|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 520i-88 som är fruktansvärt grinig att starta på morgonen när den är kall, jag får trycka ner gaspedalen fullt i startögonblicket och den går väldigt oroligt de närmaste 1-2 minutrarna innan den börjar bli normal. Jag har prövat att koppla ur batteriet i 2-3 timmar för databoxens skull , det resulterade i att det blev lite lite bättre. Jag har fått tipsen att det kan vara kallstartsventilen och/eller lamdan, och i så fall var sitter kallstartsventilen ? , ringde till AD-center och gubben sa att han trodde att ventilen kostade ca 1700- 1800 kr , men han skulle kolla det tills i morgon. Har ni några tips , som kan hjälpa ? Tacksam för svar | |
|
Finns ingen kallstartventil. Hur är den är halvvarm resp varm att starta? När kolla någon tändstift, fördelarlock sist? FAF |
|
|
Varm är den ok att starta, hmm kanske lite seg nångång, går ojämt på tomgången, det hörs även om varvräknaren står i det närmaste helt still. Bytte tändstift för ca 3 veckor sedan, även luftfilter och olja (Valvoline 10W-40 ), de gamla tändstiften såg bra ut. har dock inte kollat fördelarlocket |
|
|
Det kan vara motortempgivaren,om den "ljuger" för styrdonet och talar om att motorn är tex 70+grader varm, fast den i isjälvaverket är 10+ så blir bränsleblandningen för mager och bilen blir svårstartad och går illa tils den blivit runt 70+grader varm. Bilen vill ha en något fetare blandning vid kallstart. Eller så kan ha ett luftlekage, samma sak där blandningen blir för mager och bilen blir orolig. Dom sakerna skulle jag nog kolla först iaf. |
|
|
Bra ide att kolla tempgivaren, den blå nästan vid termostathuset. Mätt med multimeter ska det väl vara 2500ohm vid rumstemp,200-300 ohm vid varm motor. FAF |
|
| Tack för tipsen skall kolla tempgivaren imorgon på jobbet hoss våran elektriker. | |
|
Var iväg och köpte en ny motortemperaturgivare och monterade den, men nu går den sämre. Vad som har hänt är att nu så vill den dö vid gaspådrag ( ???? ) , måste smyga väldigt försiktigt på gasen om jag skall få upp den i varv eller komma iväg, vad är det nu som spökar ? skall man vara tvungen att lämna in den och bli lurad på ett par tusen!? suck ! Tacksam för fler tips och idèer |
|
|
Dör den tvärt eller låter det som den misständer vid gaspådrag? FAF |
|
|
Klantarsle som man är så tappade jag en pryl som landade på motorn längre ner , så jag går runt och plockar upp den och samtidigt så lyckas jag dra ut elkontakten till luftburken ,( åtgärdat nu ) så nu går den mycket bättre. Köpte en ny lambda på Motor Nord och satte dit, får väl se om det blir bättre snart. Kopplade ur batteriet över natten, och kopplade in det på morgonen och lät den stå på tomgång i ca: 20 min, har nu kört ungefär 15 mil sedan detta, enligt en snubbe på (Bimmer .se) så ska den gä bättre och bättre sen , så får väl vänta och se. Håller tummarna! |
|
| Ta åtminstone en titt i fördelarlocket (försummas ofta). Små sprickor binder fukt och det blir överslag, speciellt när det är fuktigt. Tändkablarna, är dessa bytta någon gång? | |
|
Ja rotorn skall också kontrolleras. |
|
|
Har inte kollat födelarlocket med rotor, och inte kablarna heller. Men det är väl lättast att helt enkelt bytta ut klabbet . |
|
| Nästa steg är att göra en kompmätning på motrn när den är kall. Det kan vara så att ventilerna är otäta. Det brukar ge detta symtom. När motorn blir varm blir ventilerna större och får en bredare tätningsyta mot ventilsätet. Mvh | |
|
Ville bara ge lite feedback och tala om att mitt skruvande och meckande har gett resultat. Vad jag har gjort är : 1. Bytte Motortemperaturgivaren 2. Bytte Lamdasonden (400kr på Motor Nord ) 3. Drog ur batteriet över natten och satte tillbaka det på morgonen, och efter nu ca 50 mil så är mina startproblem borta. 4. Tog bort tomgångsregulatorn och gjorderent den med 5-56, det va ganska svart därinne. 5. Det sista jag skall göra är att med ca 10 liter soppa kvar i tanken plus en flaska STP Injection cleaner, blåsa ur den så eventuellt skit spridarna släpper. Det sistnämda var ett tips jag fick ifrån en gubbe som en gång i tiden jobbade på en BMW-verkstad, han menade på att kvaliten på soppan idag är värdelös. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.