|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en TDS T-93a med 27500 fullservade mil. Men motorn tickar Ganska så mkt. Mer än normalt allafall. Helt klart. Dock märks det inte på tomgång tycker jag(inte speciellt mkt allafall). Men när man åker så tickar det på gränsen till uppseéndeväckande onormalt. Vad kan det vara? Det sitter ju självjusterande ventiler på den så detta BÖR det väl inte vara eller kan detta hänga sig?? I övrigt är det bra drag o ork i motorn. Startar lätt osv. Drar nästan ingen olja. Ungefär 1 liter mellan bytena(ca 1000 mil) | |
|
Hej Låter som att spridarna börjar ge sig. Spridarna brukar låta mer när motorn är kall (för inte tala om minusgrader!). Var bara uppmärksam så att inte kamkedjan blivit för uttänjd, men den brukar "rassla" mer än ticka dock.... Angående ventilerna så känner alla fall jag inte till att de skulle kunna orsaka problem... Always Diesel |
|
| De låter inte mer när den är kall. Inte heller ngt mer vid belastning . Så ngt lager eller dyl bör det inte vara. Men som sagt den ticka. Funderar mer o mer på om det kan vara "ventilhållarna". Kan ej ordet på vad de heter men grejen som ventilerna sitter i el vad det är.....Hur gör man för att kontrollera detta själv? | |
|
Har ej 535i -92 och den har ett tickande ljud också, inte jättekraftigt men tillräckligt för att man ska bli irriterad :) Vid tomgång så är det knappt inget tickande heller utan det är mer när jag trycker på gasen... Har också ett annat knasigt problem och det är när motorn är lite halvkall och jag gasar till ala skönhet så börjar det spruta ut rätt mycket avgaser...immar nästan igen rutan hos bilen bakom... ingen aning om dessa grejer hänger ihop...men konstigt i det iaf.. |
|
| Att det ryker på en ganska kall motor är helt normalt, dock får du se upp med om det ryker blått! För då drar bilen olja! Sen kan det ryka ibland även fast bilen är varm, dock sällan. Om det ofta ryker vit rök när bilen är varm så är det nog läckage i topplockspackningen. BYT snabbt innan du får haveri! | |
|
Men det är ingen som har ngn aning om vad ticket kan bero på då? |
|
|
Nu har jag låtit byta alla ventiltryckare på bilen men PROBLEMET KVARSTÅR! Jag har alltså bytt dem i onödan för 5000:- Suck! Kan det vara spridarna? Hur kollar man det. Vill INTE riskera att köpa/byta nå´t mera nu som ändå funkar.... |
|
|
fick du nå´n ordning på bilen?? //Dogge |
|
|
Nej den tickar fortfarande. I övrigt inget fel alls på bilen med som sagt tickandet kvarstår, mögligen lite mera tom...Inte kan det väl vara pumpen som tickar pga förslitning va? Jag tycker ju att det inte borde vara den eftersom inga som helst "vanliga" symptom på att den är svårstartad när den är varm och parkeras lutande etc finnes. Har dessutom (i min ägo allafall) alltid kört med tvåtaktsolja i tanken. Ingen oljeförbrukning att tala om heller, behöver aldrig fylla på mellan byterna. |
|
|
jag har åxå en 525 tds -93 och jag upplever att bilen tickar precis som du säger..ingenting när bilen står på tomgång..men om man gasar försiktigt på så kommer tickandet vid c:a 1000 varv..jag har legat i motorummet och konstaterat att det är inte hydraultryckarna..och inte troligt att det är nå´n ventil heller..utan jag tror att det är spridarna som har börjat bli slitna..men det knepiga är att bilen ryker inte det minsta..det är i princip rökfritt..och jag tycker att om spridarna är på upphällningen så borde bilen ryka..hmm..knepigt |
|
|
Lek "doktor" genom att tillverka ett "stetoskop". Ta en bit (0,5--1m) trädgårdsslang eller liknande. Sätt den ena delen vid örat och den andra delen på de ställen som du tror "tickar". Genom att flytta slangen kan du ganska snabbt avgöra varifrån ljudet kommer! Akta öronen bara eftersom det kan bli rätt höga volymer, inte minst i en dieselmotor... Mvh |
|
|
fast det räcker juh om en spridare öppnar vid 130 bar istället för 150 bar så uppstår ett tikande..jag skall lämna in min bil för justering eventuellt renovering av spridare..på en bensinare så byter man juh tändstift var 5000 mil ungefär..och det är juh samma sak med en diesel..dom måste åxå justeras med jämna intervaller..visserligen inte efter bara 5000 mil..men kanske var 15000 mil..vet du om dina spridare har justerats blivit renoverade nå´n gång? om inte så är det nog hög tid..:) |
|
|
själv har jag bara ägt bilen i c:a 2 veckor så jag har inte hunnit bekanta mig med den än..du säger att du använder 2-taktsolja..hmm..det finns väll en möjlighet att spridarna har slagit igen om du har hällt i för mycke?..har du provat insprutnings rengöring?..dum fråga..det har du nog..:) |
|
|
Jag har provat dels vanlig STP och dessutom STPs värsta dyraste rengöringsflaska. Ingen skillnad alls. Och tvåtaktsoljan i sig rengör väl oxå... EN sak jag funderar på är att när jag kör och sedan släpper gasen med växel i så tickar det ändå(kanske inte riktigt lika mkt)men tickandet slutar inte. Det jag funderar över då är om det kommer in ngt bränsle i spridarna alls när man inte gasar(ej tomgång för då kommer använder ju bilen bränsle) men rullar med växel i utan att gasa typ. föstår ni? Om så är fallet så att spridarna inte använder bränsle då(är det så??) så är det väl inget spridarfel va? |
|
|
klart att det kommer bränsle genom spridarna fast du släpper gasen..men jag ska ärligt säga att jag är lite osäker på hur pass mycke bränsle det kommer..men jag tror att spridarna pyttsar ut mer diesel när du typ motorbromsar än när bilen står på tomgång..motorn kyls ju även av bränslet..och spridaren måste öppna och stänga lika många gånger änndå..så det är nog inte så konstigt att man hör tickandet även vid motorbroms men det här är vad jag (tror) har du provat hålla ett pekfinger på spridarrören? om spridaren fungerar dåligt så kan man beroende på hur dåligt dom fungerar..känna ett markant dunkande i fingret..skiljer det sig mellan spridarören så är det säkerligen en spridare..men då måste du varva bilen lite mer än tomgång..runt 1000-1200 varv för att få fram tickandet.. vars i landet bor du?..om du bott i närheten av mig så skulle vi juh kunnat jämföra våra bilar..och på det viset fått en referens.. //Dogge |
|
| Jag mailar dig privat så slipper vi tynga listan... | |
|
Har nu bytt hela motorn . Den gamla var utsliten..... Men har problem med tomgången på den nya. Eller rättare sagt.. Jag är HELT utan tomgång.....Vad kan det vara tro? Motorn går mkt fint annars. |
|
| Du måste koppla på en dator för att ställa in tomgången.. | |
|
Kan det inte bero på dåligt batt? Den har nämligen tomgån, fast svajjig sådan när jag kopplade till startbatterier från en annan bil o varvade den andra bilen lite. |
|
|
Nytta batteri 92 Ampere samt elektronisk justering av styrboxen o bilen går bra!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.