|
|
|
|---|---|
|
hej jag ska stoppa ner en m20b20 motor i min e21 och regga med den. sen har ja tänkt stoppa i en m30b28, men ser man någon skillnad på dom motorerna vid besktningen nästa gång? och finns m30 som 2,0L ? mvh/ krille | |
|
Det är stor skillnad på M20 och M30. För det första är M30 betydligt längre, och även lite högre. Den maskinen har det extremt trångt i ett E30-motorrum, och E21 är i alla fall inte rymligare under huven..... De ser också ganska olika ut, så chansen att få den genom besiktningen med en M30 betraktar jag som liten. Minsta M30 som byggts är mig veterligen på 2,5 liter. Ska du ha i en motor som ser likadan ut som M20B20, får det bli M20B23 eller M20B25 - det finns också en variant på 2,7 l, som satt i 325e/528e och var lågvarvig, lågkomprimerad, hade 3-lagrad kamaxel, mjuka ventilfjädrar och gav 125 hk. Den motorn kombinerad med en rätt iordningställd topp från M20B25 och lite vassare kam ger lätt över 200 hk. Och ser likadan ut på utsidan (frånsett detaljer på insuget) som en M20B20...... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.