|
|
|
|---|---|
|
Har läst några inlägg angående klonk växellägena. Jag har också ett litet fördröjande klonk i kardanen (tycker jag) främst vid låga växlingar. Har fått till svar vid verkstadsbesök " ingen fara z3 är såna ". Kommer inte att acceptera sånt snack och börjar till våren att undersöka saken. Önskar dock lite förnuftiga motiveringar, tips att säga till mekarna. Det måste ju finnas många med s.k. klonk eftersom " dom är såna " har bara läst två inlägg. Tycker också en klubb vore kul med enklare träffar. Kanske en ide med både Nationellt och mer regionalt, typ z3, z4, vest | |
|
har samma problem som du.jag har ochså fått smma svar att dom är sånna.jag har forskat lite i detta ämne och kommit fram till att det blir en kostnad på 10 -15 tusen. man får byta svänghjulet.det sitter en ryckutjämnare på det. jag ska byta det till våren.det vore roligt om det finns någon som har gjort det och kan säga att problemen försvann. |
|
|
Har läst om ryckutjämnare tidigare här på inläggen. Har dock aldrig hört något liknande på andra bilmodeller. Är det för att det är "racerbil" eller. Håller med dig, det vore bra att få höra om fler har samma problem eller om man bara skall strunta i problemet. Jag tycker ändå det skulle kännas goare med goa växellägen. Hoppas att fler kan höra av sig om rycket/ klonket har någon vital betydelse. Längtar till sommaren ! |
|
| Har ni undersökt era bakaxelfästen? Z3 är kända för sprickor i subframe och bagagerumsgolv vilket medför att man får ett glapp i drivlinan som blir värre och värre. | |
|
Tack för tipset. Har haft strömavbrott så därför ej kunnat svara. Var sitter suframe vad är det ? Drivlina ? Det låter som en aktersnurra ????Heter det inte drivknutar o.s.v. Har grejorna du menar att göra med kardanen. Kardanen har ju bussningar strax bakom växellådan därefter kommer en bussning till i mitten på kardanen. Dessa har jag kollat och var inte något att anmärka på. Beror det på upphängningen av bakvagn och diff ? Är Gotland ett bra Z-åkande ? |
|
| Hej, menade inte att vara stöddig, har nu läst lite om subframe och det låter oroande kanske. Är fortfarande mycket tacksam för alla tips ang. kardanklonket. | |
| Enklast är att lyfta på bagagerumsmattan och kolla golvet vid vänstra hjulhuset. Det börjar spricka i de längsgående skarvarna samt i svetspunkterna. | |
|
Tack för tipset. Hoppas fler inlägg kan komma innan vårkänslorna börjar. Skall ut till garaget och kolla med en gång. Får hålla tummarna att det inte är som du säger. Bättre att köra Blekinge därefter utefter Ostkusten norrut för en Z- tur ????? |
|
|
Nu är det kollat och fann inga bristningar någonstans i bagaget. Det såg rent och fint ut. Tack för hjälpen. Nu kan jag gå vidare till nästa kontroll. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.