AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.007

Gul motorlampa

Ma
6
MastrTom
X3 2,0d -05
Igår kväll så tändes den gula motorlampan under körning. Jag ringde direkt upp BMW och de sa att så länge bilen går som den ska, DVS inte rycker eller tappar orken så bör det bara vara nåt om att något rapporterat en felkod under en millisekund eller liknande. Om lampan slocknar när jag stängt av den och haft den avstängd minst en halvtime för att tömma minnet så ska det inte vara några probem. Nu gick alltså bilen precis som vanligt. Ingen effektmnskning vad man märker iaf. Lampan slocknar dock inte efter att minnet i databoxen är tömt utan fortsätter lysa så där irriterat. Några förslag???

Så efter denna incident bestämde du dig för att sälja bilen? Eller försöker du bara få så lite betalt för den som möjligt? ;)
Ma
6
MastrTom
X3 2,0d -05
Hehe!
Nää den har varit till salu ett litet tag nu oavsett denna lilla incident. Naturligtvis så kommer denna lampa att vara släckt innan jag säljer spargrisen, ville bara höra m det fanns ideér innan jag lägger ut en massa kulor på den igen. :o)
Få så lite betalt för den som möjligt?? Det får man väl alltid? ;o)

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
För att få reda på orsaken måste du koppla upp bilen mot en servicedator (BMW DIS eller motsvarande) och läsa av felminnet. Hittar du en 'snäll' verkstad så gör dom det för ett tre-fyra hundringar (eller på kafferasten mot lämplig muta), vilket är väl använda pengar. Om du talar om i vilken del av landet du finns kan du säkert få tips här inne om vem som kan hjälpa dig!
Ma
6
MastrTom
X3 2,0d -05
jag finns i fagersta västmaland och även i eskilstuna sörmland så det kvittar var bara det är i närheten av dessa orter. :o)

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Minnet töms inte bara för att man stänger av bilen i en halvtimme. Felkoden och när den sattes finns kvar även om felet i sig skulle försvinna.

Ma
6
MastrTom
X3 2,0d -05
jo det var vad jag trodde oxå, men på BMW i Eskilstuna sa det precis som jag skrev i mitt första inlägg.. men det är klart. de jobbar juh med det och jag har blivit förvånad tidigare på saker som de inte vet något om där. *S*

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Lampan kan alltså släckas om felet försvinner, men felkoden ligger normalt kvar i minnet ändå med tidsstämpel körsträcka och en massa info mer.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Varför skulle de ha rätt på BMW-verkstaden...) Nåja, man har ju haft fel förr, mer än en gång, på märkesverkstäder. Det cirkulerar alldeles för mycket skrönor och mindre med fakta i huvudet på många modulbytare idag, tyvärr.
Många olika fel eller början till fel, kan tända upp den gula motorlampan. Om felet sedan försvinner och inte återkommer inom ett visst antal körcykler så släcks lampan igen. Men det ligger snyggt och prydligt lagrat i felminnet för senare avläsning, som redan beskrivits, och går bara att radera med uppkoppling mot lämplig servicedator, som inte måste vara BMW:s DIS eller MoDis.
Körcykel = kallstart, körning, vila och ny kallstart osv. Det varierar hur många felfria cykler som krävs, 3-6 st är vanligt.
Dessa fakta kommer från funktionen i t.ex E39 men är med ganska stor säkerhet gällande för flera modeller.

FP
Ma
6
MastrTom
X3 2,0d -05
Nåja. Något dåligt flöde på något var vad det var iaf. Fixat och inga nya felkoder!
Tack för hjälp och tips. Nu har jag bättre koll även om bilen iaf ska säljas.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.