|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har funderar på att köpa en E61 diesel -05 eller nyare. Jag undrar hur mycket fordonsskatten är på respektive modell 520/525 och 530D? Har inte bestämt mig för motorstorlek än. | |
|
Om det är låg skatt du vill åt så ska du titta på en E61 med partikelfilter. Då blir skatten betydligt lägre. Kan du sedan klara dig med manuell låda så blir det ännu billigare. Efter facelift i mars -07 så är motorerna snålare. 177 hk 520d kom i september -07. En faceliftad E61 kommer att ha ett bättre andrahandsvärde den dag du vill sälja. Men fokusera inte bara på fordonsskatten när du väljer motor. Det är stor skillnad på en fyra och en sexcylindrig motor när det gäller gångkultur. Å andra sidan så är 520d otroligt bränslesnål och har kraft så det räcker för vardagskörning. |
|
| Jag har en 520d-08 och den går billigt, men ner till 0,53 blandad har jag aldrig varit i närheten av men så har bilen bara rullat 300mil. Skatten för den är 3050:-/per år marginellt dyrare än till en bensinare alltså | |
|
Skatten på 520i 2009 är 1350:- Blandad körning enligt BMW 0,69/mil. Dock ligger den på 0,80 i nuläget men då har bilen bara gått 250mil. Enligt BMW kommer den gå ner i förbrukning när den är inkörd. |
|
|
Hej! Min bil kostar 5610kr/år i fordonsskatt. Förbrukningen ligger i dag på 0,95 blandad körning med mest kortkörning. Bilen har snart gått 200 mil, så förbrukningen kommer starkt att sjunka. Fredrik |
|
|
Hej och tack för svaren. Rent effektmässigt skulle jag klara mig med en 520d för jag drar nästan aldrig släp. Men en 6:a är ju trevligare att köra,så om jag väljer diesel så lutar det nog åt en 525:a manuell. Har haft automatväxlade bilar men trivs bättre med manuell,särskilt på vintern. Man vill ju sen ha så mycket utrustning som möjligt men det begränsas ju lite av att man köper begagnad bil. Är det nån som känner till att det brukar vara problem med panoramataket? Har sett nån annons i Sverige och även i Tyskland att det vart elproblem med luckan. Livet är för kort för att ha tråkigt! |
|
|
Det har varit en hel del problem med panoramataket så det hade jag absolut undvikit. Det finns många rapporter om att taket kan "sjunka" lite så att man får in en massa vägljud. En kompis råkade ut för detta. Han kunde trycka upp luckan lite med handen så att det blev tyst i bilen. Kompisens panoramatak byttes efter mycket bråk med BMW på garantin. Ett tag efter detta kom nästa problem som kan hända med taket. Dräneringen satte igen och bilen fylldes med regnvatten. Hela batteriet stod i vatten och under reservhjulsbaljan finns en massa elektroniska styrenheter som fick bada. Resultatet blev diverse elektroniska fel och till slut fick bilen bärgas. BMW hävdade att detta inte hade något samband med bytet av taket och garantin hade gått ut så kompisen fick betala ur egen ficka. Dessa fel är inte unika utan har inträffat på många E61 med panoramatak. |
|
| har 520d 06 betalar ca. 4200;- i skatt per år och har haft den nu 6mån jätte nöjd med allt...har inte hålit koll på förbrukning men det e stor skilnad mot min 328 iaf :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.