AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.235

Bränsleföbrukning med kompressor

Tjena !

är riktigt sugen på att skaffa kompressor från ESS till min e46 328i -99, men undrar vad bränsleförbrukningen kommer hamna på? syftar då på blandad och landsväg !

Och sen en snabb fråga till, visst är det m52b28TU motorn jag har?

mvh
Ingen som vet?

mvh
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Jag kan inte svara för ESS eftersom jag inte har någon erfarenhet av deras kit men med detta kittet t.ex. som är steg 2 från Infinitas så kan man till och med se att bränsle förbrukningen blir mindre vid normal körning.
Sen vad som är normal körning är väll från förare till förare :)

Länk

Mvh
Är Infinitas fö ett bra kit? håller bra osv? svårt att montera och avmontera?

mvh
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Tjena!
Kollade på dom där kitten precis, men vad är det som skiljer mellan kitten? Storleken på kompressorn samt en intercooler?

--
Eisenmann Race Exhaust
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Det är 2 års garanti på kitet.
Tror att de flesta kompressor kit är ungefär samma att montera.
Dock så använder sig infinitas av ASA-kompressorer som är mindre än Vortech som ESS använder så det kan ju underlätta lite kanske efter som det blir mer plats :)

Mvh
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Bholmberg: Det är ju två helt olika kitt men de största skillnader är nog det ja.

Infinitas har ju även dessa kit utan intercooler:

330: Länk
328: Länk

Eller 330 med ic: Länk

Mvh
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Ah om jag hade läst lite nogrannare från början så hade jag lagt märkte till det =) Man skulle kanske köpt en julklapp åt sig själv känner jag hehe.

--
Eisenmann Race Exhaust
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Ingen dålig julklapp :)
Hej

vad är det för skillnad annars mellan infinitas kompressor och ESS? även den sats som finns på motornord.se? Tänkte då pris per hk, då deras ligger runt 50k och får då ~300hk, gentemot infinitas för 47k och ger 240hk?

mvh
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Om du tänker skillnad i material så använder dom sig av olika kompressorer.

Men det som gör av det skiljer i effekt är ju att dom kör på olika laddtryck och mjukvara.

Det finns ju ett steg 2 eller SK1 som infinitas kallar det som ger mer effekt.
Pappa har haft en 328 med ess kompressor och den drog 0,1l/mil mer med kompressor. Vid hårdkörning ökar såklart förbrukningen mer. Jag har haft precis samma ökning på 330xi och m3 e46 med ess kompressor.
Hur tyckte du att bilen blev efter kompressor?
Tänkte främst på om man kanske kan glida ifrån vännens Supra med 280hk ;)

När sätts kompressorn igång föresten och ger dessa 100hk mer? (tänkte om den fungerar som en turbo eller om den mer eller mindre alltid är igång)

mvh
Vilket kit är det dom har nu till 328? Vi hade vortec centrifugalkompressor och den ger effekt redan vid låga varv men kommer riktigt vid ca 4000rpm, alltså mer som en turbo men jag tycker gången är långt bättre än dom turbobilar jag kört.
Nu tror jag dom använder asa-kompressor som laddar redan från botten. Så den tror jag är bättre. Med den har du fullt ladd redan på låga varv.
Dom har superbra support om det skulle hända något, men driftsäkrare trim kan jag inte tänka mig finns. Vi har somsagt haft tre bilar med ess och kommer garanterat att ha fler innom en snar framtid
Bilen blev förövrigt underbar :-)
Fyfan, det låter helt ypperligt ;)

Tackar för infon ! Du är en heders knyffel utan dess like !

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.