AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.069

Köpa e39 med många mil på mätaren

Sida 1 av 2
Hej. Denna fråga har säkerligen varit uppe tidigare men jag har letat och inte funnit det jag sökt.

Jag skulle vilja ha era erfarenheter på hur E39-vagnarna är efter 20000 mil. Detta fallet gäller en 525 aut. De brukar ju se och kännas väldigt fina och fräscha. Men vad skall man akta sig för efter 20 000 mil, är det värt att köpa när de gått så långt, etc etc.

Tack på förhand.
MVH
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag köpte min 520-97:a år 2001, den hade då gått 16000 mil och var dessutom direktimporterad utan servicebok, så priset var givetvis därefter. Nu är den inne på sitt åttonde år i min ägo och har gått 38000 mil. De enda reparationer jag haft har varit AC:n plus lite smågrejor, t.ex. avgassystemet är original. Det sämsta med bilen är rost som man får jaga hela tiden, annars är jag väldigt nöjd med den. Den är klart bättre att åka i än många nya bilar, t.ex Svensktillverkade.

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Länk

BMW CS #5206
Min bil har rullat 22500 mil nu och under de senaste halvåret har följande gått sönder, alla vanliga E39 fel :

Vevaxelgivare
Krockkuddelampa börjat lysa
PDC-givare gått sönder
Inre dörrhandtag knäckts av (inget stort fel men väldigt irriterande när det väl händer :P )

Allt utom vevaxelgivare finns faktiskt redan åtgärdat någon gång i historiken, vilket såklart är tråkigt då man förväntar sig att sådant ska vara åtgärdat och inte hända igen när man kollar igenom den tjocka kvittopärmen.

Men det jag vill ha sagt är att bilarna lider av småfel som för eller senare dyker upp, har ditt objekt en näst intill bekymmersfri resa fram till 20 000 mil utan några andra verkstadsbesök än den vanliga servicen så är det i mina ögon bara en tidsfråga innan sakerna börjar dyka upp.

Många verkar leta efter bilar med en fläckfri historia och tomma besiktningsprotokoll, men det är i mina ögon de bilarna man ska akta sig för när man kollar efter bilar som rullat så här långt.
tack för ett bra svar. De verkar hålla bra klass.

MVH
När jag tittar på bilar (speciellt när de gått såpass långt ) så bryr jag mig inte så mkt. om vad som hänt. Bara att det är återgärdat seriöst och med bra reservdelar (std. eller liknande). Det jag tittar på är hur folk har brytt sig om sina bilar. De första intrycket av att folk gillat sin bil och lagt de pengar som har behövts. Det märker man fort när man sätter sig i dem och kör dem. Det är viktigt när man handlar.

Men anses de problem som dyker upp runt dessa miltal som dyrt att åtregärda. Eller är det som vilken biltillverkare som helst.?

MVH
min har gått ca 22000mil och fungerar väldigt bra.. riktigt bra bilar.. airbaglampan har börjat lysa hos mej oxå och sedan är det rost.. annars håller bilarna väldigt bra klass
Det som kan bli dyrt att åtgärda är ofta saker som är ren extra utrustning, tex automatiskt avbländbara speglar, PDC givare osv. Annars brukar de nödvändiga sakerna ofta rulla på hur bra som helst. Bara såna saker som att bilen har kamkedja och rostfritt avgassystem sparar in en hel del pengar, och dom delarna har redan tidigare ägare betalt i form av den hiskeliga värdeminskningen.

ACn kan vara en bra idé att titta på, den bör ha åtgärdats på något sätt under de där 20 000 milen. Sånt kan lätt springa iväg på ett par tusen att fixa och en fungerande AC bör man ha iaf :)

Vad jag befarar att jag kan åka på snart är stötdämpare och bromsar, men det är inget unikt för BMW...
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Min 528 har gått över 22 000 mil nu och den är nästintill rostfri förutom längst ner på höger bakdörr där det finns miiniiimalt med ytrost. Har ägt bilen i ett år och har bytt servopump och bromsar, inget mer. Underbar bil.

Min bil
Länk
va kul att det va många som svarade. Får titta vidare på mitt exemplar och fundera. Tack så mkt. för hjälpen
en tanke bara.. hur bra håller automatlådorna?? brukar inte dem bli slitna efter 20000mil??
Christer Silvén, måste säga att din bil ser TOKFRÄSH ut för att ha gått 38000mil!
snyggt jobbat.
zy
147
zyxon
BMW M3 3.0 -93
BMW Alpina B10 4.6 v8 -01
BMW 635CSI manuell - 84
BMW 530i -05
BMW M4 Coupe Competition-17
Min 528a har jag kvitton på över 65000kr det senaste åren. T.ex Ac reparation, byte av alla styrstag, nytt termostathus och nya bromsar m.m. Någon rost finns inte förutom någon bubbla vid tanklocket. Det som börjar bli aktuellt nu är ny styrväxel. Bilen har snart rullat 22000mil.

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Min 26500 milare har jag nyss bytt hjullager på i fram, de bakre står på tur. Sedan är stötdämparna och fjädrar fram dags att byta, men mest pga jag vill få den närmare backen. Annars går den kanonfint i både motor och låda...Peppar peppar... :)
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Efter 20000 har en abs-givare gett upp - 879:- + arb. Fläktmotståndet - c:a 1000:-. Dessutom verkar den äta batterier.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Oscarr tack skall du ha, men när bilden togs hade den "bara" gått 30000 mil

BMW CS #5206
alain
köpte min 530 --03-- med 20.000mil i år (maj) nu den har 20.800mil, den ända jag behöver göra nu är att bytta kopplingen för 5400:- och bak diod position lampa för 1500:-. allt annat fungerar som det ska.
Lycka till ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Angående automaten; den är ju fylld med "Lifetime fluid" men det gör absolut inget att man förlänger livslängden på lådan med ett enkelt oljebyte:

Länk

Mvh
co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Hejsan!
Jag har en 523iA -96 har gått nästan 32 tusen mil nu.. köpte den när den hade gått 26 har jag för mig, eller 28 kommer inte ihåg nu hehe. Hur som helst bilen är fullservad och det ända jag behövt byta förutom slitagedelar är en termostat... allt fungerar felfritt, faktiskt förvånad hur bra denna bilen har varit

Länk
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
jag har en bmw 528 i touring, har funnits ett enda stort problem med bilen som hände för ett par år sen, då byttes bl.a. kylare, vattenpump och ac... utöver det så går bilen som en dröm!

har 27 000 mil på mätaren och automaten fungerar fortfarande lika bra efter ca 4-5 års trogen tjänst som den har använts inom familjen.

då kan tilläggas att det inte fanns någon servicebok till bilen men den har blivit regelbundet servad i min ägo.
Bugar och bockar för era svar. Ju mer desto bättre

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.