AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.925

335 -07 är väldigt spårig?

Sida 1 av 2
MS
4
MStark
335 i coupe -07
Hej!

Första BMW´n införskaffad! Det blev en 335 i coupe från 2007.

Nu till frågan:
Den är väldig spårig! Så pass att man måsta vara på sin vakt hela tiden. Det kränger och slänger. Känns som att hålla en båt på kurs för att likna det vid något.

Efter samtal med Bilcentralen fick jag höra att detta beror på runflat-däcken och att man vänjer sig vid det. Jag har dock svårt att tro att BMW som ändå är en premiumtillverkare skulle välja runflat-däck om dom var så dåliga.

Finns det någon annan som har upplevt samma fenomen?

Kan det vara en framvagnsinställning som behövs?

M v h

Michael
Jag är ingen expert på området men en snabb sökning visar oöndligt antal inlägg om run flat-däckens negativa inverkan på köregenskaperna.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
RFT däcken är skit. Kombinera detta med breda däck och hårt chassi så har du recept på spårkänslighet - tyvärr.

//Lövet
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Det KAN också bero på olika slitna däck fram och bak.. Har märkt detta på min bil som ju rullar på 16" däck.

Tillochmed med 225 breda däck med 55 profil var det spårigt.. Stoppar man på 18" eller 19" så blir det värre. Sommardäck brukar också vara värre än vinterdäck då vinterdäcken är mjukare i stommen (vanliga däck alltså.. inte RFT)

//amullo
MS
4
MStark
335 i coupe -07
Jag är ganska van vid spåriga bilar sedan tidigare...
Audi TT med 225 17" och nu senast en Porsche Boxster med 265 35 18" och de har inte varit i närheten.

Jag vågar påstå att det är direkt farligt och undrar om någon har lyckats få sina RFT utbytta mot vanliga av BMW? Det handlar om mer än att det drar lite i ratten :(

//m
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det är helt klart så att RFT-däck spårar vilt, säskilt när de börjar bli slitna. Ju bredare däck/lägre profil, desto värre.
Prova att lägga på vanliga däck istället, det gör underverk med bilen!
BMW vägrar hårdnackat att leverera annat än RFT till 1- och 3-serierna, varför är ett stort mysterium eftersom man levererar M3/M5/M6/Z4M med konventionella däck....
Att argumentera med BMW är som att hälla vatten på en gås, dom upprepar envist att bara RFT-däck är 'BMW-godkända'. Det är skitprat, det är fullt lagligt att köra med andra däck - det enda är att BMW Assistans inte täcker punktering om man inte har RTF, men å andra sidan gäller den vanliga bilförsäkringens räddningsmoment så man är hyfsat garderad ändå.
Vill man kunna köra vidare vi en punka, kan man inhandla ett M Mobility Kit hos BMW för 1.100 spänn - det är en 12V luftkompressor och en flaska punkteringsvätska, för övrigt standardutrustning i just M3/M5/M6/Z4M.
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
335 coupe är spårig på dålig väg. Men att den ska vara som du beskriver känner jag inte igen. Jag har själv varit med om liknande situation, efter mycket felsökande så var det chassiet som var fel inställt. BMW refererade till däcken vad jag än sa... M-test så var det slut på tjafset...

Om du vill testa testa min bil så kan du skicka ett PM - dock så har jag på vinterdäck nu.

Mvh
/Tobias
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Konstigt att BMW vägrar byta ut däck...

Någon som inhandlat en M-bil och frågat efter RFT-däck till dessa istället?
Din 335 har ju som min 330 bredare däck bak än fram, just det gör att bilen blir spårkänsligare jämfört med om alla däcken har samma bredd.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
BMW vägrar inte bara att byta ut däck - dom vill knappt ens SÄLJA lösa icke-RFT om man har en 1-serie eller E9x 3-serie..... Jag fick lov att ta på mitt eget ansvar, att jag tvingat BMW att leverera 'vanliga' vinterhjul till min nya E92.
Att få icke-RFT sommarhjul på en ny bil är bom stopp, det går inte.
Så om någon, mot förmodan, vill köpa en omgång okörda RFT, 225/45R17 (fabrikat okänt) så är jag öppen för förslag - då kan jag inhandla riktiga däck att åka på!
Viist kan det vara värt att kolla hjulvinklarna om bilen är extremt spårkänslig, men sitter det lite slitna RFT på lär det inte bli bra förrän de däcken ligger där dom hör hemma (på soptippen) och det sitter riktiga däck på bilen.
Som jag påpekat tidigare - det är en enorm skillnad med 'riktiga' däck, hur stor anar man inte förrän man jämfört!
Jag hade inga problem att få ick rft-däck monterade vid leverans. Men det kanske beror på bemötandet ;-)
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Jag är tveksam till att RFT-däcken skulle vara orsaken till att din bil spårar. Jag tror som en del andra skribenter att det snarare handlar om chassieinställningen. Jag läste ALLT jag kunde hitta om spårighet hos 3-serien innan jag köpte min bil. Så här i efterhand kan jag konstatera att - ja den är spårkänslig på dålig väg men att den ligger som ett strykjärn på bra vägar. Ett ganska normalt beteende alltså. Min 5-serien E60 var bedrövlig i hög fart, liksom flöt över vägbanan när farten låg över 160. 3-serien är oerhört mycket stabilare i hög fart.

CH
MS
4
MStark
335 i coupe -07
Nu när jag bytt till vinterdäck, icke RFT, så inser jag hur värdelösa RFT-däcken är! Nu kan man avslappnat åka fram och tillbaka till jobbet :) Helt makalöst vilken skillnad!

När man jämför antalet punkteringar man "slipper" ställt till den värdelösa komfort RFT ger förstår jag inte hur man kan montera skiten. Tur att alla 4 däcken snart är nedslitna ;).

//micke
Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
Jag har INTE alla dessa dåliga erfarenheter av RFT däck, jagtycker att de är bra !
Och jag har provat det på många bilar.
Däremot kan den ju upplevas som spårig med olika dimension fram och bak som ngra sagt redan. Och då spelar det ingen roll om du har RFT eller vanliga däck.

Men, nu vill jag inte starta ngn hysterisk ryktesdiskussion, jag har hört talas om en 335 som byttes in på bilcentralen för att den "inte gick att" köra..efter mycket jobb konstaterades det att bilen inte var OK.
Den var då nyköpt och inte krockad el.dyl
Men som sagt, jag har inte så mycket mer belägg för detta än det jag skrivit, kanske kan vara bra att kolla upp historiken på din bil iaf. Jag vet inte heller om den inbytta bilen skickades "iväg" eller blev kvar i hos handlaren.

Lycka till
to
112
tomb
BMW 318d F31
Jag har exakt samma problem med min 330Ci -04, olika dimensioner fram och bak på både vinterdäck samt sommardäck och den är spårkänslig som bara den. Funderar starkt på att kanske införskaffa ett par nya vinterdäck ändå så kanske ska kosta på mig ett par fälgar också med samma dimensioner fram som bak och kanske det löser min spårkänslighet... Tråkigt är det att vara på vakt hela tiden när man kör men vad gör man inte för att få åka så snyggt som man gör i en BMW! =)

Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
MIn 330ci 04 hade inte RFT-däck men den den var irriterande spårkänslig ändå deesutom valde jag inte sportchassi så den blev dessutom ganska gungig. Läste en del om bilen på andra håll och det verkade vara ett känt problem detta med spårkänsligheten. Vi har ju mkt sämre vägar här i Sverige än Tyskland och den är nog mest byggd för hög fart på Autobahns släta dansgolv, dom har inte i alla fall samma djupa dubbupprivna spår som vi har.
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Jag kör samma dimension fram och bak på mina vintersulor. Jag har 18" 225 dubbade Michelin X-ice - bilen fungerar helt fantastiskt med dessa.

För att det ska se okej ut kör jag med spacer bak - se mina bilder så ser ni hur det ser ut.

Enda nackdelen med dubbdäcken är livlängden - min baksulor överlevde 300 mil förra vintern...nu är det disciplin med sladdandet som gäller denna säsong :-)

Har en fråga angående vinterdäck på en 335i coupe. På transportstyrelsens hemsida står de att man ska köra med dessa mått på däcken:

Fram: 225/45 R17
Bak: 255/40 R17

Min fråga är går det att köra med 225/45 runt om? Eller med 225/45 och 225/40?

Vet att man kan köra med 18 och 19 tums också min det här handlar om 17.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Spårig.......det är BMW.Skit det!!!
Goa bilar men tråkigt att dom spårar så.
Samma med min 320i Med futtiga 16 tummare....Men BMW bygger ju sååååå bra chassi......hehe
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har 15" plåtfäljar på min e36:a 60/195 dubbat. spårar nästan inget om man nu inte kör på väl synliga kanter.
får se till nästa vinter med Fjäderbensstag och x-brace

fick dock pungtering på vänster fram och då hade de inte samma bredd på ett nytt däck, så jag tog ett smalare 65/185 tror jag det är. lika högt och så. men smalare då.. den spårar mycket, mycket mer nu... men 550kr för ett däck + byte/barlansering va ju inget å tala om.
måste nog byta mitt andra framdäck snart också.

BMW ownz
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Farsgubben har RFT på sin 07:as 523i och han har inga problem alls med spårkänslighet...Jag har specifikt frågat om det.

Han har inte alls några dylika problem med spårighet/vinglighet...
Vagnen går alldeles som en BMW ska dvs rakt,stadigt och med känsla..osv...225/55-16 RFT(sommarhjulen) har han om jag inte kommer ihåg fel nu.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.