AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.164

Hur byta olja på BMW 530 E60?

Sida 1 av 2
de
10
dejjisch
BMW 530 E60 2004
Dum fråga för vissa kanske men för mig som iprincip inte kan något än att kolla oljan och byta däck så undrar jag...

Jag har en 5-liters-dunk med olja samt oljefilter, men...

Hur går jag tillväga steg för steg?

Var hittar jag skruven för att lossa ut gamla oljan och var sitter oljefiltret osv?

antar att oljan först ska släppas ut, sedan byta ut oljefiltret med det nya och sedan hälla på nya oljan? men var ligger alla dessa?

Vore extremt tacksam med seriösa svar och en lätt guide till hur jag gör detta. :)

[img]Länk

var på bilden ligger allt jag behöver veta? :P
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

För det första kommer du inte långt med 5 liter olja, vill minnas att det är 6-6.5 liter. Pluggen(olje) brukar normalt sitta lågt, dvs på oljetråget, botten.
Oljefiltret sitter i hållaren fram till höger (om du står framför bilen ) svart kompositlock.
Är du "nybörjare" lämna in och få hjälp första gången, se o lär. Sedan måste du återställa service indikatorn också men du kanske struntar i detta.

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Först och främst tycker jag 5 liter låter lite lite. 6, 6,5 liter går väl i?

Jag brukar iaf ha driftstempratur på oljan, öpnnar oljepåfyllnadslocket, tar bort oljefiltret därefter lossar jag oljepluggen och låter oljan rinna ur. Sätter tillbaka oljepluggen med den nya kopparbrickan. Sätter i oljefiltret och o-ringen och till sist fyller jag på oljan.

Känner du dig osäker kanske du kan ta en lite mer kunnig kompis till hjälp?
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Tommy var visst lite snabbare än jag. :)
de
10
dejjisch
BMW 530 E60 2004
Tack för svaren! =)

Ska kolla med någon polare som är säkrare så jag kan kolla och lära mig till nästa gång, vore nog bäst så.. hehe
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Här har du oljefiltret Länk
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
nr 3 oljepluggen Länk
Visa användare
138
sutko
bruksbil
hej,
Tips: lämna in bilen för oljeservice hos nån verkstad = bilen får rätt olja o filter,stämpell i servicebok,återställning servicelampan(myckt viktig). Det är en 530 -04....
Det är ingen en gammal golf så att du kan lära dig meka på den
mvh
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

ett bra argument för att lämna in bilen är att rostkyddsgarantin gäller osv.
Bilen är fortfarande såpass ny att det kan spela roll vid en eventuell försäljning. Det du skall/bör kolla är att oljenivån är rätt efter servicen.

Mvh Håkan
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Rostskyddsgarantin gäller ändå väl? Skall ngn garanti sättas ur spel måste det väl påvisas att service mm inte är fackmannamässigt utfört och därav orsakat felet som garantiärendet handlar om? Fick min åtgärdad iallefall trots att jag gjort vissa servicar själv , de frågade inte ens efter service bok.
Dejjish: Köp en verkstadshandbok och arbeta efter och känner du dig ändå osäker så ta en van kompis till hjälp , på en 04:a hade dock nog jag också lämnat in den på verkstad.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

servicen måste vara utförd av en auktoriserad verkstad för att garantin skall gälla. Detta är vad jag hörde när jag utnyttjade rostskyddsgarantin.

//H
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Det går i 6,5 liter med filter

Snö... Kul! Dags att ta ut Thunderkissen 1140cc
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, servicemonopolet är avskaffat. Garantin gäller ändå.
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Anders-72: Tänkte säga samma som du sagt men tänkte att det blir ett jävla liv då! Men det är sant det du säger...

Snö... Kul! Dags att ta ut Thunderkissen 1140cc
Hur lång nybilsgaranti har bmw?

Av alla inlägg här så kan ett missförstånd lätt uppstå.
Din garanti slutar inte gälla om du byter olja själv, den slutar gälla om du inte lämnar in den på service.
Garantin slutar alltså inte att gälla om du gör extra oljebyten mellan servicearna.
Många jag känner gör oljeservice var 1000 - 1500 mil.
de
10
dejjisch
BMW 530 E60 2004
Tack alla för svaren, uppskattas! =)

En polare till farsan fixade detta, (då farsan är bortrest), så jag kollade och tog lärdom iallafall till nästa gång.. :)

hmm bilen är tysk-import, men garantin kanske gäller för tyskimporterade också? eller? vet att det är en helt annan sak med USA-import, vet dock inte hur det står till med tysk-importerade..
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tyskimporterade bilar har inte vagnskadegaranti men nybilsgarantin gäller. Denna har dock försvunnit nu ändå och rostskyddsgaranti är det enda som är kvar på en -04.

USA importer har inte ens nybilsgaranti. Vet inte vad som gäller för rostskyddsgarantin där.

//Lövet
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Någon som testat serva olja utan att nollställa CBS (intervallen) ??

Tänkte serva själv snart men inte återställa nåt i idrive eftersom denna service är en "mid-service" alltså jag gör den i mitten av min vanliga oljeintervall sedan servar jag den som vanligt hos BMW för stämpel mm och behålla den fullservad.

Eller blir det nå strul såsom med bromsarna ifall man inte byter varnarna, ungefär som om bilen känner att oljan är ny och den kommer att börja muppa sig eller om man bara kan köra på som vanligt i samma intervallservice.

Nån som testat?
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Vet inte vilken bil du har men bytte alltid olja och filter mitt mellan CBS rekommendation på förra bilen (E91 330 xd). Var ca 3400 mil mellan enligt CBS så mitt på hållet runt 1700 mil blev perfekt för mig både med tanke på mil och tid. Uppfattade inte att intervallet blev ännu senare men är möjligt att det är annorlunda i andra modeller.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Alpina B5 (E60 pre-lci).

Det låter lovande iallafall. Tror inte att de ska bli nåt skumt men vet ju aldrig :) kommer serva som vanligt nästa säsong hos BMW. Måste va rädd om stämpeln i en sådan maskin som ja kör ^^
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns bilar som tänder varningslampa om bilen går över intervallet, tror dock inte din kommer göra det. Exempelvis Subaru diesel kräver nollning av "Oil dilution counter" vid oljebytet. Tror jag dock är en dieselgrej egentligen.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.