|
|
|
|---|---|
|
Lite dum fråga kanske, men jag hittar inget tidigare på det här.. Kikar på mekonomen efter backar till trummorna, efter underkänd på besiktningen. ser då att det finns både handbromsbackar och vanliga bromsbackar för trummorna. men vad jag kommer ihåg så finns det bara ett par inne i trummorna? för handbromsen ska väl ändå sitta på dom vanliga bromsarnas backar, när det gäller trummor? gäller en e34 518 Mycket tacksam för svar. | |
Transocean |
Kan det vara så att handbromsvajern aktiverar de vanliga färdbromsbackarna? |
|
Det är det jag tror att dom gör. Kan det stämma? Blir bara så förvirrad när det finns 2 olika backar att beställa.. |
|
|
Vad jag vet är det skivbromsar runt om på alla e34:or. Det kan inte vara så att det hette bromsbelägg. Var det handbromsen de klagade på eller på färdbromsen. BMW CS #5206 |
|
|
518i årsmodell 90 finns med både skivor och trummor bak. mvh stefan |
|
|
Jag har då iaf trummor :P Det var parkeringsbromsen dvs "handbromsen" dom klagade på. Jag har då beställt bromsbackar till bilen från mekonomen idag så.. ska fara och skruva isär det i morgon och se om det blir ngn skillnad. Och är det som krika säger att det finns både och för årsm. 90. så förstår jag varför det är 2 olika som man kan välja mellan. Var iaf skillnad på backarna. handbromsb. var 180,0x25 mm bromsb. 250,0x42mm kikade lite närmre på ritningarna nu, som dom har på sidan. Skivorna har 180x25 invändigt Trummorna har 250x47 invändigt Så det kan inte vara ngt annat än bromsbackarna... Dvs handbroms / färdbroms ligger på samma backar.. Skriver lite mer i morgon efter jag har skruvat, kan bli bra för ngn annan senare att hitta den här tråden. |
|
|
Skivbromsar bak= Handbromsbackar Trumbromsar bak = Bromsbackar Så enkelt är det, detta eftersom skivan har "en trumma" för handbromsen, vissa andra har löst detta med handbroms i oket, bl.a VAG, SAAB, nyare Opel mfl. |
|
|
Står både bromsbackar och handbromsbackar pga. av att "programmet" inte kan urskilja vilka bilar som har trumbromsar respektive skivbromsar ibak... //Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.