AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
738

Frågor om 330 cab SMG

Si
1
Silverryggen
330 CAB SMG
Jag har just skaffat en 330 Cab -04
Jag upplever att den växlar ovanligt långsamt i "D"... Drar man på lite så känns det som kroppen åker ordentligt framåt å man blir hängande lite i bältet mellan 1,2, och trean... Tyckte att min e36a 325a växlade mycket snabbare. Är det någon som har erfarenhet av detta?
Vad har ni för erfarenhet av vinterkörning med nyare cabar?
Tack!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har ingen egen erfarenhet dock så vet jag att många BMW-meckar avrådde från SMG när jag var och frågade i samband med att jag ville köpa en bil med SMG. Baserat på deras erfarenhet så avstod jag...

Det finns ju olika versioner av SMG men du borde nog ha en SMG II om jag inte är helt fel ute och dessa är bättre men ännu inte helt bra. Har du varit inne hos BMW och kollat?

Vinterkörningen har jag heller inte prövat. Min cab står och sover i garage på vintern.

Hoppas att det blir bra för oavsett låda är detta underbara bilar!!

Niklas

Fransosen
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

SMG I fanns enbart till m3 e36 97-99

SMG II finns enbart till m3 e46

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Det sitter SMG I i e46 330, det är helt säkert! Det är samma som fanns i e36 M3. SMG II finns bara i e46 M3.

Om du söker på SMG I här på forumet hittar du massor. Jag har själv funderat på SMG I men då folk säger att den växlar långsamt även i sportläget och att automatläget är ryckigt blev jag skeptisk. har läst att växellådan hängt sig och man inte får in växlar. Jag har också läst om växellådor där den inte rör sig förrens motorn gjort typ 3000 varv/min och hoppat iväg, att hydraliken gett upp och kostar tiotusentalskronor är också en sak som avskräkt mig. Det finns några som är nöjda här på forumet men tyvärr har jag läst mycket mindre roligt om lådan.

test jag hittade när jag googlade:
Länk

Min gammla bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.