AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.933

Att försäkra en Alpina som ung ägare - how to do?

Mi
345
Michél
E87 118d -08
Hej!

Är en snart 21-årig kille med körkort sedan 18-årsdagen som har börjat leta efter en vettig Alpina då de förutom att de långsiktigt känns som ett bättre köp än en vanlig Bmw även är betydligt ovanligare här hemma.

Den bilen som finns i mina tankar är Alpina B3 E46 då de förutom att de ligger i rätt pris och storlek för mig även har rätt utseende.

Det stora problematiken är försäkringskostnaderna - nu har jag bara kollat lite grundligt men hos Atava så ville de ha närmare 6000 kr/månaden för en helförsäkring där bilen maximalt skulle brukas 500 mil/år.

Jag har bara tänkt att ha bilen som en entusiastbil då jag redan har en suverän bruksbil men försäkringskostnaderna gör det inte möjlig för en dödlig att kunna äga en sådan bil.

Har försökt hitta information angående entusiastförsäkring men inte kunnat hitta fakta som varit direkt "klart" om man kan få igenom en B3 som entusiastfordon samt om karosstypen där spelar någon roll (om det är Touring,Sedan eller Coupé).

Har läst på Alpinaklubbens webbsida men inte fått det klart om vilka årsmodeller det här gäller.

Vad kan jag som intressant utav en sådan bil göra?

Att ställa bilen på föräldrarna vägrar jag just av det faktum att bilen är mitt ansvar och mitt eget bekymmer.

Går det att entusiastförsäkra en såpass ny bil?

Med hopp om svar

Michél
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Mig veterligen blir det svårt att hitta entusiastförsäkring för nyare bilar än 1997 års modell.

Jag råder dig att ta tiden och ringa runt till vartenda försäkringsbolag som finns i marknaden.

Ett alternativ, om än krångligt är att ställa på och av bilen varje gång du använder den. Dessutom kostar det 50 kr varje gång du ställer på den numera.

Mats
BMW CS #5847
Michél:

Det går om du följer dessa regler:

Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
72.000 om året är ju ocker! Det värsta jag har hört! Kolla med Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alpina är svindyrt att försäkra, värre än M3 såvida man inte får till en entusiastförsäkring på Alpinan. Men hur kul är det att ha försäkringsbolag som förhindrar att man använder bilen ordentligt?

Lider med dig Michél. Tyvärr är det så ibland att försäkringskostnaderna gör att man måste titta på en annan bil.

//Lövet
andreas-lofgren:

vad menar du med att ett försäkringsbolag som förhindrar att man använder bilen ordentligt?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
500 mil / år och ej som bruksbil anser jag inte jag heller är att använda bilen ordentligt...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag menar precis som crille82 säger. Försäkringsvillkoren för entusiastförsäkring innebär enligt mig att jag inte kan bruka bilen på det sätt jag skulle önska. En E46 Alpina är ingen bil att bara köra på söndagar med, den är ju en perfekt och potent vardagsbil.

//Lövet
Crille82:

Så det är antal mil(500mil max) som gör om man kan bruka bilen ordentligt eller inte?

Fattar jag dig rätt då?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Alpinan skall uteslutande användas vid uppvisningsarrangemang, klubbträffar och enstaka privata nöjesturer.
Bilen skall vara i originalskick eller så nära originalskick som möjligt.
Ytterligare krav som ställs är max 500mil och att den förvaras i låst enskilt garage då den inte används och att den inte får användas som bruksbil samt att den huvudsakligen framförs under gynnsamma förhållande."

Första meningen sätter rätt stora begränsningar för hur man kan använda bilen.

//Lövet
michel: Tyvärr är det bara att glömma Alpina om man är ute efter rimliga försäkringskostnader. Premien för prestandabilar som BMW M5, X5 4.4, M3, Porsche etc är rena mellandagsrean vid jämförelse. Jag är själv 30+ med egen villa i liten förort med obefintlig brottstatistik och jag skulle få betala 18900kr/helår för en Alpina D10 Touring. För min del är det är dubbla kostnaden jmf med tex en BMW M5 E39!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Varför i hela friden är Alpina så dyra? Är deras delar väsentligt dyrare än M-delar? Stjäls de oftare?

//Lövet
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Hej och tack för alla svar!

Anledningen till att jag kikade på just Alpina B3 framför exempelvis M3 var just för att jag hoppades att försäkringskostnaden skulle vara lägre samtidigt som jag hoppades att det vore lättare att hitta en sådan i ett välvårdat originalskick då det är en lite ovanligare bil vilket i sin tur brukar leda till att de exemplar som finns är välvårdade.

Jag vill ju givetvis ha möjligheten till att en solig sommarkväll få plocka fram min bil efter jobbet och köra en tur längs den lokala landsvägen eller kunna åka ut en tidig sensommarmorgon och åka enbart för nöjes skull utan att för den sakens skull riskera att försäkringen inte gäller.

Jag bor i en närförort till Stockholm i ett lugnt villaområde med låst garage men det var tydligen inte en avgörande sak för försäkringskostnaden (sedan kanske det skulle varit ännu dyrare ifall jag bott på annan plats).

I nuläget har jag en Vw Polo GTI från -97 som pendlarbil fram och tillbaka till jobbet och den betalar jag hela 12 400 kr/år i helförsäkring för. Då har jag 6000 kr i självrisk vid vagnskada samt 3000 kr i trafik vilket var det absolut billigaste som fanns att få i mitt namn.

Att jag är såpass "dum" och inte gör som de flesta i min ålder och ställer bilen på mina föräldrar har att göra med att jag på sikt hoppas kunna få ner mina försäkringskostnader genom att ha skadefria år. Visserligen är kostnaden hög tills dess att jag fyller 24 men på sikt så hoppas jag att man kanske ska kunna köpa en trevlig prestandabil utan att det just är försäkringskostnaden som avgör ett köp eller ej.

Jag ska iallafall ge det ett försök och ringa runt till olika bolag och se om det finns någon ljuspunkt bland kostnaderna. Mycket mer än 1500 kr/månaden i försäkring känner jag inte att det är värt då jag även har andra utgifter.

En sak jag iallafall måste göra är att tacka för eran support - den är suverän!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du ska ha beröm för att du inte är lika tjuvaktig som många andra ungdomar. För skenförsäkring är just det - stöld!

Men jag tycker dock att dina premier är märkligt höga. För egen del har IF och Vesta varit billigast när jag försäkrat bilar och då är jag relativt lik dig (26 år, bor i närförort till Sthlm

Kanske är det just "GTI" klassningen som ställer till det. För egen del är exempelvis en Volkwsagen Golf V6 billigare att försäkra än GTIn. V5an är väsentligt billigare än båda och då har den samma effekt som GTIn. (Det här gäller dock generationen senare)

//Lövet
Kolla med Vesta! dom är billiga och bra, Nordea är ombud för dem. så du får ta kontakt med nordea. men sen kanske de inte blir superbilligt ändå.

50% billigare än länsförsäkringar på den bilen jag har iaf.

// Jesper
andreas: Visst stjäls en del Alpinaprylar men främsta anledningen till varför Alpina är så extremt dyra är för att de klassas som en eget märke av bolagen. Det var svaret jag fick efter att ha ringt för premie på en importerad D10 Touring (se ovan). Eftersom antalet alpinabilar i Sverige är begränsat skall alltså totalkostnaderna för bolagen splittas på en handfull bilar. Då kan ett relativt sett lågt antal olyckor generera löjliga premier för ägarna. Det är samma visa för bilar som Ferrari och Aston Martin, och samtidigt en av anledningarna till varför en helförsäkring på en V70 2.5T med 210hk knappt överstiger 3500kr för flertalet 30+are, trots att antalet olyckor med V70s är avsevärt fler än för Ferrari.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Okay, låter rimligt att ett mindre försäkringskollektiv ger högre "andel" per fordon.

//Lövet
Ox
121
Oxigen
Bmw X5 E70 3.0d M-Sport -10
Alfa Romeo Giuletta Veloce 1.4MA -13
I feel your pain... Jag är 22 år, bor i innerstan och betalar 1650kr i månaden för att helförsäkra min 330ci -01. Men det känns så jävla bra att göra rätt för sig istället för att skenförsäkra och dessutom kör jag den inte på vintern så den kostar mig bara 8000kr om året.
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Tack för all support och era tips!

Har ägnat de senaste 2 dygnen åt att kontrollera vad olika försäkringsbolag skulle vilja ha för att försäkra bilen och hitills har inte ett enda bolag erbjudit mig en lägre månadssumma än 5000 kr i månaden för helförsäkring med 500 mil/år på det.

Lösningen får helt enkelt bli att jag håller dessa planer i ytterligare 3-4 år i förhoppning om att kostnaderna ska hamna kring en mer mänsklig nivå.

Kanske blir en E46 som bruksbil som plåster på såren,vem vet?

Vill iallafall tacka för de råden jag fick och stödet från er!

Hälsningar

Michél
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns mycket annat kul du kan köpa som inte kostar lika mycket som en Alpina att försäkra

Audi S4
BMW M3 (dyr, men mkt billigare än Alpina)
Porsche Boxster (billigare än man tror)
Nissan 350Z
Mazda RX-8
Mercedes CLK 430
Audi TT 3,2

//Lövet
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Hej Lövet!

Jo,du har ju rätt med det du säger men har hitills hunnit testa 4 olika E46 M3 varav den senaste för 2 veckor sedan och givetvis älskar jag bilen (med SMGII var det en rolig kombination på landsväg) fast det är ändå någonting som jag tycker saknas med bilen. Antagligen är det bara jag som inte riktigt smält ihop med bilens karräktär ordentligt.

Köpte en krockskadad Audi S6 som byggdes ihop och sedan användes under några veckor innan föregående ägare blev lite avundsjuk och köpte tillbaka den och vid det tillfället insgå jag att Audi förmodligen var en ytterst fins bil för vardagsåka men jag saknade det "riktigt" körglada.

Vet om en M3 E46 som är Imolaröd (?) men där ägaren gärna behåller bilen under ytterligare ett år innan den säljs iväg. Funderar på att vänta på den och istället köpa mig en trevlig bruksbil (mer följer i 3-seriedelen).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.