AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.975

Nollställning av DSC?

si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Hej,
BMW 530-IA Aut 2001.
DSC lampan lyser hela tiden! Det går inte att släcka. Det hände ingenting när man trycker på DSC knappen. Vad är det för fel? Kan man nollställa?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Eventuellt problem med någon ABS-givare. Åk in till en BMW-verkstad och läs ev felkoderna.
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
När jag bromsar hård ABS'en fungerar!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kalibreringsfel av styrvinkelsensorn måste kalibreras om. är det vanligaste felet när enbart DSC lampan lyser, hjulsensor uteslutet ger ABSlampa också.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Tack Hasso!
Jag lämnar bilen till verkstad för kalibrering av styrvinkelsensorn.

jh
16
jhgpl
520IT-01
Kolla inlägg: Fel på DTC/DCS E60 här på Autopower. Tips från ”Duser” släckte lampan för DSC på min bil.
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Tackar jhgpl! Jag ska testa och hoppas att det ska funka.
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Kan göra den här testet på E39 med eller enbart E60? Funkade inte på min E39.
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Som Hasso säger jag börjar med kalibrering av styrvinkelsensorn.
jh
16
jhgpl
520IT-01
E39 med Dynamisk stabilitetskontroll (DSC) inkluderar ABS och Antispinnsystem, men den här delen av systemet handskas med CBC (Cornering Brake Control). Genom att övervaka rattens rörelser, fjädringens höjd, bilens hastighet, tväracceleration och girhastighet, kan systemet styra trycket i bromsledningarna till de fyra bromsoken, vilket minskar risken för under- eller överstyrning.

Om det är styrvinkelsensorn som har gått sönder och man då byter den måste man enligt ”Haynes” låta ställa in styrvinkelförskjutningen, vilket kräver användning av särskild diagnostisk utrustning.
Jag läste att det även finns höjdsensorer fram och bak och om någon av dem behöver bytas rekommenderas att man låter utföra en höjdkalibrering på systemet som kräver särskild testutrustning, enligt ”Haynes”.

Sensorn för girhastighet/tväracceleration sitter under mattan under förarsätet, och det finns även en DSC boosterpump som är kopplad till dynamisk stabilitetskontroll. Det verkar vara en komplicerad historia som jag tror BMW-verkstad har erfarenhet av, och snabbt kan hitta, vad det är för fel på din bil, med rätt felsökningsinstrument…

Det har med säkerhet att göra så jag personligen tycker det är värt att ta kostnaden hos BMW-verkstad, för att vara säker på att säkerhetssystemet fungerar som det skall.

si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Jag har fått tid på måndag hos BMW.
Tack till er en gång till!
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Tack Hasso och jhgpl,
Det var styrvinkelsensorn som behövdes kalibrering.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har också haft samma problem med lysande DSC på min 530 -01 och även där löstes det med kalibrering.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.