|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa! Funderar på att skaffa sig en uppsättning av fälgar till för sommar, vill slippa omkastningen av s- och v-däck varje säsong, då jag har bara 4 fälgar. Det verkar vara ny trend med svarta fälgar o silver läppar. Lite trött på alla nya "vanligfärgade" (dvs. silver) fälgar. Det kommer nya fäjg-modeller konstant, nya former, men ändå har alla likadant utseende på motorvägar, när dem rullar :) Självklart, silverfälgar är klassiska och kommer ändå vara aktuella i framtiden, men naturlig nog är det att man vill prova nånting nytt.. Frågan är om man lyckas? The point is, jag ville höra vad ni tycker om svarta fälgar med silver läppar (helsvarta, subjektivt, är ju vinterhjul)? Är det nånting att ha eller nånting att kasta? PS: har en svart e46 328 sedan. Här är bilden (har inte bättre bild i nuläge): Länk PPS: Bilder för funderingar (tog dem från e46fanatics): 4d sedans: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk other: Länk Länk Länk | |
|
Hmmm.... "ny trend". Ja, om du sovit de senaste 2 åren! *ler* Sorry, kunde inte motstå.... :) |
|
|
Hade också tänkt införskaffa nya fälgar till våren till min e46 -99. Hade även jag tänkt skaffa svarta med silverkant... Tycker att det passar bra till en svart bil. Min är dock titansilver men hoppas att det blir bra trots detta :) A brilliant mind trapped in the brains of an idiot. |
|
|
Jag hade svarta alu-fälgar med silvermetallic bromskåpor på min KS-50 för 20 år sedan, så det är en gammal trend :) Annars håller jag helt med k1mzo om färkombinationen. Svart på svart blir lite för pubertalt tycker jag, särskilt med helsvarta njurar och andra mörka attiraljer... |
|
| Varför inte skaffa svarta plåtfälgar? Ser likadana ut på håll... | |
|
Alright, alright.. Måste ändra rubriken till "Svarta fälgar - en gammal trend!" :) Ska erkänna - förmodligen "sovit" dem sista åren ) har inte sett så många svarta alu-fälger på vägar. Ska understrycka, att med "svart fälg" menar jag "en svart alu-fälg med silverläpp". För att en helsvart är juh plåtfälg - min åsikt. Att alla har sin egen smak är obestridligt ) Och det är just därför jag ville se i detta tråd era åsikter om fälgar, en diskussion.. Vilka forknippningar väcker bilar med svarta fälgar? Jag har sökt på autopower, e46fanatics, googlad, youtubat, grävt internet för bilder o åsikter. Detta är för att jag har blivit mer eller mindre "blind" för kritiken. Det brukar man bli efter timmar och mängder av info som finns här ute. Som sagt, ibland vill man prova nåt nytt. Till sist 99% av alla fälgar är silver, men det finns ju andra val, så varför inte? Frågan är om hur det ser ut? Billigt? Plåttigt? Sämst? Eller kanske funderar ni att byta till svarta fälger? Och det är fräscht? Stiligt? Helt enkelt grymt? För att peppa lite till, här är några video, som jag har grävt upp: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
| Inte så förtjust i svarta fälgar. Funkar i vissa fall men oftast ser det lite raggigt/överstylat ut. | |
|
Det är alltid svårt att säga vad som är snyggt eller inte... Jag föredrar vanliga silverfärgade eller kanske mörkt metallic med högglanspolerad kant. Till min svarta bil då. Men varför inte pröva hur det ser ut på just din bil och känn efter! Gillar du det är det ju bara att köra vidare. För vad vi andra tycker kanske spelar mindre roll. Det blir inte helt fel med svarta fälgar tycker jag, bara det att jag inte skulle välja det s a s. Huvudsaken är trots allt att du är nöjd :-) Niklas Ps, det går ju alltid att lacka om dom ifall du tröttnar... Fransosen |
|
|
Svart fälgar för mina tankar till... Länk BMW - När du gillar att köra om! |
|
|
Jag har själv svarta fälgar med alu-kant men när jag köpte dem för två år sedan var man ganska ensam om det. Nu känns det ganska uttjatat och jag skulle inte köpa svarta fälgar idag. |
|
|
Fransosen, en bra resonemang. Håller 100% med dig, om att målet är, framför allt, att bli själv nöjd. Carl-Johan och Thorssa, precis!! Ni bestryker mina resonemang indirekt! För det första, Knight Rider är väl lite långsökt för en 3-ser :) Men tanken är ju lite åt det hållet -- att vara lite annorlunda. Thorssa, känns det inte mycket mer uttjatat med silver fälgar då? Bilar är olika, fälgar däremot har alla nästan likadana, kanske är jag inte pedantisk nog för att avskilja mellan olika fälgar. Differensen är, för mig, så liten, att man märker bara en "FET" kromat fälg (runt 20-22") på mer eller mindre unik bil. Jag själv tycker inte om kontroversiella stylningar, som drar varenda blick (dock med tvivelaktiga tankar), utan är för en mer eller mindre diskret och stilren modifiering, som ändå gör min bil lite mer unik i trafiken. |
|
|
extemp: Silverfälgar är något som alltid funkar och känns stilrent medan svarta är en trend som ser bra ut under en begränsad tid. Dock skulle jag satsa på några fälgar med matt finish idag, silver eller grå. |
|
| Köper man dyra fina fälgar kan det ju vara kul om de syns på mer än 5 meters avstånd. Det tycker iaf jag... | |
|
Har alltid haft silverfärgade fälgar på mina bilar. När jag började leta fälgar, kände jag att det var dags med något nytt, en annan typ av fälg.. något som stack ut lite i mängden. Jag köpte mattsvarta AC Schnitzer fälgar med silverkant till min bil. Jag ångrar inte en sekund att jag valde svarta, det är hur snyggt som helst .. tycker jag iaf.;) /Maria |
|
| Ok, då på Z4:an såg det faktiskt ganska "race-igt" ut med mattsvarta fälgar. T.o.m. jag måste ge mig :) Men på en svart E46 eller E36 blir det ett helt annat "raggarstuk". Tycker alla andra färger än svart på bilen går bättre om man skall ha svarta fälgar. | |
| Jag tror svarta fälgar med polerad kant blir kalas. Går emot tidigare inlägg och tycker att svarta lister och njurar bara gör saken bättre, kromlister kunde man ha lämnat kvar på 50-talet. Dock tycker jag att fälgar med tunna ekrar funkar bättre i svart, då blir det luftigt och fint, man ser bromsarna, annars kan det bli lite som ett lock. | |
|
Anledningen till att jag kommer skaffa svarta fälgar är att jag tycker att det ser "raceigt" ut. Det jag letar efter till min bil är mörka färger. Snygg bil Z4 Maria, inte många 98åringar som väljer en Z4a. =) /Jonas |
|
|
Jonas, det tror inte jag heller:=) /Maria |
|
|
Tack för konstruktiv diskussion! Till slut blev det så här: Länk |
|
DMZ |
Färgen på fälgarna passar riktigt bra till bilen, men kunde du inte valt en större fälg än 16" Jag har 18" till min gamla E30. |
|
Ser väl trevligt ut. Knappast 16" fälgar, skulle gissa på minst 17" förmodligen är det 18", eller? Men jag tycker det verkar vara extremt låg profil på däcken. Ser lite konstigt ut, speciellt bak. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.