AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
660

Hur mycket kan man såga sönder bakre torpedvägg ?

Visa användare
82
dahoof
540iT-M -97
528i -87
Hej!
Ska installera lite ljud i min bil och undrar hur pass bärande bakre torpedvägg och hatthylla är på min e28.
Jag tänkte såga upp ett hål för basrören vid armstödet och två hål i ryggen så att basarna kan spela in i kupen.
Hej dahoof.
Hade samma ideér som du på min e28a. Men när jag sågade upp ett hål för basporten vid armstödet, såg jag att plåten var ganska så tjock där bak. Så något mer än en basport blev det inte (för säkerhets skull).
Rekommenderar detta istället: Bygg en ny baslåda där basarna pekar uppåt eller bakåt och dra basporten ut genom det nya hålet. Inifrån kupén sätter du ett ändslut på röret mot plåten (blir även snyggt).
Så gjorde jag och vid provlyssning blev jag mer än nöjd, basen blev så stark så att jag fick svårt att fixera blicken.
Basarna var 2st mds 12or och rörets diameter var på 11cm. Lådvolymen och rörets längd räknade jag ut i ett simpelt JBL program. Kommer inte ihåg om jag fasvände basara.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Kapade bort i stort sett all plåt i ryggstödet på en av mina gamla E28'or utan problem. Blev iof lite stagat i och med att jag byggde in en slutstegslåda. Men jag märkte inta av något negativt av ingreppet. Kanske ska tillägga att större delen av hatthyllan var urkapad oxå..

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.