AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.026

Plana topplock 525-92 med 24ventiler

Hej. Behöver plana topplocket på en 525i 24 ventiler från 92. Undrar om någon vet hur mycket man törs plana av och om det påverkar efekten på motorn i positiv ritning.

Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En bra början är att se vilket kompförhållande du får vid olika mycket planing. Har gjort ett Excel ark där man kan göra dessa beräkningar lite enklare.

Länk
Länk
Kanonbra många tack!!!

Re
28
Reco
318is -90 (sommarbil)
525i -93 (vinterbil)
Blir det för mycket finns det ju alltid tjockare packningar att köpa.
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Det brukar finnas ett mått som inte får understigas, ring till BMW eller på vissa står det på toppen! Jag planade en Volvo T5 topp tills den blev ren, då var den 0.5mm under min.måttet, men det gick bra det också, risk för att "tallrikarna" slår i kolven!

Hoppas du blev nå klokare...
Någon som vet hur kompr. förhållandet påverkar vilket oktantal på bränslet som krävs.

Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Ju högre komp. desto lättare att motorn spikar. Men då ska du ju plana toppen mycket. Du ska alltså bara plana toppen minsta möjliga eller är det effektökning du är ute efter?
jag är ute efter effektökning

Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En konservativ tumregel brukar vara 0.115 * MON för kompressionförhållandet. Dvs kör du 91 MON är ett kompförhållande på 10.47:1 acceptabelt. Notera att vi i Europa skriver ut RON på pumparna - inte MON.
Tackar, Kanonbra !!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.