AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.266

Letar E46 men vet inte vilken modell som skulle passa mig bäst?

Mi
345
Michél
E87 118d -08
Hej!

Är en kille som med sin ålder på snart 21 år letar en bruksbil med både rolig karaktär och komfort då jag arbetspendlar samt privatreser en hel del.

Är inriktad på en bil i prisklass mellan 100-150 000 kronor samt en E46.

Däremot har jag absolut ingen aning om vilken utav E46-versionerna som skulle passa bäst just för mig,så därför lägger jag upp lite fakta om mig och så får ni E46-ägare rådgiva mig fram tills en modell som eventuellt skulle kunna passa mig.

Kör cirka 4-5000 mil per år. Kör rätt ofta mellan Stockholm - Göteborg / Malmö på helgerna vilket blir ett antal mil i månaden.

En normal vecka kör jag som minst 100 mil om jag bara åker i närområdet här hemma.

Har inget behov utav en jättestor bil men är intresserad utav billjud så lite extra utrymme skulle kunna vara en fördel.

Automat/manuell bil spelar mindre roll för min del.

Vill ha en bil som har massor med utrustning (helskinn,klimator,M-sportpaket etc.) då jag tror en sådan står sig bättre i andrahandsvärde samt givetvis är lite trevligare att äga.

Jag själv har kollat på exempelvis Bmw 330d Touring i såväl manuell som automatiserad version men jag har absolut ingen aning om hur de är körmässigt samt i "verklig" förbrukning?

Vad kan ni E46-ägare rekomendera mig att göra? Ska man satsa på en diesel eller kan man åka snålt med exempelvis en Bmw 325 med?

Lite ägarrådgivning helt enkelt!

Hälsningar

Michél
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Eftersom du kör så långt, vill ha utrymme men samtidigt ha en rolig bil tycker jag du gör helt rätt i att titta på en 330dM Touring. Manuell eller automat är ju en smaksak men med en diesel hade jag valt automat.

Tipset är att leta en -04 med 12 års rostskyddsgaranti (vilket alla bilar sålda efter 2004-01-01 har).
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Låter som du kommer behöva lägga runt 150' kanske något mer om du vill ha en 330dMT -04 med rimliga mil.

Personligen skulle jag även överväga att bjuda 165-170 för denna e91 som varit ute till försäljning ett tag. Tyvärr missar man den trevliga sexan i 330d men får en betydligt modernare och snålare bil. Tror också den kommer stå sig bättre i värde i längden.

Länk
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Baserat på att du kör så mycket som du skriver så måste jag också förorda diesel..

Min bil är förvisso ingen raket, men den är faktiskt bra nog pigg och är riktigt skoj att köra. Automat eller inte är smaksak, men jag tycker den funkar klockrent även på min "lilla" motor. Det ger ändå bra skjut med en lite trimbox och jag straffade ut polarens Audi A4 2.4i avant med tiptronic låda från 70-120.

Så även om en 330D ger lite mer kraft så tycker jag att 320d definitivt skall övervägas. Den är MYCKET piggare än exempelvis den 130 hästars diesel som VAG hade och ligger klart i nivå med den 140 hästare de har nu.. Jag gissar att den även ger VW´s 170 hästars diesel en "run for the money", speciellt med både bilarna i automatutförande då lill-bmw dieseln har momentomvanddlare som gör den väldigt pigg och snabb i respons vid aktiv körning.

Sen beror det ju på om du vill ha Coupe, Sedan eller Touring. Personligen gillar jag kombibilar (vuxenpoäng). Så testa en 320D också..

//amullo
Jag skulle inte rekomendera 330d E46, trots 4-5kmil/år förrän du gjort en totalkalkyl med skatt och inte minst försäkring samt ett dyrare dieselbränsle. Försäkringspremien är ganska saftig för 330d. Som jag ser det köper man en 330d av helt andra skäl än ekonomiska.

En 320d eller bensindriven 318i är betydligt vettigare alternativ för en långpendlare.

Det är generellt ganska ovanligt med M-sportpaket till dieslarna, ffa på svensksålda bilar. En importerad begagnad BMW diesel skulle jag aldrig köpa i Sverige, undantaget om det är en av en privatperson som handplockat en ärlig bil hos en tysk auktoriserad BMWhandlare. Av den enkla anledningen att dessa bilar generellt är dyrare i Tyskland och att många är fifflade som når hit och säljs billigt.

Rostskyddsgarantin är INTE 12 år from 04-01, utan från 04-04. Hade tidigare en 320iT tillverkad 040322 som bara hade 6 års garanti.

Om du kan sträcka dig uppåt 150kkr hade jag satsat på en E90, totalekonomin torde bli bäst. Modernare bil och dessutom är motorerna nyare och dieslarna har partikelfilter vilket ger lägre skatt.
Eller varför inte en lättare begagnad Mini Cooper D som är miljöbilsklassad och drar 0.39L/mil? Finns för ca 170-180kkr, lite dyrare i inköp men totalekonomin inkl värdeminskning är oslagbar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.