|
|
|
|---|---|
| Jag är lite förvirrad. Jag vet inte i vilket sub-fora jag skall skriva i? Det är fler frågor! :D Skit samma! Fråga ett; - Jag har just beställt en montering av ett kompressorkit från ESS i Norge för montering i vår. Frågan är, den där kompressorn snurrar ju jämt. Kommer den påverka bränsleåtgången åt endera håll vid normal körning? Fråga två; - Är det någon som vet var sensorn sitter för bränsleförbrukningen? Går den att trimma? Trimmas den mekaniskt eller elektroniskt? Den kanske inte ens mäter faktisk genomströmning, bara fiktiv genomströmning? Fråga tre; - Hur trimmar man hastighetsmätaren? Går det på en BMW? Hjulens vinkelhastighet förändras ju inte radikalt vid olika fälg o däckdimensioner momentant, men under ett längre tidspersektiv kan det ju faktiskt vara av intresse, oavsett om man kör på mindre eller större dimensioner?? | |
|
Varför skall du "trimma hastighetsmätaren"? - för att justera för den normala felvisningen (visar normalt 3-7 kph för mycket)? - för att du monterat hjul med annan diameter än original? - för att kompensera för däcksslitage (diametern blir ju mindre ju mer däcket slits)? Om syftet är att få en hastighetsmätare som visar "rätt" så är det troligen både enklare och billigare att köpa en GPS-hastighetsmätare som visar "rätt" siffror oavsett vilka hjul du har på bilen. Själv har jag en varnare för hastighetskameror som har inbyggd hastighetsmätare: Länk Funkar perfekt (utom i tunnlar)! Ställer in farthållaren på 89 kph och omväxlande irriterar mig på och skrattar åt medtrafikanter som saktar ner till 80-85 kph vid varje fartkamera. Per L |
|
|
Skoj med kompressorbil :-) Färddatorn kommer att visa fel. Den visar aldeles för lite så du inte blir glad och tror bilen blivit sjukt bränslesnål. Jag tror detta beror på dom större spridarna. Om den går att kalibrera vet jag faktiskt inte. Mina bilar från ess har dragit ca 0,1l/mil mer än orginal vid normalkörnig |
|
|
- Per L: Njaa, om du läser min fråga lite nogrannare så skiter jag i vad hastighetsmätaren säger. Det som oroar mig är att jag nyligen köpt fälgar där totalradien av hjulen är mindre än original. Ett räkneexempel ger att skillnaden mellan ett 20'-hjul (alltså däck o fälg ihop) och ett 21'-hjul är närapå 5% i omkrets. Det betyder att om jag kört ca 10 000 mil med 21'-hjulet visar mätaren 9 750 mil medan i fallet med 20'-hjulet visar mätaren 10 250 mil, alltså en skillnad på 500 mil. Inte helt betydelselöst. Om jag nu köpt STÖRRE fälgar än original hade jag inte brytt mig!! :D Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
|
-> ryk 330 Xi: - Det borde ju betyda att det är ett fast värde inprogrammerat i någon prom, inte den faktiska genomströmningen (det är kanske därför alla bilars genomsnittsförbrukning enligt färddatorn visar lägre än den mängd bränsle man faktiskt gör av med :D )? Det borde inte vara såå svårt att hitta de pinnar som ger värdet och använda dessa till en riktig genomströmningsmätare som är kalibrerbar mekaniskt? Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
|
ratata Det är mycket möjligt. Jag är helt okunnig på området så jag vågar inte uttala mig om hur det fungerar. Det jag fått fär mig är att den beräknar på hastigheten till spridarna och med större spridare blir det en större mängd. Eller på något liknande sätt där spridarna lurar mätningen. Men jag vet somsagt inte. Dock är det inget dtörre problem tycker jag att inte kunna se exakt vad den drar. Vill man veta är det ju lätt och som alltid säkrast att kolla trippmätaren vid tankning. |
|
|
-> ryk 330 Xi: Haha! Naturligtvis har du rätt, det är inget större problem, men är man pixelpetare och perfektionist så är man! GÅR det att fixa så är det en utmaning! :D Men i det stora hela så betyder det ju faktiskt ingenting! Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
|
ratata Självklart är det roligare om den fungerar. Om du får till det och det är lätt så får du gärna meddela så kanske jag kan fixa till det på m3:an |
|
|
Nu har jag letat på nätet lite och sett vilka genomströmningsmätare som finns. Det gemensamma alla, som jag sett, har verkar vara att de är effektiva i temperaturområdet 0 - 65 C för att ge exakta värden. Det borde inte vara så himla svårt att bygga en dosa där man leder in o ut bränslet från samt bryggar några ben i färddatorn, oavsett bil eller bilmodell. Kan man dessutom låta dosan generera värden först när motorn nått arbetstemperatur är det ju bara ett plus. Alla features man kan få är ju ett plus. Om det är fler än jag som vill ha en sådan dosa så bygger jag dem, annars gör jag bara en HPD till mig själv! :D Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
|
Var ska du montera den strömningsmätaren? Sätter du den på ingående ledningen till bränsleskenan så kommer den visa ofantligt fel då det cirkulerar väldigt mycket mer bränsle genom returen än vad motorn förbrukar. Det är programmerat i databoxen hur stor kapacitet det är på spridarna, sedan använder boxen information från hastighetsgivaren för att ta reda på hur fort/långt bilen går samtidigt som den med hjälp av spridartider får reda på hur mycket bränsle som gått åt. __ //Niklas |
|
|
-> Koni: - Inte en susning, jag har inte ens lyft plastpanelerna än. Jag är helt ny på BMW. Har du en ett förslag eller idé? Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
|
Det går att kalibrera bränsleförbrukningen i färddatorn. Men för att komma fram till rätt värde är det nog dock trial and error som gäller. har inte hittat så mkt info. Kolla in denna länk. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.