|
|
|
|---|---|
|
Jag har alldeles nyligen införskaffat en 530iAT, Länk Jag har nu lite funderingar som rör fälgar och vore tacksam om ni kunde reda ut begreppen för mig: 1) Är det samma förutsättningar för fälgar som gäller för E39 sedan och touring, eller olika ET bak eller något annat? 2) På denna sida Länk blir jag förvirrad när jag läser att flertalet storlekar på vissa modeller inte passar M5 (det förstår jag med tanke på bromsskivornas storlek) och Touring, det förstår jag däremot inte. Passar inte 9" breda fälgar bak? 3) För Krysseker Style 42 så står det t ex att den i 18" utförande inte passar vare sig touring eller M5, det verkar konstigt? Gäller 8" eller 9" bak (bredd)? 4) Den "vanliga" M-fälgen Style 66 är den normalt monterad med olika bredd bak och fram på Touringen, eller 8" både fram och bak? Kan ni reda ut detta för mig så vore jag tacksam! | |
|
Svarar på fråga nr 4): En E39 touring levererades med 8" (235/45R17 ET20) av Style 66 runt om. Sedan hade däremot 8" fram och 9" (255/40R17 ET26) bak. |
|
|
DLux, Vet du varför det gjordes skillnad på sedan och touring? |
|
|
1. I princip samma förutsättningar för sedan och touring även om BMW i sina papper aldrig sätter bredare fälgar bak på en E39 Touring. Alla originalfälgar som passar E39 passar både sedan och touring. Det enda eventuella undantaget kan vara M5:ans bakfälgar. Vet att dessa har monterats på icke M5-sedan och touring men har också hört vissa som haft problem med skärmskrap. M5:an bakskärmar är valsade. 2. Se svar ovan. 3. Enligt BMW ska M5 ha 9,5" bak och därför anses många av de fälgar som bara har 9" bak som icke passande även om dom rent fysiskt passar. Undantaget är style 66 Länk som i 8x17" runt om passar (enligt BMW) som vinterfälgar på M5:an. Krysseker 42 i 18" passar perfekt på din bil, antingen med 8x18" runt om eller 8+9x18". Själv har jag 8x18" runt om på min 530iT Länk Ser säkert bättre ut med 9" bak men jag sprang på en uppsättning 8x18" i nyskick för helt ok pengar... 4. DLux ger ett korrekt svar på detta. ___ //Ulf |
|
| Jag tackar ödmjukast er båda för dessa fullödiga svar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.