|
|
|
|---|---|
|
528t -99. Stolsvärmen fungerar inte. Det lyser om knappen framme på panelen men om man trycker på den så indikerar inte dioderna som ska visa att värmen är på och det blir inte heller någon värme i stolen. Är detta någon känt fenomen som det finns en lösning på? | |
|
Lyser om knappen? Menar du bakgrundsbelysningen? Om det är den du menar så har den inget att göra med själva stolsvärmen. Om stolsvärmen inte går igång (alltså om det inte är motstånd i själva slingan) så lyser inte heller dioderna. Jag kan inte tvärsäkert säga att det är så på just BMW, men på alla andra bilar jag haft så är det så. Felet torde ligga i att du har en brusten slinga. Provmät vid stolen (alltså dra ur kontakten till stolsvärmen) medelst en vanlig multimeter för att kontrollera impedansen. Jag tror du får oändlig impedans (alltså inget motstånd alls = brusten slinga). Om du får det är det bara kränga av klädseln och montera ny slinga. Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
|
Här är lite info: Länk Förtydliga gärna hur du menar att att det lyser innan/efter tryckning, det finns ett par modeller av reglage på E39. Om du mäter resistansen i värmeslingorna så får du se upp så att du inte mäter på sensorn (NTC-motståndet) och blir lurad. FP |
|
|
Ja det är bakgrundsbelysningen som lyser. Sen när man trycker på knappen så ska väl det tändas en eller flera lampor/dioder bredvid tryck knappen? Det är både förarstolen och passagerarstolen som strular. Har kollat säkring 32 som tydligen ska gå till stolsvärmen men den verkar hel. |
|
|
Jag tror du bör kolla så värmeslinga och termistor är hel. Kabelfärger och mera uppgifter i förra tråden. Verkar iofs inte så troligt att båda stannar samtidigt, är det nåt annat som är installerat eller ändrat i bilen? FP |
|
|
Jag köpte bilen precis (visste om att de inte funkade) Kan ju ha gått flera år mellan det att den högra respektive vänstra gick sönder. Får ta och mäta och kolla. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.