AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
881

Topp byte

Visa användare
3
L_W
525i-88
Tjenna håller på att byta topp på min 525i 88års nu till min lilla fråga när man monterar toppen så har ja läst på autodata att man ska dra toppen med dom gamla pinbultarna stämmer det ? o sedan byta till dom nya bultarna o sen hur många nm ska man dra den med ? Tacksam för svar

Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8

Drag åt sexkantskruvarna i foljände steg: 1) 40-45 Nm 2) Vänta 15 minuter 3) 60-65 Nm 4) Låt motorn gå i 25 minuter 5) 25-30° Byt ut Torx skruvarna och drag åt i följande steg: 1) 30 Nm 2) 90°

Fimpa de gamla sexkants bultarna, huvudena kan "poppa" o har du otur så hamnar skruvhuvudet under kamnocken med ett fint hål i toppen som följd...När jag bytte/renoverade toppen på en gammal M20B23 jag hade så monterade jag toppen med nya "torx" (utvändig torx, E14 om jag ej minns fel) direkt o drog åt bultarna enligt den instruktion som medföljde topplockspackningen (Ehlring)...Finns ingen anledning att först montera med de gamla bultarna o sedan byta ut dessa...Bultarna skall för övrigt bara dras åt en gång, anledningen är att det är sk "sträckbultar"...
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Dawwe , ja det bästa är att köpa riktiga toppbultar som har utvändig torx

Tillägg: Med "bara dras åt en gång" menar jag att man får/bör inte lossa en sträckbult o sedan dra åt den igen...Däremot så kan man dra åt de enligt principen som som Patrick.D skriver, även om jag inte är helt hundra på att angivelserna stämmer (enligt Ehlring skulle jag dra bultarna enligt följande om minnet ej sviktar: 1:30Nm, vänta 15-20min. 2:90 grader följt av varmkörning samt avkylning, 3: 30 eller 60 grader, minns ej vilket...Klart!). Så gruntipset är: Nya bultar o dra de enligt toppacknings tillverkarens instruktioner...
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Biltillverkarens ordination är den jag skrivit :)
Visa användare
3
L_W
525i-88
Ja får tacka för tipsen så länge så återkommer ja med besked när ja är klar med pengen :)

Visa användare
3
L_W
525i-88
Ja får tacka alla för tipsen nu funkar pengen igen Mvh Leffe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.