|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Halv tre Tveka inte om du hittar ett bra ex. 523:an är en underbar bil att köra och uppleva, min 96:a går som klockan och detta säger efter en del rep. av slitdelar och annat, vilket är naturligt, vilken bil du än väljer. Har haft min bil i sex år, gått 21000 mil och vet inte vad jag skulle byta mot, provat det mesta men blir ofta besviken och är därför nöjd. Jämförelsevis är det en bil som är lätt att förstå sig på och harmonin mellan ratt, pedaler, motor överglänser det mesta som jag provat. Kan bara konstatera att jag gillar att "räjsa" vid "stoppljusen" när någon Volvo eller Saab hetsar, det blir några menande blickar innan det bär iväg. Oftast, som sagt, vinner bummsen. Motorn har glöd i sig, mer än man tror. (Hustrun tjuter som en stycken gris) Bilen är dessutom extremt tyst. Inte minsta knaster eller knorr, bilen är tyst. Njuter av en ofta en extra tur. Gillar helt enkelt bilens hela koncept. Att glida är extremt njutbart, vilket jag oftast gör, men det är en gasglad bil vilket jag stundtals villigt bidrar till! Svagheter finns, kolla kylsystemet, minsta tendens till förändring i tempmätaren indikerar problem. Vattenpumpsbyte med pumphus och termostat skall tillsammans bytas vid problem. Skivor och annat är som sagt vanligt slitage. Själv valde jag en automat och är överraskad hur snål den är. Tankade fullt från Lycksele och tankade fullt i Sundsvall, håll i dig, 0.73 (varvar drygt 1500 vid 90). Vilken bil med en sådan motor och tyngd och automat när upp till det. Stadstrafik är det svårt att få den under litern, men det går, dock ej under vinterhalvåret med vissa undantag. Till det negativa med min bil har varit en del överraskande fel, men som har löst sig allteftersom. Välj en bil med automat, du kommer aldrig att ångra dig. Trodde själv att körupplevelsen skulle försämras om jag inte fick "växla" men det det blev tvärtom, njuter på ett helt annat sätt av bilkörning. Gillar man bilkörning med harmoni kraft och ekonomi välj en 523:a som enligt mitt tyckte har den bästa kombinationen. MVH Ked |
|
|
Hej mkt. trevlig läsning. Verkar som alla är positivt inställda till dem. MVH |
|
Jesper von Wowern |
Slitaget påverkas naturligtvis även av var och hur bilen körts. Personligen föredrar jag 30.000 mil på E6an framför 10.000 mil i Malmö - samma drifttid men olika påfrestning. Det vore kanske inte så dumt om biltillverkarna satte in en drifttidsmätare att komplettera kilometerräknaren med. /Jesper von Wowern |
|
Min 523 har gått 31500 mil. 98a är det. Airbaglampan lyser, men eftersom vi har barnstol fram så har vi även kopplat bort airbagen. Lägger ingen större vikt vid att airbagen inte funkar. Köpte den för 1 år sen ganska exakt. Kört 2000 mil ungefär. Servat den nu, ska byta vattenpump, termostat, multirem i förebyggande syfte. Förutom en svag vibration runt 100kmh så går den väldigt problemfritt. peppar peppar ska man kanske tillägga. |
|
|
KED, anar jag en poet...? Kul formulering med hustrun som tjuter, jag har samma typ av hustru, men det är värt lite extra skäll att få dra ifrån en SAAB eller Volvo vid rödljuset. Nu har jag ju en diesel, som väsnas lite mer, men vridet, komforten, väghållning och den skrammelfria upplevelsen är total, trots +29 000 mil. Detta är den bästa bil jag har haft och när den här är slut så blir det en till. |
|
|
Vår 523 har gått 28400 mil. Det som jag har bytt är vevaxelgivare och idag hämtade jag den efter ett bensinpumpsbyte, det var orginalpumpen. Stötdämparna är kass bak så nu blir det sänkfjädrar med nya dämpare runt om. Tidigare ägare har bytt katalysator, kylare och bromsar. Bilen är servad på BMW-verkstad både i Tyskland & Sverige fram till 24500 mil. Motor & låda fungerar utmärkt inte ett skrammel. Vad jag förstår så är katalysator och kylare lite typfel på dessa bilar, verkar vara många som åtminstone fått kylaren utbytt. Vi är nöjda med vår bil och man får räkna med att byta lite grejer då och då när det blivit många mil. Lycka till med ditt bilköp, tror inte du ångrar dej med en E39. Mvh Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.