AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.082

Vädering. E39 530i touring -01

Sida 2 av 3
Hur går det?

Antar att det är denna?

Länk

159KSEK för bilen i inbyte låter som en dröm, nästan värt att ta vägen via den bilen som ni tittade på. Min bedömning att det är cirka dubbelt så bra betalt som man kan förvänta sig vid (bästa fall) att sälja privat.

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
@moget, läser du inte svaren du får? Jag påpekade språkfelen redan den 5 december. Samma fel finns även med i annonsen på Blocket. En korrekt och välskriven annons ger större möjlighet att sälja bilen till ett bra pris.

Göran

FWD - Nej tack!
Martin E
En importerad 530i Touring, E39 (231hk) -01
med snart 17000 mil på mätaren är värd max 75000 :-.

Helt sanslöst var en del övervärderar sina fordon
Antar att det är lätt att övervärdera E39:an med tanke på att den fortfarande hänger med rätt bra modernitetsmässigt.

För mig skulle det vara svårt att skiljas från min välutrustade E39 för priset den betingar på begagnatmarknaden idag. Då behåller jag den hellre. Möjligt att jag kör den till skroten till slut för bättre bil och mer bil för pengarna har jag aldrig haft.
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
inte jag som har lösen till blocket annonsen...

Martin E: du menar alltså att vi skulle lagt ut vår 530 för högst 75 tusen?

Har glömt att nämna att vi Bytt ABS enheten ( den som brukar gå sönder vid dettta miltalet ) gick på en bra slant.

sitter även Ts-tuning chip. Mycket vridstarkare blev den samt ett helt annat register, bränsle förb sjönk en del med..
Intresset verkar dock ha börjar dyka upp nu. svårsåld? Nej, bara en dum tid att sälja en bil.

Denna tråden kan ni låsa/ta bort.

att jämnföra mot nån annan e39 med svart skinn och en bra mycket mer mil är bara löjligt. sånna finns de gott om och är ej värda något mina ögen.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Men herregud vilka uttryck:

"att jämnföra mot nån annan e39 med svart skinn och en bra mycket mer mil är bara löjligt. sånna finns de gott om och är ej värda något mina ögen."

Om dom ej är värda något, varför skulle er bil vara värd mer för att den har en konstig färgkombination och är chippad?

En undran, dom som visar intresse, vad har dom för bud/prisförslag?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Visst var färkombinationen ovanlig, men i min smak var det lite väl många olika kulörer i en salig blandning. Men visst, hittar man någon som gillar idén så kan den väl vara värd några lappar mer än en "normal"..
Vem hade trådskaparen tänkt skulle betala så mycket extra för en intressant färgkombo? Bilen är ju ingen entusiastbil på långa vägar, utan kommer antagligen köpas av en bruks-förare och han väljer säkert till färre mil/mer motor/nyare än att betala extra för en lite ovanligare färgkombo. Visst är färgen på inredningen är ovanlig men är någon verkligen villig att betala såpass mycket extra? E39-entusiasten väljer nog en ännu mer ovanlig och välutrustad bil, bruksköraren en billigare osv...

Att ABS-enheten är bytt gör varken från eller till, folk räknar med att en begagnad bil är servad och skött på ett bra sätt där de reparationer som har behövts är gjorda.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En silverfärgad 530 Touring som gått 17000 mil, mycket ovanligt objekt.

Men skämt åsido, tror 90% av de potentiella köparna heller hade valt svart skinn till en silverfärgad bil. Hade den vart lackad i en ovanlig individual-färg så tror jag chansen hade vart större att någon vill betala extra.

Sålde för ca. ett och ett halvt år sedan min riktigt fina estorilblåa 530 med M-sport och ljusgrått skinn. Var inte en enda spekulant som var intresserad av något annat än pris. Jag tror ändå många anser att just estorilblått är snyggt och ovanligt på en E39. Fick för övrigt inte mer betalt än dåvarande "marknadsvärde".
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
Ingen av de som ringt har pratat om priset.

och alla har frågat om abs enheten var utbytt, så ja nån betydelse har de.

Har ente nämt nåt om att den skulle vara mer värd för den var chippad.

vi chippade den iför mån av en starke bil och ev får ner förbr något.

Dom ligger i 90-120tkr på blocket,
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
120' ligger inte en 17000 mil importerad -01 på. Jag har själv sålt en 530 som gått hälften av din, svensksåld och 1 år nyare. Intresset var 0 när jag annonserade bilen för 125'. Din färgkombo drar ner priset, inte upp tyvärr.

Inte ens om du sätter ut den för 85' kommer det bli någon rusning. Med nuvarande prisförväntningar kommer du inte sälja bilen alls. Men du hade ju hittat någon magisk bilhall som gav 159', om du inte tar det så tror jag inte att du vill byta bil alls egentligen.

//Lövet
Att ni bytt ABS-enheten tror jag inte gör något för slutpriset, inte heller att inredningen har annan färg än de flesta andra. Jag är av samma uppfattning som Lövet om inredningen, jag snarare att det kan medföra färre intressenter då de flesta hellre har en mer neutral färgsättning (även om jag tycker att den är riktigt läcker). Anledningen till att de flesta säljs nya med svart inredning är nog att de flesta vill ha just svart inredning.

Som slutkläm, även här delar jag Lövets uppfattning; har ni inte fått sålt den på över en månad så är nog ändå priset för högt. Det är ändå priset som oftast är det viktigaste för begagnatköparen av en 8 år gammal bil, inte om ABS-enheten utbytt eller inredningen har en viss färgsättning.

Men jag vill ändå lycka till med försäljningen.

/// Erik
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Om man kikar på Mårtenssons Bils begagnade lagerbilar på bytbil kan man ganska snabbt konstatera att de väldigt ofta ligger i övre delen av prisskalan, oftast dyrast.

Detta gör ju att man kan bjuda "högt" för en inbytesbil med samma mellanpris som hos handlare som prisat sina bilar till marknadsmässiga (lägre) priser.
Men, eftersom många bilägare enbart kikar på vad man får för sin inbytesbil och inte vad mellanpriset blir så är Mårtenssons framgångsrika i sin begagnatförsäljning.

Problemet kommer när en "Mårtenssonkund" har finansierat sin bil till ett sådant högt inköpspris och sedan vill byta bil hos en annan handlare som värderar sina inbyten realistiskt. De är helt enkelt uppbundna till att handla hos Mårtenssons igen..

Vad det gäller 530 touringen och värdet på denna så är inte inredningen och utbytt ABS-enhet något som gör denna bilen mer attraktiv, enligt min mening.
fredde 7
Bilen är tillverkad innan 2000-09-28...Borde den inte vara en 00:a då? när är det brytdatum hos BMW annars?
Fredde 7: BMWs modellår startar i september, dvs bilen i fråga är av modellåret 2001.

/// Erik
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
"Har glömt att nämna att vi Bytt ABS enheten ( den som brukar gå sönder vid dettta miltalet ) gick på en bra slant."

Vid "dettta" miltalet?

Vilket syftar du på?
ABS-givare eller styrbox?

Är det du eller din far som säljer bilen moget?
Om det är du så förstår jag att det inte någon vidare med din omogna inställning och prissättning.

Välkommen till beganatvärlden, billigast säljer. Måste även jag ställa mig bakom löfgrens uppfattning ang. färgsättningen.
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Om du vill ha bilen såld snabbare kan du putsa till svenskan i annonsen, då den inte är den allra bästa.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med crille ovan att flertalet nog föredrar svart skinn framför en i mina ögon gräslig kombination av grått och beige. Att den är ovanlig och har kostat en massa extra när bilen var ny tror jag inte gör att någon skulle betala extra för den men visst, har du tur och det kommer någon som bara älskar denna kombination så kanske...

I övrigt så ser ju bilen fin ut men som flertalet är inne på så måste den ligga rätt i pris. Begagnade 530 Touring finns det massor av och de som är spekulanter kan lugnt botanisera och jämföra och har man fel pris så blir man sittande med sin bil och den ökar ju knappast i värde med tiden...

___
//Ulf
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
längesen man skrev här..

tog tid men sen började intresset komma. och nej vi tog bort annonsen ist och behöll den.

nu är den chipad och nästa sommar ska de kommer på några breda sulor.

nu har vi hängt på en å annan steg 1-2 9000 aero och även en chippad audi s4 c4..
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Men den var ju redan chippad? Så din far och mor som knappt avände bilen bestämde sig istället för att chippa den igen!? samt lägga slantarna på fetare däck?

Hajar ingenting...

/J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.