AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.864

Gäller problem med turbolag på dubbelturbosexorna även Europa?

ja
83
jala
335i (E93) -07
Hittade följande notis på Autoblog.com: Länk

Är det någon vet mer om detta, t.ex om även den Europeiska marknaden är "drabbad"?
vet att flera haft problem här på forumet. Nyheten är positiv
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Auto Motor & Sport hade en X6 till låns där de klagade i tidningen över den enorma turbolaggen.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Har en polare som har lite så på sin 335i med steptronic.. Blev tydligen bättre efter nya flashen, men inte helt bra..

//amullo
Det verkar ju som väldigt goda nyheter. Dock tråkigt att det skulle ta två år för BMW att erkänna problemet.
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Dum fråga kanske men har inte en anning om vad turbo lag är för något???
Någon som vill förklara???

MVH

Less is More
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
samma som ketchup effekt :)

Mvh Jojje
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Det man menar när man pratar "turbo lag" är väl egentligen spool up-tiden? Dvs den tid det tar för turbon att komma upp i varv och arbeta effektivt efter det att du börjat gasa på. Ligger du på ett lägre varvtal kan du få lag utan att få någon nämnvärd ketchupeffekt. Fast å andra sidan störs du inte så mkt av lagget då heller.
an
316
andreas_r
Ok, Tack så mycket, då förstår jag!

Less is More
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Provkör en saab 99 turbo så får man en bra uppfattning av kraftig turbolag

Crashworkz: Var väl inte problem i början utan blev det när BMW gjorde om någon del (kommer inte ihåg exakt vad men det var mer ett skönhetsfel som fixades). Problemen har alltså inte varit sen modellen kom ut utan snarare 6 mån-1 år. Finns mer att läsa under 3-serie forumet.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För att lösa skrammel i motorn så gjorde BMW om motorstyrningen så att wastegates var öppna i stället för stängda som default. När du då gasar upp så måste wg först stänga för att trycket ska kunna byggas upp. Detta tar ett litet ögonblick.

De första bilarna (och även de senaste) har igen stängda wg som default vilket innebär att bilarna kan få ett "skramligt" motorljud. Dock får de väsentligt bättre gasrespons.

Det finns en fix för detta numera så att alla kan få sin bil skramlig men med bra respons ;-)

//Lövet
an
316
andreas_r
Har haft en Nissan 200sx S13 med ganska bra (som jag lärt mig nu ;) turbo lag, började ladda ordentligt nästan exakt vi 3200 Så jag vet känslan, tyckte den var ganska härlig, eller :) ?

Less is More
Fast att effekten kommer markant vid ett visst varvtal sorteras väl mer under "ketchupeffekt". Det lider väl inte 335i av, även med den korkade mjukvarufixen mot westgate-skrammlet?
Turbo-lag har ju med gasresponsen att göra, alltså hur många tiondelar det tar innan man får den maximala effekten för det aktuella varvtalet.

Ketchupeffekt = Ojämn vridmoments-/effektkurva, och känslan man får när man passerar den branta uppförsbacken på kurvan.

Turbo-lag = Långsam reaktion på gaspådrag, att trycket i ryggen inte kommer exakt samtidigt som gaspedalen nått golvet, utan det kommer smygande under någon bråkdels sekund. Det gäller oavsett varvtal, fast det brukar vara värre på låga varvtal.

Jag har inte provat någon 335i, men jag tror inte att jag skulle stå ut. Jag tycker redan det elektroniska gasspjället i M54 är störande långsamt.
an
316
andreas_r
Ok, nu är jag verkligen med, blandade ihop sakerna här alltså :)
Tack för den utförliga förklaring!

MVH

Less is More
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.