|
|
|
|---|---|
| Senaste tiden har jag kört med biltemas koncentrerade spolarvätska och stört mig lite på att den verkar lämna någon form av kladdig hinna efter sig. Nu är den iaf slut och igår köpte jag en liter koncentrerad på statoil. Den hette "klar sikt" eller något och det var mycket stor skillnad mot biltemas. Vad har ni för erfarenheter? | |
| Statoils har fungerat bra för mig. Har någon gång provat COOP's variant och den tyckte jag gav en något kladdigare hinna, ungefär som du beskriver. | |
|
Jag har senaste året kört med Sonax spolarvätska och den tycker jag fungerar bra. ___ //Ulf |
|
|
Har biltemas i nu och det är nog som du säger att den lämnar en lite "kladdig" hinna. Innan körde jag med ÖB:s och den var nog strået vassare på den fronten. Sen luktar biltemas rätt illa. ///BMW - Was sonst! |
|
| Jag kör också med Sonax spolarvätska. Den fungerar bra och dessutom så luktar den inte så intensivt. | |
Transocean |
Ravenol Konzentrat. "Scheibenfrostschutz Konzentrat für die Scheibenwaschanlage schützt vor Eisbildung, hält die Fahrzeugscheibe eisfrei, umweltfreundlich, reinigt intensiv, schafft klare Sicht im winterlichen Straßenverkehr. Besonders angenehmer milder CITRUS-Duft auf Basis von Bioalkohol!" 4.99 Evro /5 liter. |
|
Köpte på Bauhaus sist. Rent impulsköp för den var billig och stog framme i kassan ! Dock vart jag klart nöjd med den faktisk |
|
| Willys brukar ha billig spolarvätska i 4-litersdunkar. Funkar perfekt. | |
|
BMWs spolarvätska, tror det är sonax som ligger bakom produkten. __ Min bil: Länk |
|
|
Inget fel på Biltemas spolarvätska, billig är den och ger till skillnad från många 'mack-spolarvätskor' det frysskydd som står på förpackningen. Det som saknas i Biltema-spriten är någon form av detergent (fettlösare), som en del svindyra spolarvätskor har. Avhjälps enkelt genom att pytsa i en tesked YES eller annat handdiskmedel per påfyllning - det hjälper till att hålla både ruta och torkarblad rena! |
|
| Gunnare; Riktigt smart tips !! Tackar ! | |
Gemini__ |
Tack för tipset, ska genast pytsa i lite YES. //Thomas |
|
Köpte på Micro sist om jag inte minns fel, funkar helt ok. Tipset med en tesked YES måste jag också prova. Mvh //Peter |
|
|
Just nu kör jag på spolarvätska av okänt märke som jag hittade i mitt garage har säkert stått i 2 år oanvänt men nu luktar det inte godis kan jag säga. Men det funkar, i fortsättningen blir det dock spolarvätska av färskare sort. |
|
|
Har länge kört med lite allrengöring eller YES i spolarvätskan. Ett bra tips som man fick av farsgubben när man tagit körkort och precis som Gunnare säger så ger Biltema´s vätska faktiskt det frysskydd som det står på dunken. Ett tips dock.. Kör inte med "för mycket" yes. Det räcker med några droppar! Kör man i för mycket så får man två effekter. 1. Det "skummar" och ligger kvar skum på torkarna som blåser upp på vindrutan efter att man spolat 2. Det sänker frysskyddet eftersom man också minskar densiteten i blandningen, vilket gör att frysning sker enklare. //amullo |
|
| Tackar för svaren. Får testa det där med diskmedel i spolarvätskan någon gång. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.