AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.289

Byte av spindelleder e39?

an
57
andreas1979
528iA Touring -99
Hej!

Fick nedslag hos SBP för mina spindelleder, jag var med inunder bilen och kollade så jag vet vilka det är och har inhandlat nya. Tänkte att jag skulle meka dit dem lite snabbt förra helgen men tji fick jag! Dämparen sitter ju ivägen så det är inte bara att plocka ut! Med detta sagt antar jag att ni förstår vilken arm det är jag menar?!

Nu till min fråga: Hur går jag tillväga för att byta dessa?! Vad måste lossas?

Mycket tacksam för snabba svar då jag får körförbud om EN VECKA!!! :(

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du lättar på bulten som håller dämparen i sitt klämfäste kan du hasa ner spindeln en bit på dämparen. Kanske går det bättre att komma åt då. Ev behöver du lossa på plastskölden under motorn lite på ett hörn. Ev givare till ljusviddsreglering (Höger sida) och bromsok också, om inte slangen räcker till.
Orginaldämparna har en markering hur dämparen skall vara vriden i läge. Denna skall linjera med slitsen i klämfästet. Vissa eftermarknadsdämpare har en liten plåtflik som går ner i slitsen. I längsled bottnar dämparen sedan mot en ansats. Bulten till klämfästet dras med 110 Nm.

Här finns en del fina beskrivningar på bl.a länkarmsbussningar och stötdämpare. Tyvärr ej byte av länkarm/spindelled vad jag sett: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tillägg: Styrleden och krängningshämmarstaget kan du behöva ta bort om du skall sänka spindeln en bit. Styrleden kan vara lite svår att komma åt med en avdragare om den inte passar perfekt. Gick själv bet trots att jag lånade en bilverkstad med div. verktyg. Tung slägga att massera lite på godset runt konan för att sedan damma på uppe på muttern som man gängar på lagom för att inte slå sönder bultänden, blev medicinen.
Kolla mektipset om byte av främre dämpare i länken jag postade, så ser du hur du får bort en del grejor.
an
57
andreas1979
528iA Touring -99
Kanon! Fixade igår... Känns mkt bättre i framvagnen nu! Skallrar inte över ojämn väg längre! Tog inte mer än 2h trots att klämfästet satt som berget på dämparen...
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Är det nummer fyra som är spindelleden? Länk
an
57
andreas1979
528iA Touring -99
Stämmer... Det är i alla fall vad SBP kallar den! Sen har jag själv hört flera olika namn på den...
an
57
andreas1979
528iA Touring -99
Bussningen (nr 5) ingår också vid köp på Mekonomen, gick på 1274:- per sida tror jag?
E3
1.828
E36
USA bilar
Mnja.. egentligen är det ju så att detaljen är en länkarm, det är ju bara kulleden längst ut som är spindelled eller kulbult om man så vill
På E39 kan man dock inte byta spindelled utan man får byta hela länkarmen
Bussningen brukar följa med var man än köper prytteln ifrån
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.