AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.343

Batteriet...Eller vad?

kr
106
krizter
540ia-97
Hej! Nu är det fjärde gången på lika många veckor som bilen vägrar starta . Batteriet har en indikator och den visar grönt (fulladdat), men lik förbaskat så klickar det bara när man vrider om nyckeln. Provade att koppla ström på anslutningarna under huven med lika dåligt resultat. När vi kopplade direkt på batteriet så startade den direkt .
Det blir mycket korta bilturer , men ska den inte gå att starta ändå ? Det har ju knappt varit minusgrader än ! Håller batteriet inte ström nog för att startmotorn ska orka runt fast den visar på full laddning , eller vad kan det vara? Tror att det är 2 år gammalt . I går kan jag ta som exempel. Hade kört en par kilometer och sedan fick den stå några timmar , då klickade startmotorn . Den klickade även med startkablar under huven , men med kablarna på batteriet så gick den igång direkt . Åkte sedan direkt hem och tänkte att det skulle vara kört att få i gång den dagen efter , eftersom jag inte kört och laddat upp .
Till min förvåning , startade den direkt och jag körde ett par kortare turer under förmiddan utan några problem . Efter detta fick den stå hela dagen och när jag skulle i väg på kvällen så klickade den bara igen!? Hade visserligen krupit ner till 0 grader ute , men hallå!? / Krizter
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag hade samma problem med min e39a i somras, bytte batteriet och problemet var löst. Det behöver ju inte vara samma fel på din, men börja med att byta batteri.

BMW CS #5206
kr
106
krizter
540ia-97
Ska börja med att försöka ladda upp det och kolla så att det håller ström tillräckligt. Ska tilläggas att bilen bara hade rullat ett par hundra mil på ett år när jag köpte den för 4 veckor sedan , så den kanske behöver ha sig en boost!?

MVH Krizter
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Åk till någon batteriNisse som belastar batteriet, faller volten då, är det kasst! Brukar vara gratis!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det kan eventuellt vara taskig solenoid på startmotorn också, men gör ett belastningsprov på batteriet först.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Anslutningen/kabeln på solenoiden brukar kunna ge dålig kontakt och de blir det instabil funktion beronde på omgivningstmperaturen, även batterianslutningen på startmotor och batteriet bör kollas.
Kör du korta sträckor ska du ladda batteriet 24 timmar en gång i månaden.
Dessutom ska du ALLTID har ACknappen intryckt på en 540, tomgången är för låg för att generatorn ska ladda annars.
Du bör ladda batteriet minst 24 timmar eller också byta det.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
kr
106
krizter
540ia-97
Ok . Ska kolla värdet på batteriet när det har laddat 24 timmar och är belastat .
Hur menar du hasso med ac knappen ? Ska den vara inkopplad även när man vill ha högre temp inne i bilen på vintern ??

Krizter
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Med AC´n på så ökar motorn tomgången en aning och då kan generatorn ge mera ström/ampere för att ladda batteriet.

/Robban
kr
106
krizter
540ia-97
Jahaa...så om man kör med mycket stopp och rödljus osv osv så hjälper alltså ac:n till att hålla batteriet vid liv ?

Krizter
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja..."hjälper till o hjälper till", så kan man ju säga iofs, men det är generatorn som levererar "streten" och har motorn för lågt tomgångsvarv(som i fallet 540 enl. bl.a. Hasso) så laddar inte generatorn tillräckligt i några fall...

Med ac inkopplad så höjs motorvarvtalet varvid generatorn får tillräckligt med snurr för att ladda så bra som det går s.a.s..

Mvh Janne.

kr
106
krizter
540ia-97
Ok , va väl ungefär så jag tänkte med " hjälper till ". Hur mycket ska strömmen i batteriet visa belastat och obelastat om det är ok eller dags att kassera ?

Krizter
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Läs mitt förra inlägg (volten), värdena det vet BatteriNissen!
kr
106
krizter
540ia-97
Ok , får prova detta , tack !

Krizter
Själva AC-kompressorn i sig hjälper inte till, men den jobbar heller inte med att pumpa speciellt mycket gas när det är kallt (under +12°) eftersom den är variabel internt, även fast kopplingen slår till och kompressorn snurrar osv. Det är den förhöjda tomgången som gör att generatorn levererar lite bättre vid tomgångsvarv på motorn.
Även om du har grön indikator på batteriet så kan det vara kass, indikatorn mäter bara syravikten i en cell, och säger inget om de övriga fem cellerna.
Är batteriet utbytt tidigare, om inte så kan det säkert vara dags, runt fem år brukar man kunna räkna som max, även om undantag finns.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.