|
|
|
|---|---|
|
Just nu står valet mellan en e91 330 xiT och 525 xiT, båda manuella och med M paket. Väntar tillökning till våren så vi behöver väl en kombi men vilken bör man ta? 1. Vilken av dom har bäst hellyse original? (med xenon) 2. Vilken är bäst vintervagn? Mest odramatisk och stabil på vinterväglag alltså 3. Skiljer det mycket på utrymmen till e61 fördel eller klarar man sig galant med en e91? (barnvagn, bilbarnstol mm) 4. Skiljer det nåt i vägljud? Hatar nämligen väg/däckljud... 5. Vilken tror ni står sig bäst i värde? 6. Vilken blir billigast att äga med tanke på försäkring, skatt, förbrukning mm? 7. Vilken hade NI valt??? Hjärtat säger e91 men hjärnan e61...... | |
|
1. Vet ej. Ljuset i E91 med xenon är helt ok. 2. Vet ej, har inte provat E61 på vinterväglag. 3. Skillnaden är enorm! Den största besvikelsen med E91 är just lastutrymmet. Det finns t.ex. inte en enda hundbur på marknaden som passar i E91, inte ens för små hundar. problemet är att bakluckan lutar för mkt, takdelen är bagaget är för litet. Bagaget passar för saker som är breda och låga. Det finns en tröskel som sticker upp vid bagageöppning på E91 som ställer till det, det gör att man inte kan skjuta in/dra ut tunga, otympliga föremål i bagaget utan måste lyfta i det. Denna tröskel gör också att dörren till en hundbur (om man nu hittar en som ryms i bagaget) inte kommer att gå att öppna, tröskeln är i vägen. Interiört är E91 på centimetern lika stor som E34, (mät själv!) så man klarar sig bra där. Men återigen så lirar E61 på en helt annan nivå! Enastående komfort. Åkte med i en väns E60 på en 50 mils resa, direkt efter hemkomst tog jag min egen bil för en liten tur. Jäklar vilken skillnad. 3 serien har inget att sätta emot en 5 serie när det gäller kvalitet och komfort. 4. Ja E61 är tystare, men även E91 är ganska tyst (som en E39), men däckljudet kan vara ganska påträngande om du kör på dåliga vägar. Det är RFT däcken som gör det. 5. 3 serien har i regel bättre andrahandsvärde. 6. 3 serien borde vara billigare. 7. E61 utan tvekan, om ekonomin tillåter förståss. Sist jag räknade på det skulle en 5 serie kosta ca 100 000 kr mer på 3 år och 10 000 mil. Då räknar jag med allt, kreditkostnad och värdetapp som är då de dyra posterna. __ Min bil: Länk |
|
|
bagaget på 3 serien lät inge vidare med en tröskel att lyfta över....den lär bli rejält repig och stygg där efter några år om man inte aktar den noga. Men breda och låga blir väl barnvagnar när man viker ihop dom så det borde funka. Har inte 5 serien denna tröskel? Kan tillägga att det är beg jag kollar på så i inköp ligger dom ganska lika i pris men 5an tappar väl troligen mer på sikt... Räcker 2,5 liters motorn (218hk) i en 5a med 4 krafs tro? Det är då lätt att misstänka att den blir trött....är iofs inte ute efter en räser men ändå... |
|
|
Tröskeln är inte så stor, den har en höjd på 3 - 5 cm men den stör! Dels pga hundbursdörren inte går att öppna och dels för att det är jobbigt när man lastar i saker som är väldigt tunga. Det är alltså tröskeln på bilden som jag talar om (nr 1) >> Länk Här är en bild från BMW's websida som visar hur det ser ut IRL >> Länk Klarar dig gör du definitivt, men frågan är om du blir nöjd men då spelar dina förväntningar en stor roll för utfallet. 218 hk motorn är väldigt trevlig tycker jag. Men jag har inte det där prestanda behovet längre, gick utan problem från 540i till 318. __ Min bil: Länk |
|
|
En liten obetydlig sak, men om man har en liten hund så har man väl inget behov av hundbur? Så länge hunden inte är större än en golden retriever så skulle jag låta den åka på golvet vid passagerarplatsen. Jag skulle nog tagit tre-serien. Borde bli billigare ägande och själv har jag svårt att se att 5an lirar i en helt annan kvalitet- och komfort-liga. Dock har jag inte kört en E60/61 på två år, så jag kan mycket väl ha fel. Trean borde väl stå sig bättre i värde med tanke på att en ny 5a ligger närmare än en ny 3a. Mvh Johan |
|
|
Hej Köpte en 530d e61 för ett par veckor sedan. Vi har en 6 månaders son vilket innebär barnstolar, barnvagnar, mmm. 1. Tycker helljuset är helt Ok, inte provat e91 dock 2. Svårt att svara exakt på din fråga när jag bara testat e61.. Provade idag när det var nysnö gasa och styra fram och tillbaka men lyckades inte få sladd. Säkert går det om man riktigt försöker. 3. Tycker e61ans utrymme är bra men inte överflödigt direkt. Bakluckan är full på bredden när jag lägger Emmaljunga chassit och korgen bredvid varandra. 4. Tycker den är tyst. Har läst att runflat däcken har sjukt med oljud. Min har inte dessa. Prova båda och jmf 5. 3-serien brukar stå sig bättre... jmf e39 och e46 6. 3an borde va billigare. 7. Jag valde ju e61 :) |
|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
Mugge: Visst finns det hundburar till E91. Har nämligen sett det med egna ögon.. :) Dock kan ju dessa vara specialtillverkade och inte ur något standardsortiment. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.