|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 318 -04:a med fjärrstyrt larm/lås. Har haft Saab innan och är tyvärr van med ett blink så låser den upp, 2 så låser den. På BMW´n så har jag märkt att den inte blinkar när jag låser den. Är det någon här som vet om det går att ställa in? Så länge bilen blinkar när den låser respektive låser upp så är jag glad. Senast idag fick jag gå tillbaka och dubbelkolla att bilen var låst. Tacksam för svar! Mvh/Peter | |
|
Det brukar gå att får detta programmerat hos en BMW-verkstad, däremot så kan du inte bestämma hur den ska blinka. På BMW så blinkar det det tvärtom mot din SAAB. 1 längre blink - Låååås 2 snabbare blink - Öppna På min E46 med originallarm så blinkade det bara när jag låste och där sa dom att det inte gick att programmera även om jag vet att andra fått sina E46:or programmerade för just att blinka vid både lås och lås upp. Alla BMW-verkstäder har tyvärr inte full koll på vad som går att programmera. ___ //Ulf |
|
|
På E46 ska det gå att få både blink och/eller tut vid både aktivering och avaktivering av larmet. Länk |
|
|
Enligt BMW's dokumentation så går det enbart att få tut på USA-specade bilar. ___ //Ulf |
|
|
Tack för era svar, det här blev intressant! Jag har precis som du, Ulf en E46 med originallarm. Jag tror att någonting på ett eller annat sätt spökar med min bil, då den inte blinkar alls när jag låser upp. Ska uträtta ärenden i Lund imorgon, känns som att det får bli ett besök hos Theanders bil som får reda ut det här:) Som sagt, tack för era inlägg! Bästa hälsningar/ Peter |
|
|
Min lyser till när jag låser den, inget när jag låser upp, vad jag har hört ska detta vara ett skydd för ägaren om någon tar din nyckel så ska de inte kunna hitta bilen så lätt exempelvis i ett parkeringsgarage. Jag har även frågat på BMW ang att få ljudkvittens och det fick de inte ställa in enligt lag påstod verkstaden, de pratade också något om att det var för marknaden i USA. |
|
|
Jag har typ som dig Frontline.. - Långt lys när man låser - Tänder innerbelysningen när man låser upp. Finns flera saker jag skulle vilja ha vad gäller belysningen.. - Automatisk 3-blink på blinkers, - En eller två korta 4-blink när man låser upp bilen. - Gärna några korta fyrblink när jag använder fjärren för att öppna bakluckan (har mer än en gång kommit åt den knappen på nyckeln utan att märka det) //amullo |
|
|
Min E46 var USA-specad. Den pep två gånger vid upplåsning samtidigt som den blinkade en gång. Vid låsning pep den en gång men blinkade två gånger. Alla undrade hur jag hade fått den att pipa, jag sa bara att det var nåt man kunde ställa in hos BMW-värkstan. Hoppas jag inte orsakade några onödiga besök på BMW-stealershipen! Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Peter: du skrev ovan att den inte blinkar när du låser den och sedan lite längre ner att den inte blinkar när du låser upp. På min fd E46 så var det enbart blink vid låsning och det verkar som Frontlien och Amullo har samma. Det var förövrigt Theanders i Lund som inte kunde programmera så att den blinkade vid upplåsning. Har hört en person som fått detta programmerat på RS-bil i Växjö. Om det sedan beror på olika möjligheter beroende på årsmodell av E46 eller det beror på olika kompetensnivåer på verkstaden vet jag inte. Svaret att det inte blinkar vi upplåsning pga säkerhetsskäl låter rätt tveksamt då E39's originallarm blinkar. Även det DEFA jag har i 530'n blinkar i båda fallen. ___ //Ulf |
|
|
Här kan man kolla vad som kan aktiveras/avaktiveras. Länk FLAYEN |
|
|
Hej igen! Nu har tryckfelsnisse varit i farten, det vill säga jag själv. Som du skrev Ulf, blinkar min enbart när jag låser men inte när jag låser upp (då tänds bara innerbelsyningen). Att det är lagstadgat att de inte får programmera den så tycker jag låter som en märklig lag i så fall. Det bör väl ligga hos ägaren hurvida den vill ha "extrablink" eller mindre blink och tut? :) Då får jag nog överväga att åka ner till malmö och kolla med Förenade Bil som jag köpte den utav. Har ju å andra sidan en brorsa i Växjö.....Hmm.. :) Må väl! Hejs! |
|
|
Det är bara "tutsignalen" som är mot "reglerna". Blink får du ha som du vill under förutsättning att det går att programmera... ___ //Ulf |
|
| Förstår inte varför det skulle vara olagligt att ha tut när man låser bilen, saab har ju det? | |
|
Finns inget olagligt i varken ljus eller ljussignal när man låser eller låser upp bilen, det är skitsnack på hög nivå. Titta bara på andra märken. När man låser upp farsans NYA Honda Accord så blinkar fyrblinkers både vid låsning och upplåsning och den bilen är ju ny för i år. //amullo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.