|
|
|
|---|---|
|
Vi lever i ett Sverige där människor inte behöver tänka själv. Inget nytt med det. Men jag undrar varför finns det ingen lag om "krav på reflexer för gående" Blir lika förvånad varje gång det springer ut en svartklädd människa rakt ut i gatan på ett övergångställe mitt i mörkret. Och som bilist Finns det något annat land i världen som har detta som krav? Skulle vara intressant att höra om det finns och hur det fungerar där? | |
|
Tänkte på det också när det är så många män som har svarta rockar på sig. |
|
|
Travar runt klädd i mörka kläder gör jag själv, dock skuttar jag inte ut på vägen i tron att trafiken ser mig, håller mig på trottoaren tills det är fritt nog. Tror problemet ligger i att många inte tar körkort idag helt enkelt, de begriper således inte svårigheten i att se ett osynligt hinder. Eller så är dom bara helt jävla slut i huvudet... |
|
|
Eller så är det så att dom flesta lämnar "bil hjärnan" hemma när dom är ute o går. Märkte att många förare begränsar sig till 5-10m framför bilen när dom kör så dom tänker inte på några reflexer o inte på avstånd heller.... Det kanske är viktigare att se snyggt ut än att synas? BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Nu vintertider påverkas vi väldigt mkt av vintermörkret! Folk blir lite deppiga och kanske stressar upp oss för mkt i onödan, och vi vet ju alla att människan fungerar ypperligt när vi är stressade... NOT. Detta gäller såväl för bilister och gående. Jag kan märka ibland att folk bara ser övergångsstället och inriktar sig på detta, eftersom där får man ju gå över, men att titta över axeln ifall det kommer en bil gör de inte. |
|
|
Har inga problem med fotgängare så länge dom håller sig till anvisade platser, jag är däremot helt humorbefriad vad gäller cyklister, dessa gatans hulliganer som hittar på egna trafikregler allt eftersom och lever rövare i trafiken. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Herr Gårman är ju själv svartklädd, så givetvis ska man vara svartklädd utan reflexer när man passerar ett övergångställe. Jag såg även att Fru Gårman har samma dystra klädsel i senaste tidningen från vv. MVH Stenis |
|
|
Man blir lite chockad när man som jag en gång mötte en cyklist en tidig mörk vintermorgon på en 90 väg utan vägren. Han cyklade mot mig på samma sida utan lampor, reflexer och var såklart helt mörkklädd. Det var ren tur att jag inte dammade in i honom. Fattar dom inte att man inte ser dom förrän det är försent att bromsa? |
|
Transocean |
Som regel går de svartklädda reflexlösa med en barnvagn som också kommer i svart kulör utan reflexer. Hundar däremot, de har reflexhalsband. |
|
Några som definitivt borde ha reflex är fulla människor. Var på väg till tyskland för ett par veckor sedan när jag bländade av för en mötande bil. Klockan var ca 01:00 och den "mötande" bilen stod på en bussficka medan en av passagerarna stod mycket ostadigt på vägens mittlinje och pinkade. Detta var en 90-väg och jag höll angiven hastighet. Tur för honom att han inte blev av med hela härligheten. Hoppas givetvis att han pinkade ner sig av ren förskräckelse för jag var inte mer än 10cm från att köra på honom... MVH Stenis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.