|
|
|
|---|---|
|
Har läst en massa poster om kamaxelgivaren , men tycker inte det riktigt liknar mina problem. Över noll , lätt startad - under noll , svårstartad . Har bytt batteriet ( var dåligt ) | |
| Var sitter tempsensorn på M54 ? | |
|
Vad är det för typ av problem som du har? Min kamaxelgivare gick sönder för något år sedan. Det var inga problem att starta bilen, men den gick fruktansvärt dåligt när man körde, man hade ingen effekt alls. |
|
|
Det sitter en vattentemp. sensor i topplocket på vänster sida. Luft temperaturen mäts av LMM. Prova att rycka ur kontakten till LMM och se om den startar lättare. Utan LMM för går motorn på fasta blandningsvärden med spjällägesgivarens signal som enda input. Vet inte dock hur detta inverkar vid ren kallstart, men det är ju enkelt att testa. Annars är det nog OBD-diagnos och läsa felkoder som gäller. |
|
|
Problemet är att den inte startar just nu , men ska prova koppla ur LMM och se vad som händer . Sen börjar jag misstänka laddregulatorn kolen , kanske inte har tillräckligt med ström ? |
|
|
Snurrar starmotorn som den ska? I så fall finns det nog ingen anledning att misstänka laddningen. Har du kollat soppapumpen? Denna kan bli rejält opålitlig innan den ger upp fullständigt, funkar ibland och då bra men går inte alls ibland. Orsaken är att ett område på spolen är kasst och om soppapumpen stannar i detta område orkar den inte dra igång själv. Hade detta felet själv för ett tag sen. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Har nu provat koppla bort MLL , fortfarande inget liv , starmotorn snurrar glatt . Soppapumpen är nog inte troligt , var en sväng på 30 mil dagenföre totalstoppet . Ska skifta nyckel om det kan vara startspärren som ligger i . Har även beställt beg kamaxelgivare för att testa . |
|
|
UPPDATERING Bilen startade idag , provade först på morgonen -3 grader inget liv , stoppade in en kupevärmare ( tänkte kika på säkringar ) och efter ha stått med värmaren i ca 3 timmar , så startar bilen ?????? Nån som har ett bra svar ? |
|
|
Om bilen går bra när den väl startar tror jag också på att bränslepumen strejkar ibland. När problemet uppstår får du försöka kolla om pumpen går. Kolla även om reläet till pumpen håller på att ge upp. Kanske kupévärmen gjorde att reläet slog till eller något. |
|
| Anders-72 Hm , det där låter inte så tokigt , billigt att kolla. | |
|
Jag hade tidigare exakt samma problem och huvudvärk. Satt 10-15ggr och drog på nyckel utan framgång, sedan helt plötsligt kunde den starta. Efter det gick det hur bra som helst. Sen när den blivit kall igen, samma fel. Detta hände endast vid minusgrader. Efter att felsök och sökt på nätet över allt samt haft den på BMW flera ggr (ingen hade hört talas om liknande problem) så bytte jag bränslepump, kamaxalgivare, LMM, en tempgivare i oljetråget, programmerat om DME och ännu inte hittat felet så byttes till slut relä till bränslepumpen, fram i motorrummet i säkringsdosan, det gröna tror jag. Bytte även relä till DME tror jag det var, siter bakom handskfacket. Dock har det inte varit minusgrader här i skåne sedan detta byte (för 8månader sedan) förrän nu i helgen och då vid 6minus startar den. Hoppas på att det är fixat och det känns så. Alltså: Byt relä till Bränslepumpen samt DME direkt innan ngt annat (det önskar jag att jag gjorde....). Jag kan kolla upp vilka artnr om du undrar. Har fakturan hemma. Det kostade iallafall under 100:- för båda. Hör av dig! |
|
| kris reläet sitter i bagaget på touringen , exakt där jag stoppade in kupevärmaren , men ska beställa DME relä me ifall det är det , eftersom dom kostar 82.50 stycket så är det en billig felsökning . | |
| Vilket relä sitter där bak? Jag ska kolla exakt vilka relä jag bytte för de satt inte i bagaget iallafall utan motorrummet samt bakom handskfacket och jag har touring, 320-01. | |
| Det till bränslepumpen ska enligt BMW sitta där . | |
|
Fel av mig, Bränslepumprelä sitter bakom handskfacket, nr3 och DME relä sitter i motorrummet. Länk Länk Det enda relä där bak är för bakrutevärme Länk Hoppas detta hjälper dig. Det hjälpte mig iallafall. |
|
| Det tror jag det gör , ska försöka meka dit det i kväll , om sambon åker och hämtar det , är just nu snökaos här i söder ??? det snöar . | |
| Bytte bara DME relä och bilen startade , provade att försöka få lös säkringshållaren , för att byta relä till bensinpumpen , men kunde inte klura hur det hela satt. | |
| Perfekt!!! För att byta bränslerelä så plocka bort handskfacket helt så kommer man åt men det verkar ju inte behövas... Kul att höra att DME relä löste det. Visst är det bra med forum! | |
|
kris, Tackar för hjälpen , jo forum gör det lättare för plånboken , fick pruta , så 2 relån 140 kr . Bytet av bränslepumprelä är inte en lätt sak för mig med stora labbar . |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.