AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.124

Vanliga fel på ny 520d E61? Svårstängda dörrar, missljud i motor etc.

Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Hej !

Jag har en ny 2008 års modell av en 520d.
När jag fick bilen upptäckte jag direkt att det lät som ovanligt mycket "slammer" i motorn om man råkade varva över ca 3500 varv. Eftersom bilen var ny ville jag som instruktionen inte varva den över 3000.
Men nu har bilen rullat 300mil och jag tycker den låter rätt illa över 3300 varv precis som ventilsslammer/spikningar på en bensinare. Jag har aldrig haft en diesel förut men det låter inte riktigt friskt. Naturligtvis låter det mer när motorn inte nått rätt arbetstemp.
Vidare har dörrarna börjat bli jobbiga att stänga, ungarna har svårt att stänga. Man får ta i, känns inte riktigt BMW. Dörrarna fungerade perfekt vid leverans. Växelådans 4 -vxl kärvar ganska ofta?, Luftkonditioneringen varvar upp på max varv efter 2h körning och för att få bort det måste man gå i manullt läge och sedan i Auto igen. Sen håller det på så varje kvart..
Dieselvärmaren startar när man kört in den i garaget och går några minuter efter att man stängt av bilen. Dieseldoft i hela huset är inte så kul.
Tänkte om det fler som känner igen sig innan jag går och gnäller hos BMW.
Annars är jag nöjd ;) Någon som har erfarenhet att trimma den med chip från KCR?, tycker att förbrukningen och prestanda inte motsvarar fabr uppgifterna. Så nu var det slutgnällt ..

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Förbrukningen bör sjunka i takt med att motorn blir inkörd, räkna med att det tar uppemot 2000 mil...

Om du köper en box så sätt den på ca. 60-75% trimgrad - undvik maxläget som kan ge igensatt partikelfilter, vänta gärna med box några hundra mil till.

Att mappa om motorn ger mer - men vänta med det tills motorn är helt inkörd.

Om lådan börjar kärva mer så ta kontakt med BMW.

Tänk på att motoroljan inte värms upp lika snabbt som kylvattnet, räkna med att oljan når driftstemp ca. 10-15 min. efter att kylvattnet nått full arbetstemp - om det fortfarande låter illa när oljan blivit varm så kontakta BMW.

Mvh /Robert
Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Tack för hjälpen.
Vet du om det finns någon mappningsfirma i närhet (15mils radie) från Norrköping? Motorn låter lite knackigt trots den är riktigt varm, lite väl mycket trots att det är en diesel, provlyssnade en kompis 530d (dock en 6:a) men den lät ingenting.Blir nog en tur till BMW trots allt.
Transocean
Hej du har fått ett måndagsexemplar, försök att häva köpet, det var alltför mycket fel på en sprillans ny bil.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Känner igen det där med luftkonditioneringen. Den får sig ett frispel med jämna mellanrum. Slå på ACn så lugnar den ned sig. Har påpekat detta och lite till för BMW. "Vi gör en uppdatering". De verkar tro att det löser allvärldens problem. På köpet får man en ökad bränsleförbrukning under flera hundra mil... Luftkonditioneringen är fortfarande knasig.

Att motorn låter knepigt och du tycker att du saknar kraft i bilen kanske hör ihop?

Köpte en ny 530d -08. Jag har väldigt höga krav på en bil och valde därför BMW. Dessvärre har jag en del invändningar. Ex: Skinnet veckar sig i sätena så att det viker sig dubbelt. Jag kan starta bilen utan att nyckel sitter i... kul med barn i bilen. Jag har inte beställt key-less-go eller vad det heter.

Det är nog viktigt att du "gnäller" hos BMW så snart som möjligt så att problemen noteras. Dessutom har du köpt en premium bil för ganska mycket pengar!
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Låter inge vidare det här. Att det ska va så svårt att bygga en bil som fungerar, när man tar så mycket pengar för dem!

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
MikaelE60 kan du starta bilen utan nyckel:s fungerar det när som helst eller bara när nyckel är i närheten vet att du inte har keyless go men om det är så känns ju stöld risken livsfarlig! Att skinnet veckar sig verkar det bli på alla stolar speciellt komfortstolar har upplevt detta i både E61 och Nya X5 E70 och man behöver inte ha många timmar i stolen heller tyvärr.

When batman takes a vacation he does the Gumball
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Om vi nu ändå ska gnälla lite så fick jag nästan omgående byta bägges sidoblinkers då de tog in vatten.

Gasdämparna till bakluckan tål inte kall väderlek. Då blir de tröga och man får hjälpa luckan upp. Bokade tid för byte av dessa förra vintern men något kom emellan så det blev inte gjort. Sedan fungerade dämparna bättre under sommaren men problemet återkom i oktober när temperaturen började krypa under 10 grader. Får ta och bokat tid igen för byte. Detta är ett fel som BMW är medvetna om.

Vid några tillfällen har radion slutat fungera när man sätter sig i bilen. Det går inte att få in ljud på någon kanal. Har även blivit tvungen att öppan bilen med nyckel i dörren vid några tillfällen då fjärrkontrollen inte har fungerat.

Det här med att bilen går att starta utan att nyckeln sitter i har jag läst om på annat forum (forums.e60.net)

Annars fungerar den bra.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bad Guy:

Det låter nästan som om motorn har någon defekt?

Se till att BMW skriftligt tar emot ditt klagomål ang. motor och 4:e växeln på bilen så att det finns arkiverat längre fram om det skulle bli "skarpt läge".

Mvh
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Wsemme: Jag har inte provat. Känns som att det kan bli bra rabalder om det där att bilen kan startas utan nyckel om en elaksinnad journalist får nys om det. Hoppas de hittar en lösning innan det händer.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Bilen går att starta utan nyckel 30 sekunder efter att man har tagit ut nyckeln ut låset. Det är inget fel utan skall vara så, jag har fått det förklarat för mig som en säkerhetsgrej, men blev själv ganska förvånad när jag såg att det fungerade. Detta är inget E60-specifikt, utan gäller alla modeller med startknapp tex. E87 och E90 också.

Att radion försvinner som Gorban beskriver har hänt mig 2 gånger. Ingen mottagning på någon kanal och omstart hjälper inte. Växlar man till AM och sedan tillbaka till FM så fungerar det igen, typiskt mjukvarubugg. Det har som sagt hänt 2 gånger och inget jag upplever som allvarligt eller ens bryr mig om.

Förutom detta har min 520d rullat helt felfritt, 1 år gammal nu, 3800 mil. En helt fantastisk bil, och förvånansvärt snål tycker jag. Jag hade tidigare en E87 och E90 innan denna som rullade helt felfritt, jag hoppas E60n är lika bra

BMW CS #5139
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Här finns en längre tråd om att det går att starta motorn utan nyckeln: Länk

Mvh
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
J.L och rob_t_j72: Tack för info!
Min verkstad verkade inte ha en susning om att det är en säkerhetsgrej.
Förklaringen att det snabbt ska gå att starta bilen om man fipplar till det med nyckeln låter helt ok.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.