger experterna? | |
|
Är rutan sliten så hade jag inte lagat dom... Helt enkelt eftersom att det räcker med att bli "förblindad" en gång vid fel tillfälle för att en olycka ska kunna inträffa. __________ |
|
|
Självrisken för en ny ruta på en större bil med regnsensor brukar ligga på ca 1500-1800 kr. Jag lagade nyligen två stenskott på min 116i. Det gick på 200 kr. Man kan fortfarande se stenskotten men de syns mycket mindre och rutan spricker förmodligen inte upp nu. Har du lagat några stenskott och sedan får ett nytt så är det inga problem att byta hela rutan. Glasmästaren brukar inte vara svår att övertala. |
|
| Angående att bli förblindad så får man inte laga stenskott som sitter i förarens omedelbara synfält. Inte heller stenskott som sitter för nära rutans kanter. | |
|
Jag bytte min ruta i april. Fick en liten spricka i kanten på rutan som glasmästaren försökte stoppa genom att borra ett litet hål. Kostade mig inget, men det höll inte många veckor...! Så det blev en ny ruta som BMW bytte. 1928 kr i självrisk. Hälsn T |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.