|
|
|
|---|---|
|
På väg hem i helgen helt plötsligt pling varningslampor för fel + antispinnen helt urkopplad + punktering. märker också att man måste hålla ratten snett för att köra rakt! Ingen kupefläkt alls helt död. allt annat fungerar (tror jag=) ) FINNS DET NÅGON SOM HAR HAFT LIKNANDE FEL??? 118D -06a 3290mil! | |
|
Är det inte så enkelt att du har punktering på ett av framdäcken? Då får du punkteringsvarning och med stor sannolikhet kopplas antisladden ur eftersom du får olika diameter på hjulen. Om du har RFT-däcken så kan du köra vidare utan att märka punkteringen mer än på varningssignalen! **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Om du precis bytt till vinterdäck kan du behöva initiera punkteringssensorn på nytt, eftersom de nya däcken kan ha avvikande rulldiameter jämfört med de du hade förut, och systemet känner av att nåt har hänt - tolkar det som punktering. | |
|
Men är inte från sthlm ursäkta mig har haft vinterdäck på i flera veckor och vet vad man ska göra... har inga jäkla run on flat däck det sämsta som finns! när jag snörde på 18" så kom punkterings lampan var ju bara att justera luft trycket! min garanti gick ut i augusti, måste försöka hitta flera som har haft liknande fel! hur fan kan bmw bara ha 2 år? pratade med min lokala bmw återförsäljare dom har hållt på med bilen 1 dag och dom har ingen aning vad det beror då... Vad kostar det 6-7tusen kr/per dag på verkstaden? HJÄLP! |
|
| Dom brukar ta från 1200:-/timme och uppåt, så om dom jobbar heldagar så borde det kosta från 9600:-/dag. Men det är ju inte alls säkert att dom jobbat heldag med din bil. | |
|
På 3 dagen har dom kommit fram till vad det är för fel. Styrvinkeln: det är databoxen som känner av hela tiden hur hjulen snurrar och hur man svänger osv. Dom har tydligen haft beskymmer med den på 5-serien. men på 5an kan dom byta "lösa" delar på 1an måste dom byta hela boxen. Kupefläktmotorn har brunnit, har inget alls med styrvinkeln. men tydligen har den bara brunnit. Var är kvaliteten som man betalar många extra kronor för?? |
|
|
Vem har sagt att BMW är kvalitet? Många BMW-ägare jag känner har haft mer eller mindre allvarliga fel på relativt nya bilar. Det är känsla, design m.m. man betalar för. Vill man ha kvalitet köper man en Toyota, men hur kul är det? |
|
| Gorban, hur håller din 116 ihop? funderar starkt på om -04 är en dålig årgång.. | |
|
Efter 1,5 vecka sa dom att bilen var klar! äntligen tyckte jag, åker tid 3mil för att hämta bilen kör 70meter märker direkt att ratten fortfarande är sne. vänder tillbaka och lämnar den direkt. nästa dag pratar jag med verkstads chefen och dom ska kolla på det säger han. på efter middagen ringer han och säger att den är klar. åker dit, han säger att dom inte kan få till den att man måste göra en hjul inställning. jag har svårt att köpa det man det är ju deras jobb att hitta felet. jag tar ut bilen hinner köra 1 mil PLING då börjar alla varningslampor lysa igen! det har redan kostat 10 000kr och vi är nästan på ruta 1!! kupefläkten fungera ju i alla fall. jag tror inte att det var fel på förra styrvinkeln heller!!! HJÄLP ingen som har haft liknande fel på en 1a? |
|
|
Spöket med varningslampor och plinganden kan ju ha ungefär vilken orsak som helst, men den sneda ratten är en varningssignal att något allvarligt kan ha hänt. Har du kört på något, eller ner i ett 'potthål' eller liknande? Hur som helst bör detta undersökas noga, helst innan du kör mer med bilen. Styrleder, spindelleder, fjäderbenslager, styrväxel och länkarmar med lagringar måste kontrolleras, något är trasigt! Sitter ena framhjulet snett, eller om det i värsta fall är ett rejält glapp i upphängning eller styrning, kan det leda till att hjulet får lite annan rotationshastighet än övriga hjul - det skulle kunna förklara alla blinkande varningslampor och plinganden, när elektroniken får värden som inte stämmer från hjulsensorerna. |
|
|
Jo håller med om det... bara vanlig landsväg körning på norrlänska vägar... men jag TYCKER att en bmw verkstad ska kunna hitta felet ganska omgånde! men TYDLIGEN inte... |
|
|
Men bilen drar inte åt något håll går klockrent rakt fram! det är ju bara om man gör en hjulinställning så är det inte det felet då måste Bmw verkstaden riva allt som har med styrningen att göra och då blir det ännu en till hjulinställning..... vad ska man göra?? |
|
| Kolla framvagnen själv kanske? | |
|
har kollat allt är stabilt! för jäveln en 06 som inte ens gått 3300mil!!!! inte en 240 från 82 som gåt 34 000. börjar bli rätt less |
|
|
Jadu, det är ju din bil och du avgör hur du vill hantera problemet. Hade ratten helt plötsligt stått snett på min bil, skulle jag inte ge mig förrän jag fått reda på orsaken. Att bilen bara är 2-3 år och har gått 3.300 mil är ingen garanti för att inget kan gå sönder - däremot är det osannolikt att något är utslitet, men det är liksom en annan sak! |
|
|
Bilen åker in till Bmw verkstaden igen på måndag morgon. men jag tycker det är rätt dåligt efter redan 1,5 vecka att inte rätt till felet.... dessutom har dom kontakt med bmw sverige! får se hur länge det kommer ta innan den är helt klar...suck har någon el problem hemma så löser jag felet innan jag lämnar stället! |
|
|
Nu finns det väl inte så många BMW-verkstäder i dina trakter (jag anar vilken du lämnat bilen hos), men annars vore det kanske idé att hitta en annan verkstad. Kan ju vara värt 15 mil extra att komma till någon som engagerar sig lite... |
|
|
Ja tyvärr finns det bara en i mitt landskap.... 16 mil enkel väg till nästa. Men jag tror verkligen att verkstads chefen engagerar sig! men frågan är ju vem han sätter som ska kolla på bilen... bara en? och har man otur finns ju klåpare innan alla yrken! |
|
| Bilen är klar äntligen och fungerar! | |
|
Vad var felet? //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Ja, verkligen viktigt i detta läge att få reda på VAD som var felet... Kul att den är fixad! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.