AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.443

I-Bus fel på stereo!?

rg
41
rgfager
BMW 520i -00
Jag har en E39 , -00 med en stereo som är kass, bl.a . Var på verkstad igår där deras dator talade om att " I-Bus lägger upp fel". Stereon, radiomudul, dsp steget var inget fel på. I-Bus fel är ett kabelbrott fick jag reda på. Kan man börja "rota" bland alla kablar, eller några andra ideer om vad felet kan vara?
På instrumentpanelen visar displayen knappt några bokstäver(dålig löddning) , eller siffror alls. Kan man köpa detta kretskort och byta själv?
Tacksam för svar.....

På mektipset om elsystem generellt osv finns en del om kabelfärger osv på bussledningarna bl.a. Kretskortet byts inte separat, däremot hela instrumentet, tillsammans med inkodning hos BMW osv, rätt dyrt.
Det finns några företag i Tyskland bl.a som reparerar instrumenten. Sök på pixelfel så kan du läsa mycket om detta.

FP
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Obs, om det är så att de kan avläsa ibusfel i radiomodulen så är det ofta för låg spänning i batteriet.

/Andy
rg
41
rgfager
BMW 520i -00
Kan det vara så enkelt? Såg att jag bara hade 11.7 v i batteriet, men nog skall väl radion starta även om det är lite spänning? Radio, CD, är helt "dött"
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Det viktiga är nog exakt när du hade 11,7v i batteriet.

Många bilar har 12v i batteriet och några få millisekunder när bilen startar så orkar batteriet inte ge tillräcklig spänning och därför börjar de mer avancerade systemet löpa amock.

Ett exempel är en E38 750 där någon hade stoppat i ett nytt 70ampere batteri istället för
de 110ampere som skall sitta där. Batteriet mätte ok spänningsmässigt, men var för vekt
under vissa kritiska tider. BMW konstaterade ibusfel när de läste av felminnet och radion startade 1 gång av 20.

Ditt fall behöver givetvis inte vara detsamma, men kolla med att antingen startkabla in ett annat bra batteri samtidigt som du har kvar ditt nuvarande, alternativt byta till ett bra och laddat batteri med rätt specar.

Om det fortfarande inte fungerar så är nästa steg att ta isär kontaktdonet till radion och spruta elektronikrengöring samt plugga in den igen.

Hör gärna av dig om hur det gick.

/Andy
rg
41
rgfager
BMW 520i -00
Tack "Beolink" . Skall kolla detta meddetsamma. Hör av mig om hur det går......
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Många nyare bilar förbrukar ordentligt med ström, prova ladda batteriet några gånger och se om det hjälper, har du ett äldre batteri så är det antagligen bytesmoget.

Om du köper ett bytt batteri så ladda det ett dygn - ofta har de aldrig "toppladdats" helt utan är bara bulkladdade.

Mvh
rg
41
rgfager
BMW 520i -00
Var ute och och kopplade in batt-laddaren, och den laddade över 4 A. Så nog behövs det. Har min spänningsmätare på jobbet, kunde inte kolla den aktuella spänningen. Men jag kan fortfarande inte "fatta" att radion INTE startar vid lägre spänning på batteriet. Borde ju starta när man har kört och laddat upp batteriet. Eller?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
I BMWs fall (med början i E38 & E39 serierna) så är inte bilstereon en fristående del.
Denna kräver kommunikation med ibus för att starta.
Om strömmen dippar vid "fel" tillfälle så når bilens kommando via ibus aldrig radiomodulen och den startar därför ej.

Obs, det är inte säkert att batteriet är felet i ditt fall, men det har varit så i många andra fall.

/Andy
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Saknade tecken på displayen.

Gäller detta den under hastighetsmätaren "KOMBI" eller den under radion "MID"?

/Andy

rg
41
rgfager
BMW 520i -00
Det gäller det som är under hastighetsmätaren. Kan knappt urskilja något längre. Bara "heroglyfer" :)
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Om du är händig och söker i forumet så finns det tips om hur du själv åtgärdar detta med elektronikrengöring.
Gör det 2 ggr och ge det sedan 2 veckor så har du stor chans att återfå full funktion i alla tecken.

BMW tar ca 6000-7000:- för byte och kodning.

/Andy
Det brukar tyvärr inte ge någon varaktig hjälp med elektronikspray, eftersom det inte är mekanisk kontaktöverföring på konventionellt sätt. Överföringen är av typ värmeförseglad flexprint, även minsta påverkan eller temperaturväxlingar osv brukar ge resultat men inget varaktigt.
Vill det sig illa så kan kemikalier göra mera skada än nytta i denna typ av elektronik och plastmaterial osv, skräckexempel finns där man sprutat in diverse smörja.
Det finns några företag i Tyskland bl.a som fixar denna typ av problem till ett rimligare pris än att byta ut hela instrumentet. Info och flera trådar finns i samma ämne.

FP
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Måste tyvärr vara kärringen mot strömmen........

Rengjorde 2 av mina bilar 2001 respektive 2003 och bägge fungerar fortfarande utmärkt.
Bad BMW byta instrument på min 1996a 2001 och den falerade 2005 (rengjorde den själv och den har fungerat sedan dess).

Men GIVETVIS måste man veta vad man gör och inte göra ett riktigt grovt fel såsom att förväxla
556 eller WD40 med elektronikrengöring. Man bör också vara medveten om riskerna samt ESD etc när
man plockar med elektronik av denhär typen på samma sätt som med datorer etc.

/Andy
Helt OK.
Visst är det som du skriver med kemikalier och ESD mm.
Det förekommer även överföringar mellan LC-display och printplatta med zebralist, kanske det var detta i dina instrument? Många gånger kan man bara genom att justera läge eller tryck på denna överföring få allt att fungera igen, alternativt rengöra ytorna osv.
Nokia (och några andra tillverkare) hade som bekant glappande displayer i tiotusentals telefoner på tiden det begav sig, problemet är inte ovanligt.
Om överföringen däremot består består av en tunn flexprint som är värmeförseglad mot glas resp. printplatta så kan man inte spraya bort problemet, men även här kan minsta beröring göra att det blir kontakt igen för längre eller kortare tid.
Fråga mig inte hur jag vet, men jag brukar reparera några displayer i veckan på personsökare bl.a, som har detta problemet.

FP
rg
41
rgfager
BMW 520i -00
Kan det stämma med dessa medel som jag hittade på en länk? " Jag använde mig av tre olika medel för själva rengöringen: CRC Oxide Clean, CRC Contact Protect och Air Duster PFR 4-44. Dessa finns på Clas Ohlson och kostar 59, 55 resp. 119 kronor per burk. Med undantag för airdustern lär dock flaskorna räcka för ett stort antal rengöringar, då mycket lite medel gick åt. Det rör sig trots allt inte om några större ytor att rengöra. CRC Oxide Clean är själva rengöringsmedlet, som avlägsnar oxider och korrosion. "
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Använde enbart elektronikrengöring som jag köpte på elfa.
Har nog ca 99% kvar i burken trots en 5st rengöringar.
Men tänk på det som Folke sa (för han har rätt!):

Vet du inte vad du håller på med så låt någon annan göra det.

/Andy
Problemet är möjligen att komma in till själva problemkällan, dvs att demontera/montera ihop instrumentet osv utan att orsaka nya fel. Det är definitivt lämpligt att ha viss vana vid elektronikreparationer . Sen beror det helt på typ av överföring osv, några oxider i vanlig bemärkelse rör det sig inte om.
På de zebralister (om det är en sådan i detta fallet) så har jag använt en kemisk produkt som heter Tuner 600 från Kontakt Chemie.
Kontaktlisten är en gummiprodukt med ingjutna ledare av ett grafitmaterial, därav utseendet, zebrarandig.
Det som är viktigt är att kemikalierna är absolut fria från olja eller fett, jag kan inte svara på hur det är med ovanstående från CRC.

FP
rg
41
rgfager
BMW 520i -00
Tack skall ni ha för alla svar. Skall åka iväg och köpa lite kemikalier......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.