AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.834

Eviga däcktrycks frågan (konstigt slitage)

Sida 1 av 2
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Fick en liten shock igår när jag bytte till vinterdäck på bilen och fick se mina sommar bakdäck! De är nästan blanka på mitten men bra mönster på ytter och inner kant! Storleken är 265/30-18 av modell Pirelli Pzero Nero. Jag har kört med 3.0bar i dem vilket jag har inbillat mig är precis rätt för den storleken , jag tvivlar på att de hade sett annorlunda ut med +-0.2bar i så vad borde jag ha kört på? 3.6-4bar eller 2.6bar??? Kan det var ngt annat än däckstryck som varit orsaken?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Till råga på allt har motorlampan också börjat lysa trots att bilen nu bara stått i garaget senaste månaden och bara körts ut/in i garaget ett par ggr :(
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
då däcket är slitet på mitten så har du kört med för mycket luft i dem så jag skulle testa med 2.6 - 2.4 bar
Om du verkligen har kört med 3 bar i däcken så tvivlar jag på att det är lufttryckets fel att däcken är slitna på det sättet. Det borde var ett relativt rätt tryck för dom däcken och skulle inte ställa till med nåt konstigt slitage.
le
35
leksand1
540iA Touring -95
Tjena. Jag har 235 40 18 på min 540 och jag kør med 2,4 i mina. Inget onormalt slitage på dem nu nær jag bytte till vinter.
Breda lågprofildäck uppför sig som bekant omvänt mot smala med normalprofil osv. Lågt tryck slungar ut slitbanans mitt med slitage där som resultat. Men 3 bar verkar inte för lågt, och inte så speciellt högt heller. Stämmer din mätare, och vad rekommenderas till din bil i boken (eller på b-stolpens dekal)? Obs att däckstryck inte kan specas generellt till viss storlek eller annat som ibland görs, trycket beror mera på den aktuella bilens tyngd, aktuell last osv.

FP
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

bra info om däcktrycket finns att hitta innanför föradörren. Detta är noga framprovat av BMWs ingenjörer och i samråd med däcksfabrikanter.
Ditt sitage tyder på för mkt tryck i däcken.

Mvh Håkan
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Jag har 3.2-3.4 bar i mina Goodyear EAGLE F1 GS-D3
265/35 R18.

Inga som helst problem med slitage i mitten.

Svekke
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
GE , folke: Ne jag tycker heller inte att däcket borde slitits så pass fel med det trycket , trycket har jag kollat med jämna mellan runt dels med min egna däcktrycksmätare som är av samma modell som däckfirmor har samt på mackar(deras brukar inte stämma 100%).

hall112: Det är lite för dyra däck för att "testa" på :(

Leksand1: 2.4 i 235/40-18 låter som på gränsen till för lite i mina öron men borde funka på den storleken.

Håkan Hsson: Där står 3.3bar har jag för mig men jag tycker 0.3bar för lite inte borde sabba hela däcken!?

Svekke: Ja man kanske måste upp i dem trycken för dom däcken jag har?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag köpte däcken på dackonline.se så jag kanske fick ngn 2:a sortering eller ngt :( de var dock inte snorbilliga direkt.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
En sak slog mig nu: När jag köpte bilen satt det XL däck(reinforced) på men de jag bytte till är inte förstärkta och kollar jag på Michelins hemsida Länk så rekommenderar dom faktiskt förstärkta däck när man har den storleken , kan det vara här felet gömmer sig? Ang däcktryck rek dom normalt 2.7 bak samt vid full last/motorväg 3.3bar.
Till att börja med:
Länk
Länk
Länk
Länk
Märkligt att dessa frågor uppkommer fortfarande, är det ingen som söker nu för tiden...)

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Förlåt men i alla dessa trådar om däcktryck så kommer man ju faktiskt alldrig fram till ngt konkret :( utan den ena säger si och den andra så(extra vanligt just i däcktrycks frågorna) , jag var lite ute efter att ngn kunde komma på varför det blivit fel för mig trotts att jag kört med ett däckstryck som skall funka bra , du tror inte på min teori om förstärkta vs vanliga däck då?
Vilket belastningsindex är det på däcken du har då?
Kan inte svara på detta med förstärkta däck, var denna förstärkning ligger osv. Men angående slitage pga fel lufttryck och förhållanden på lite bredare lågprofilsdäck kontra mera konventionella med högre profil råder det knappast nån tvekan, oavsett vilken man frågar.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
GE: Jag vet faktiskt inte(generad)måste kolla det när jag åker till verkstan nästa gång.
Folke: Jo jag vet att jag inte har haft för högt tryck iallefall , nästa säsong blir det 3.5 bar bak för säkerhets skull!
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Ja Hewi, för högt tryck har du inte haft iaf. Mina pyttesmå 225/55/16 Dunlop 2000 har 3kg runt om och helt jämnt slitna (inte mycket) efter 3000 mil.

För lågt, eller dåliga däck är min diagnos.

Göran

FWD - Nej tack!
Pa
9
PaYne
520iA -97 Automat
Min lokala däckhandlare säger att man ska 3,5 bar vid 18" däck.
Pa
9
PaYne
520iA -97 Automat
hall112 då däcket är slitet på mitten så har du kört med för mycket luft i dem så jag skulle testa med 2.6 - 2.4 bar

Det gäller inte på dagens däck precis tvärtom slits dom imitten så är det för lite luft idäcken.
Pa
9
PaYne
520iA -97 Automat
Däcken blir inte snett eller fel slitna för att du kör med högt lufttryck. Det går
inte att trycka i så mycket luft att stommen deformeras i så hög grad att däcken bara slits på mitten. Nackdelarna är snarast av komfortkaraktär. Med högt lufttryck slutar däcken till viss del att fungera som stötdämpare. Med högt lufttryck får du också mindre följsamhet i däcket vilket påverkar väggreppet negativt. Det kan framför allt uppstå en sladdrisk om du har bra däck fram och dåliga, hårdpumpade däck bak.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Vi har en merca i familjen som vi har hållit på och testat olika tryck i däcken på. Den slet också i mitten. Dom på däckia trode att de var för högt tryck med. Jag tror det gick 4 par bakdäck innan dem kom fram till att det var för lite luft i däcken och då slungar den ut däcken i mitten och sliter det där.

SÅ jag tror då att du ska öka trycket.

Beemer 4 Life!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.