AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
552

Fortfarande problem

pr
94
pricken
525i 1991
Granitsilver
16"
har ventilerat mitt problem med vibrationer här:

Länk

Dessvärre så verkade jag ljuga när jag skrev att problemen upphört, för det har dom inte men dom är mindre.

Upptäckte dessutom igår när jag var och rejsade lite att om jag svänger och kör i ett potthål, över en vägskarv eller på ett tjälskott ( ja, jag bor så pass norrut) så skakar det till i ratten som den värsta multippla orgasmen, vilket direkt föder tankarna om någon/något bussning/stag i framvagnen som är åt h-vete. Kan bussningarna vara dåliga, men inte trasiga?

Ideér någon........?

Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Du har dåliga stötdämpare i allafall ..........det med skakningar i vägbulor.....

Mvh/ Daniel
pr
94
pricken
525i 1991
Granitsilver
16"
Njae, tror jag inte. Dom känns väldigt hårda och fina när man gungar bilen...

Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
där sitter ju x.antal bussningar i framvagnen har du kollat hur de ser ut ?

Har du feta fälgar så kanske det kan vara anledningen till obalans.........

Mvh/ Daniel
pr
94
pricken
525i 1991
Granitsilver
16"
Endast 16":are..Har tittat på bussningarna, men inte brytit i dom då jag inte är att avgöra om de är dåliga. Dom såg då inte trasiga ut...

Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
ganska svår att se men .... jag har för mig om man lyfter upp framvagnaen så kan man rulla kjuler fort med händerna medans någon bromsar om hjulet har tendens att flytta sig utåt (vänster för vänster hjul) du kan även köra bilen sakt medans någon springer brevid och så bromsar du och ser om det flytta innår (mot förarplatsen.....

där sitter bussnigar som brukar gå i främre bärarmarna .... de är inte dyra så att det kanske är värt att byta tror det kostar 75 kr st på bmw.......

Mvh/ Daniel
st
18
stefan530touring
530iA Touring-94
Hej, här kommer jag och lägger mig i. Har precis bytt stötdämpare och casterstag på min 530:a och har nu fått en ny bil. Innan var symtomen som du beskriver, allmänt orolig i ratten, rattfrossa vid inbromsningar samt ett olidlidt "klonkande" på alla smågupp och trotoarkanter. Casterstagen, som var största anledningen till problemet på min bil, är dåliga om det "klonkar" när du krypkör och bromsar.
Lycka till
Stefan
Stephan E
Det har jag också känt vid ett tillfälle på
ett halt brunslock, det var ABS:en som jobbade
på den sidan pga dåligt fäste.

-Stephan E
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hej

jag tar chansen och lägger mig i lite jag med... min bil vibrerade främst vid inbromsning, klonkade vid inbromsning och i gupp (ej små). Tendenser även till att rista till i ratten vid gupp. Bytte casterstag och därmed även bussningen (hö sida). Bussningen i sig "såg" hel ut om man tittade på den, men man kunde utan större handkraft röra staget (vilket man inte kan efter bytet vill jag lova). Det är alltså inte säkert att man ser att bussningen är trasig, dock bör man inte kunna känna något glapp om man ens tar i (gäller bägge bussningarna).

Tja det var väl allt jag hade... lycka till!

Always Diesel
Jag säger åxå caster stagen

PH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.