AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
13.447

Vilken hastighet klarar dubbdäck?

RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Som rubriken lyder, hur fort kan man köra med dubbdäck utan att de tar slut onödigt fort?

Är 130 km/h ok eller är alla dubb borta efter 1000 mil? Självklart skiljer det från däck till däck, men vad har panelen för erfarenheter angående detta?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är ingen expert men sliter inte acceleration och bromsning mer än lagom hög hastighet i jämn fart?

___
//Ulf
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Jo det gör det nog men jag har även hört att iom att man har mjukare gummi i vinterdäck så värms däcket upp mer under körning och dubben släpper pga det.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är nog väldigt individuellt, men en bekant körde en företagsbil med nya oinkörda dubbdäck. Vid 170 km/h började det smälla då och då i hjulhusen. Efter ett tag gick det upp ett ljus för honom att det var dubben som släppte. Troligen hade de suttit bättre om däcken gått längre.
Dubbutsticket är nog en del större vid hög fart.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

De flesta dubdäck är T-klassade = 190km/h, vissa bara Q-klassade = 160km/h så ligger men på 170km/h med helt nya däck så kanske ovanstående resultat inte är så överraskande. Med inkörda dubbdäck och in 130 så är ju förutsättningarna något annorlunda...

___
//Ulf
Transocean
Hade Michelin Ivalo dubbdäck en gång i tiden, jag åkte som regel runt 140-150 med dom men det hände att man kom upp i 220 i bland. Sålde dom efter tre vintrar och varje dubb satt på plats. Dom var Q-klassade men hur stabila som helst jämfört med Q-klassade friktionsdäck.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Ej över 140 km/t rekommenderade Gislaved när jag mailade dem om mina Nordfrost II.

//amullo
Varför ska det va så svårt att hållä hastigheten när det är vinterväglag?
Varför är det inte alltid vinterväglag när vinterdäcken är på?
Visa användare
91
rolando
MB220E/Diesel/
twinTurbo170HK
Till info: Jag körde ca 400 mil på stort sett barmark för två veckor sedan på nya dubbdäck (Conti Viking Winter 2; 16x55x205) nord-Norge...syd-Sverige ToR. Dubben er s.k. miljödubb (fyrkantiga med väldigt lite utstick).

Däcken blev inkörda ung. 50 mil i ca 80 km/h utan kraftig acc eller inbromsning, därefter 90 - 100 km/h; 120 max då och då på motorväg.

Jag kan inte märka ngn slitage efter dessa 400 mil!

PS. 1981, på samma tur (400 mil och barmark)) med en Volvo 121 och nya dubbdäck (dubbarna som vi väl kallade lastebilsdubb) slet jag helt upp dessa dubbar!! Hastigheten då var nog uppe i 150 km/h långa sträckor - men åndå! Jag tror det har skett en god utveckling på detta område!
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Tackar för svaren. Då kan man nog lugnt tuffa vidare i 130 på dubbdäcken.

Självklart gällde tråden torr asfalt och inte vinterväglag.
rsarits
Det kan du helt säkert, jag kör 16mil/arbetsdag på motorväg, runt 130 vid barmark. Enligt min erfarenhet sliter det nästan inget på varken dubb eller däck. Jag körde tre säsonger med Nokian Hakkapelitta, sedan sålde jag bilen (med v-hjulen), däcken och dubben var fortfarande fräscha.
Stadskörning och mycket acc. och broms är vad som dödar däcken, inte hög jämn hastighet.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
rsartis: Du körde alltså runt 5000 mil med samma dubbdäck och de var fortfarande fräscha?
Transocean
Kleber Kapnor 4 vid ca 5000 mil Länk

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Transocean: Var det inte du som spottade åt dubbdäck nyligen? Fick aldrig något svar på den frågan... :)
Transocean
Heltsonika:
Jag har pratat varmt om friktionsdäck, ja. Om det nu är lika med att jag spottat åt dubbdäck får du avgöra själv.

Länken ovan var inget ställningstagande i debatten om dubbdäcks vara eller icke vara, den visar endast hur (o)fräsch ett dubbdäck kan vara efter ca 5000 mil.
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Har kört snart 1500 mil på dubben och kan bara konstatera att de hållt väldigt bra. Någon enstaka dub har väl släptt men annars är de i förvånansvärt gott skick. Har mestadels kört kring 130-140.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Däcket måste ju vara fullkomligt stenhårt för att se ut så efter 5000 mil.
Körde några hundra mil med Kleber Kapnor förra vintern, de blev märkbart sämre under den korta tiden...
Transocean
Frugan har dom på drivhjulen på Saaben, nu togs ju kortet 1 1/2 år sedan så i dagsläget har dom nog redan rullat närmare 6000 mil och ser ännu värre ut...men de är inte så illa som det ser ut, faktiskt... körde Oslo-Kalmar-Oslo med dom i julas och hittade faktiskt lite fäste också.
Visa användare
91
rolando
MB220E/Diesel/
twinTurbo170HK
rsarits: "Stadskörning och mycket acc. och broms är vad som dödar däcken, inte hög jämn hastighet."

Jag kan bekräfta detta (flera ggr om!). Har en sambo som kör som ett svin på norska sving-vägar! Hon sliter vinterdäck/dubbar 10 ggr fortare än mig! Också sommardäck! Hon praktiserar ngt som hon kallar "jämn körning", dvs raksträckor och kurvor går i stort sett i samma hastighet, eller snarare - hon växlar sällan eller aldrig ned! Det jag sliter av dubbdäck på en 400-milstur södra Sverige - nord Norge, det sliter hon på 40 mil häruppe i nord! Detta är genant, men ett faktum!

Jag kör bmw och hon kör riskokare - det är kanske en god förklaring till olika behov för "kör-upplevelse" :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.