AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.180

Universal kompressor till min bmw

Ed
81
Eddie_125i
Bmw 440i mppsk+MHD

V90 R-design
Hejsan ! Hittade en eaton kompressor som är universal enligt säljaren ! Den verkade inte vara så jätte stor men den kommer säkert leverara de lilla extra för mig :)

Han sa att det behövde vara plats för fläktremen och fästa den.

Jag har en bmw 125i 3.0L N52 motorn. Vad tror ni ? vad mer behöver jag för att det ska fungera med kompressorn ?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Insug, mappning, kanske andra spridare? Nu är jag inte speciellt vass på motorer, men det känns som om du måste fråga, så ska du nog lämna bort bygget.
Ed
81
Eddie_125i
Bmw 440i mppsk+MHD

V90 R-design
Jag ska isåfall lämna bort bilen för att få det ihop, men tänkte mer på alla delar som tillkommer. Men kompressor låg på ca 5000kr vad tror ni slutsumman kommer ligga på då?
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Om du ska lämna bort det till någon som ska bygga ihop det åt dig så får du nog räkna med i alla fall 50,000;- för material och montering.
Du behöver garanterat nya spridare, bygga ett nytt insug, mappa, bygga ett fäste för kompressorn.
Att bygga ett insug till kompressorn där filter och luftmassemätare får plats innan kompressorn och sedan vidare från kompressorn till insuget.
Så ska tomgångsmotorn sitta ansluten efter kompressorn och utan att laddtrycket försvinner ut den vägen.
Det gäller även alla vakum slangar som är anslutna till "trycksystemet" alltså där det kommer att vara laddtryck.
Du måste ha en dump också som är återcirkulerande tillbaka till sugsidan.
Att göra om remdriften är inte heller så lätt.

Det man inte tänker på är alla små kostnader som blir när man överladdar.

Back-ventiler, tändstift, spridare, slangar, rör osv.

Mvh
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Är detta ett skämt?
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Förtydligande: Att öht börja med att titta på den lösa kostnaden för en kompressor och därifrån spekulera i ett framtida sluptpris är bara fel. Kompressorn som sådan är en väldigt liten del i sammanhanget och utan hänsyn tagen till övriga variabler totalt ointressant.
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
För att få ett rättvist pris, titta på liknande produkter samt eventuellt kostnad och/eller tid för att passa in på din motor. Tex: Länk
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Skulle nog inte vilja säga att du får samma pris om du bygger ihop det själv som om du köper ett färdigt kit.

Om du skulle bygga allt med nya delar så skulle ett kit vara billigare att köpa.

Om du hittar beg delar så blir det nog billigare.
Men sen är det arbetskraft också.

Köper du ett komplett kit så kan du nog installera det själv, och om du inte kan det så blir arbetskraften billigare för de behöver inte konstruera egna grejer för att få de att funka utan de som gör det kan bara montera ihop det befintliga kittet.

Tror inte det lönar sig att göra det själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.