|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 330d -06 med dieselvärmare,vad kostar det att få den fjärrstyrd,helst via mobil? Vem utför sånt? | |
|
Jag väntar själv på pris från Autogruppen. Min lokala BMW handlare. Ev så sitter jag i en lite annan situation, har en förvärmare som är dieseldriven. Denna går alltså endast in efter att jag startat motorn för att då värma kylvattnet och få upp tempen snabbare. Till denna vill jag nu ha en påbyggnadssats för att kunna fjärrstart hela paketet. Om du har en värmare som redan har ett tidur och vill komplettera med en fjärrkontroll kolla med återförsäljare till Webasto, ex autoexperten. Tyvärr kunde de inte hjälpa mig i mitt fall eftersom dieselvärmaren behövde programmeras in i BMW:ns styrsystem. (fläkt mm skall ju gå ingång efter ett tag). Var då tvungen att vända mig till en BMW verkstad |
|
|
Hej! Har originalmonterad värmare utan tidur. |
|
|
antar att du sitter i samma situation som jag då. När jag pratade med Webasto så skulle det tydligen komma en påbyggnadssats "Thermo Top" till just BMW dieslar. Dock inte denna vinter, fick inget specifikt datum. Det som du bör kolla upp är om du verkligen har en dieselvärmare, enligt min lokala BMW mek så är det tydligen vanligare med en elektrisk värmare till modernare bilar. På e46 sitter det ett utrymme uppe till vänster i motorutrymmet (sett ståendes framifrån). I detta utrymme skall då det sitta en elektrisk värmeelement. Prata med BMW återförsäljaren hemma hos dig. Jag kan återkomma gällande pris på min vagn, när jag har fått det. |
|
|
MM: Kan du ställa in starttiden i iDriven eller radion ? Du borde väl ha fjärrkontroll om den är org. monterat. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Sim: Vet inte vilken sort det är alls men har inga möjligheter att starta den manuellt.Vet bara att en diesel inte blir så där varm snabbt om det inte sitter nån extra värmare.Kanske är den elektrisk,som myr skrev. Bilen är svensksåld ,E90 serie. |
|
|
Den är elektrisk i E90 :-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Fick idag åka till min BMW återförsäljare och hissa upp bilen. De kunde inte på rak arm säga om jag hade dieselvärmare eller elektrisk-värmare, han trodde första gången att den skulle sitta bakom högra hjulhuset. Detta visade sig nu vara helt fel, tyvärr så på min modell så finns det en elektrisk-värmare som sitter monterad till höger om motor (sett framifrån) ett värme-element och tillhörande pump. Så nu gick de plannerna upp i rök. Får fundera om. Lycka till med med ditt projekt 'MM'. |
|
|
Var in pa bmw,de sa att eftermontering av dieselvarmare till min bil kostar ca 40000kr!!!!! Sa det ar ganska enkelt val....far fortsatta skrapa rutor..... |
|
|
MM Antar att du som jag funderade på detta alternativ för att slippa dra en 230V kabel till bilen hela tiden. Jag iaf har inte den möjligheten just nu. Om så inte är fallet för dig så kan du fortfarande överväga detta alternativ, då blir det betydligt billigare. (kontaktvärmare för motorn och en kupevärmare) |
|
|
Hej! I safall racker det med en varmarmodul som man satter direkt i vattenslangen mellan motor o kylare,blir cirkulation aven igenom motorn.Sett tester som visat att den fungerar lika effektivt som den traditionella som man satter i motorblocket. |
|
| Just det. En sådan värmarmodul för kylvattnet + en kupevärmare, sen har vi samma funktion som dieselvärmaren. Plus i detta fall är att styrboxen för bilen behövar progammeras om. Nackdel 230V.... och naturligtvis billigare. | |
|
En slangvärmare bygger ju på självcirkulation pga värmen så det blir ju inte riktigt lika bra med en sådan som med en dieselvärmare, finns säkert mer avancerade värmarmoduler som har inbyggd pump men då springer väl priset iväg med. Man behöver inte programmera om någonting i bilen vid installation av en dieselvärmare om man inte har navi och vill kunna starta värmaren via detta. Räcker med klocka eller fjärr-/telestart och man kopplar ihop värmaren med en tåt bakpå klimapanelen så värmaren kan starta bilens fläktsystem då den uppnåt tillräcklig värme. En svaghet med dieselvärmare i e46 för övrigt är just denna styrning av värmaren som innebär att man innan man lämnar kärran på klimapanelen måste ställa in max värme, luften till defrostern plus fläkten på fyra pinnar. Har man glömt den i auto läget så drar ju fläkten på max när värmaren startar och drar väl slut på batteriet rätt snabbt! För övrigt så är sedan år 1999/2000 då man övergick från dieslevärmaren till det elektriska elementet rätt plats att montera värmaren i e46 strax under antingen vänstra eller högra strålkastaren innanför stötfångaren, var visst problem med montering av värmaren så pass högt upp i förhållande till motorn som utrymmet där den elektriska värmaren sitter då cirkulationspumpen bör sitta så lågt som möjligt för bästa flöde. Sitter på två installationsanvisningar för e46 diesel som jag la upp här: Länk om det är någon som är nyfiken hur man går till väga. Har själv både 230V kontaktvärmare plus kupévärmare, samt dieselvärmare (och orginal elväramaren då förstås) så man behöver då aldrig frysa i den bilen, blir varm riktigt snabbt med en kombination av alla tre vid start:-) / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.