AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.733

Min bil startar inte!

Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Idag snöar det i Stockholm och när jag såg detta blev jag belåten och tänkte givetvis att jag skulle ut och sladda.

Förstå då min besvikelse när bilen inte startar!

En 520i -95, knappt 22 000 mil. Så här gick det till:

Jag vrider om nyckeln och bilen startar men går mycket orent, håller sig knappt på tomgång. Då jag gasar misständer den mycket till jag får upp den på över 3500 varv. Där uppe går den helt rent.

Efter ca 30s börjar den gå något bättre och jag släpper ner den på tomgång, på så låga varv misständer den dock men den går ändå. Jag går då ut och skrapar rutan och när jag sätter mig i bilen igen så går det inte att gasa. Det går helt enkelt inte att öka varvtalet.

Sedan dör bilen och när jag nu vrider om nyckeln så går den några sekunder på ca 500 varv innan den dör igen. Den svarar inte på gas.

Detta har hänt mig flertalet gånger förut och brukar sluta med att den börjar gå bra efter ett tag då man hållit den på över 3000 varv.

Jag vänder mig nu till autopower-gudarna och frågar vad tusan som kan vara paj på min bil. Alla gissningar välkommna!

Tack på förhand!

Jesper
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Låter som att det inte kommer fram ngn soppa eller för lite soppa , kolla säkringar och lyssna om du hör att bränsle pumpen går , den skall gå jämnt och fint.
go
14
gotlandnr1
530I touring -94
har samma problem med min...530i.

går en stund sen dör den och går inte att starta,,,står check control, och sen kom bremsliecht elektrik upp oxå men det har ju inget att göra med det. mysko, på vinterns första dag:).... ska in på verkstad imorgon, gissar på bränsle pumpen....men man vet ju aldrig....
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Hur gick det för dig "gotlandnr1"?

Mitt fel dyker numer upp alltmer frekvent så jag kan inte längre planera utifrån att bilen ska starta.

Det intressanta med felet tycker jag är att om man bara lyckas hålla bilen över ca 3000 varv så går den rent efter ett tag, man känner verkligen hur den börjar funka igen. Idag tog det så lång tid dock att mitt vanliga bekymmer om att det är väldigt obehagligt att varva en kall bil fick sällskap av bekymmer för katalysatorn.

Så jag har kommit fram till att nåt måste göras. Eftersom jag inte fattar ett dugg av motorstyrningen blir det att lämna in bilen.

Hur funkar det på dessa motorer? Hur moderna är de? Kan man plugga in en dator och få ut väldigt precisa felkoder? Eller ska verkstaden "gissa"?

Jesper
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

är svårt att säga vad det kan vara...
Ett möjligt, och inte helt ovanligt fel är luftmängdmätaren. Prova att koppla ur denna för att se om bilen går sämre. Ett bra tips är att ta loss och gå över alla kontakter i motorrummet med 5-56, wd40 eller liknande.

Undvik sedan att rusa en obelastad och kall motor över 3000 varv. Detta är inte bra!

Lycka till!
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Dina problem liknar väldigt mycket de som jag hade på en Volvo. Jämn gas och små justeringar på pedalen fungerade bra, men när man skulle axa så tvekade bilen länge och sedan kom allt på en gång. Släppte man gasen så tog det lång tid innan varvtalet föll.
Det var luftflödesmätaren ... när jag bytt den så gick bilen som vanligt igen.
bo
37
bowhunter
540i Touring -95 6-vxl

Fukt, vatten?

Låter som min 540 när jag har "motortvättat" den utan att varit så snäll...

Fredrik
go
14
gotlandnr1
530I touring -94
det var inget fel på min bil när den väl var inne på verkst, kollade felkodena men hittade inget och gick igenom hela systemet...men antagligen var det som tidigare sagts här fukt/vatten, alt, elektriskt tillfälligt fel då inga felkoder fanns i systemet.

men skall kolla runt lite ang detta,,,,,
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Tack för alla svar! Nummer ett är nog att smörja alla kontakter även om jag är lite skeptisk då den fungerar klockrent när den är varm, tänkte mäta på diverse givare också.

Är det nån givare som är speciellt benägen att gå sönder?

Jesper
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Uppdaterar min tråd då jag har kommit fram till lite mer och tänkte se om nån känner igen sig.

Jag har inte felsökt givare och dylikt i motorn då jag började men bestämde mig för att lämna in den till bmw innan för en check med dator. Har inte hunnit göra det ännu och knappt använt bilen heller.

Jag har dock märkt att när man startar bilen och den går dåligt så kan man varva upp den till ca 4000 rpm och sen går den perfekt. Stänger man av den igen när den fortfarande är kall är det samma sak och det fortsätter till den är varm.

Tack på förhand om nån har några teorier. /Jesper

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.