|
|
|
|---|---|
|
Är det OK att slakta en kraschad bil? Alltså ett vrak som står offentligt. Vad tycker ni? Härom dagen åkte jag förbi ett vrak som nyligen hade krockat. Ett par dagar senare var flera delar borta. Jag har flera gånger sett folk som står vid vrak och monterar bort delar. Visst det kan ju vara ägaren men jag misstänker att det är svenne som passar på att ta "gratis" reservdelar. Är det sånt som säljs på tradera, blocket och ebay? Min åsikt är att det är stöld. Men vad tycker ni andra? Hur motiverar man det tro? | |
|
Hade jag haft en stor gård på landet och nån kört in på åkern och lämnat bilen där, JA då hade jag kanske tagit delar. Men aldrig annars. Men ifall jag skulle hitta en bunt med tusenlappar på gatan utan någon person i sikte, så skulle jag faktiskt ta pengarna själv ^^ |
|
|
Klart som fan att det inte är OK. Ägaren kan ju ligga på sjukhus och inte kunna göra nåt åt saken, nån annan,förutom tjuvar, bryr sig ju inte om bilen annat än om den står trafikfarligt. Precis lika mycket stöld som att göra inbrott i en parkerad fin bil. |
|
|
Håller med ardbeg, klart som fan att det inte är ok. Även om den är kvaddad så är det ju någon som äger den. Mvh //Peter |
|
|
Skönt att höra att några tycker att det är INTE OK att slakta krockade bilar. Ändå så tycker jag att man ser det ganska ofta. Fast som sagt, det kanske är ägaren. Och det är väl inte otroligt att vissa delar hamnar på Blocket? Men jag kan förstå att när man ser en helt kraschad, övergiven bil, som stått över en vecka utan att bli bortforslad, så kan man ju börja tänka i fel banor: det är ingen som "äger" bilen, ingen som "bryr" sig om jag tar en liten del, om inte jag plockar delen så tar nån annan det. Jag kan tänka mig att det är så resonemanget går. Inte desto mindre stöld iofs, men det kanske blir lättare att två sitt samvete. |
|
|
Brukar följa en viss ordning det där med bilar efter vägen. Först står de där ett tag och ser ofta inte särskilt skadade ut. Kanske en skadad skärm eller liknande. Efter ett tag försvinner ett par delar, sen några fler. Till slut, efter kanske ett par månader, ser den rätt tom ut där den står. Då tar det inte lång stund innan den brinner upp och det är först då brukar den forslas bort. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Man kan alltid ringa ägaren och höra sig för... __________ |
|
|
Kompisen fick stopp på sin Volvo V70 på Nynäsvägen Åkte hem och kom dit med en anna kompis och försökte fixa den på plats Kompisen stog parkerad framför bilen och båda stog under motorhuven och jobbade Då stannade en taxi bakom och föraren gick fram och började skruva av bakljusen på V70:n När dom frågade vad han höll på med sa han att kan väl också plocka delar ! Han skall vara glad att han överlevde överhuvudtaget. Har aldrig sett kompisen så förbannad ALLA bilar har en ägare och ALLA delar man plockar från en bil och man inte har uttalat godkänt av ägaren att ta är STÖLD och kan aldrig på något sätt bli något annat !!!!! Om någon forslar bort en bil som stått i 10 år på en privat parkering som vrak åker den personen dit för stöld Hyresvärdar i hyreshus har jättestora problem när t.ex knarkare dumpar sina vrak på en privat parkering. Kan inte hyresvärden få tag i ägaren till bilen kan han inte lagligen flytta bort bilen Samma gäller för polisen. Enbart bilar som står trafikfarligt får flyttas utan ägarens tillstånd |
|
|
Man kan fan inte parkera nånstans numera. Farsans vattenpump rasade på hans gamla volvo 740, vid brottby mellan norrtälje och sthlm fick hjälp med bogsering till närmaste avfart och parkerade bredvid vägen på en obennad mack det enda som fanns var en bensinpump och en grillkoisk samt en ica, mitt ute i "fucking nowhere" När vi kommer tillbaka efter 2 dagar för att byta den så har någon varigt inne i bilen och rotat runt. Rent gennerellt så kan man lämna en bil några dagar en vecka, men sedan har någon spanat in den och är på den och vandaliserar stjäl eller plockar delar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.