|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Måhända börjar forumets legendarer bli gamla stutar måntro som med piska ska mana ungdomen att skriva om och skriva rätt, minsann... Dataspel kan mycket väl vara av godo då inlärningsprocessen snabbas upp och att edra arvetagare kunna mer än ni själva i jämförbar ålder, endast en tanke kan ni skänka denna vinkel. The way we see the problem is the problem. |
|
|
En klart intressant och alltid lika aktuell tråd. Jag menar nog att mycket styrs av trender nu för tiden. Nån konsekvens i användandet av SMS-förkortningar finns ju knappast, dvs att skriva kort men ändå begripligt. Varför skriver man i så fall juh istf ju? Rätt svar tror jag är: Det är trendigt och inne, och det sprids snabbt. Jag kan sätta en liten peng på att många ärligt och uppriktigt tror att juh är den rätta stavningen om ett par år, men man behöver ju ändå inte bry sig speciellt mycket. Fler liknande ord finns, det är inte bra när språk och stavning utvecklas i denna riktningen. Skolan gör ju tyvärr inte mycket åt problemen, det är som redan nämnts inte mycket läraren har att säga till om nu för tiden. Avstavning av rader och meningar görs där det passar, stora bokstäver i namn och vid ny mening är inte så viktigt. Luva och keps (gärna samtidigt) på inomhus i klassrummet däremot är trendigt och inne, och ve den lärare som försöker ta tag i detta. Vilket med stor tydlighet visades nyligen i programmet om skolmaten där fega stackare inte vågade erkänna sina busstreck när kocken försökte reda ut vad som gällde. Jag erkänner gärna och öppet att jag förmodligen inte hade lyckats behålla behärskningen där, de som såg inslaget i programmet vet vad jag menar. Tillbaka till brist på stavning och vårdat språk, vad jag menar är att om man inte kan upprätthålla någorlunda ordning och följa enkla regler så blir det ju inte lättare att motivera eleverna till att lära sig stava och skriva. Lite värre är det när inte vuxna människor kan (eller vill) skilja på t.ex de och dem. Inte blir det bättre av att media slarvar, och dagligen kräker ur sig tidningar med fullt av fel, både faktamässigt och grammatiskt. Var blev korrekturläsningen av? Jämmer och elände, och så Askens egna tolkning av gammelsvenska på toppen av alltihop...) FP |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
folke! Askens tolkning av det svenska språket här på AP,har snart erkänts som eget språk! Askiatiska! Eller vad säger du Asken? Puss på dig! Mvh Patrik |
|
Jag tycker det är svårt det där med "de" och "dem"...och för allan del mixtrar ihop detta med talspråkets "dom"... Men jag har fortfarande ingen ångest för den sakens skull. Men vi i Svedala vill ju gärna ha kvar språket som en del i kulturarvet ty vi är endast 9 miljoner i dagsläget...så ok ,<<<<Se där ;)) mellanslaget kom till slut ;) jag kan visst till viss del förstå trådskaparens fråga, men jag anser ju inte att detta forum har sååå stora problem med språket direkt.. Kanske har att göra med att jag själv hade en "tvåa" i Svenska som slutbetyg.. Hade visserligen inte bara med språket att göra, det var nog min sista uppsats som..hmm...uteblev av någon mystisk anledning :) Jag satt väl och drömde om den där 3.0 CSL:en som en student på skolan hade just under detta underbara åttiotal ;) Mvh Janne. |
|
|
Som ni skriver!!!!!!!!!!,,, hade gammelfarfar sett de här (som ni kallar "korrekt svenska") hade han minsan rappat er med käppen, för så skrev man minsan inte på hans tid inte... Språket utvecklas hela tiden , inte så konstigt alls. Det viktigaste är väll att vi förstår varandra lr ???? |
|
|
He,he...inte undra på att jag har så många inlägg när jag lik förbenat skrev lite galet när det gäller detta mellanslag EFTER kommatecknet ;)) och måste återkomma för rättningens skull...hrmpf. Jo, så är det :) Mvh Janne. |
|
|
Många här klagar på lärare och anarki i skolan och påstår att problemen härstammar därifrån. Jag skulle snarare säga att det är föräldrarna som är den riktiga källan. Hur många föräldrar sitter hemma och hjälper sin barn med att bättre förstå skolämnena? Hur många föräldrar har lärt sina barn att bete sig korrekt och vet att de gör så även när föräldrarna inte är med? Nu för tiden om man har problem med sitt barn så har det damp, dyslexi eller nåt annat, för då kan man enkelt skylla ifrån sig sina problem. Om föräldrarna skulle ta huvudansvaret för sina egna barn så skulle kanske inte dessa problem finnas. Sen är lärare inga ordningsvakter. Om det finns regler som säger att huvudbonad ska vara av (en otroligt underlig regel, vem skadas av att en person har en huvudbonad på sig), så ska föräldrarna vara den som ska beskyllas, inte läraren, för den bristfälliga uppfostran. Sen är det en självklarhet att språket ändras och endast naivt och tro att just som man själv skriver nu är det perfekta språket och all förändring från det är försämringar. Dock stör även jag mig på latheten hos vissa skribenter som konsekvent slarvar med så simpla saker som stor bokstav, punkt, osv. Dessutom förstår jag inte hur svårt det är att skriva verbet byta i dess olika tempusformer. Byta, bytte, bytt trodde jag var rätt. Men böt, bötade och dylikt används nästan oftare... Mvh Johan |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tror nog att minst 9 av 10 här inne, har någon form av fel i sina inlägg enligt det svenska språket. Ma1445M! Antar att din gammel-Farfar,med sin käpp, skulle sett till att du inte skulle kunna skriva ett ord till under en vecka.(med tanke på ditt eget inlägg. ;) ) Kanske dags att döpa om topicen!?? "Mobba alla med fel i det Svenska språket!" =) Mvh Patrik |
|
Grelle: Allt är naturligvis lärarnas fel, det har det ju alltid varit ;) Mvh Janne. |
|
|
M635 He he ,ja hade han sett mej skriva hade det blivit KÄPPEN. Jag är totalt värdelös på stavning, men jag klarar mej fint endå.. Kan inte heller förstå det här med mössan inomhus??? Det är väll bara bra tänk om pojkspolingen Har löss?? |
|
|
Jag håller med trådskaparen och övriga att det har skett en förändring av skrivspråket. Ofta till det sämre. Jag fick syn på den här tråden, direkt efter att jag läst en fråga av en annan trådskapare. Med den stavningen och meningsuppbyggnaden, undrade jag hur tankarna snurrade i hans huvud. För något år sedan blev jag mycket irriterad över hur programledare på P3 och även på SvT uttryckte sig. Bl.a. var jag irriterad på användningen av orden: "Var" och "Vart". Jag skickade ett mail till språkvårdaren på SR och fick ett snabbt svar från honom, att han inte ansåg, att det är ett problem. Han angav engelskan som exempel på att man kan klara sig med ett ord för båda användningsområdena. Jag håller inte med. Ett annat problem, tycker jag, är att så många inte verkar läsa alla fakta i en fråga, innan de svarar. Om man ställer en fråga med noggrann specificering av, vilken utrustning det är frågan om, vilka symptom, som finns och vilka kontroller/felsökningar man själv gjort, kommer säkert någon att föreslå felsökning, som man själv gjort, eller fråga om utrustning, som redan finns angiven i frågan. Det är inte bara en fråga om skrivkunskap, utan även om läsförståelse. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Tal är ett språk för ögat, skrift är ett språk för ögat. Man kan alltså inte skriva som man talar. I talet har vi flera sätt att signalera hur det vi säger uppfattas: tonfall, paus, betoning, röststyrka, och dessutom kan vi använda gester och miner. Men det är intressant att se hur barnen kommunicerar via msn, där hänger man inte med. //Stefan |
|
|
Var- och vart-förväxlingar kryllar det av här på forumet. Visst begriper man frågan, men inte ser det bra ut. "-Vart sitter reläet till..." o.s.v. |
|
|
"-Vart sitter reläet till?" Svar: Söderut! :-) |
|
|
När det gäller den felaktiga användningen av "vart" så tycker jag den till stor del är kopplad till dialekt eller landsdel om man så vill... ___ //Ulf |
|
|
Jag håller inte med dig Ulf. De dialektala (miss)bruken av orden har funnits länge och kan ganska lätt skiljas ut. Det moderna missbruket av orden har uppstått ur barnspråk någon gång under sent 1980-tal. Sedan har det spritt sig upp genom åldrarna, för att nu landat hos vuxna. <50 år. Vad jag inte förstår är hur vuxna människor, som använt orden på ett korrekt sätt, helt plötsligt tappar förståelsen för vad de innebär. Diskussioner om subjekt-objekt, eller befintlighet-riktning möts med total oförståelse från min 14-årige son. Jag blev precis uppringd av en kompis, som hade läst en artikel på Aftonbladets nätupplaga. Överst på 1:a sidan stod rubriken: "Bil körde i Helsingborgs hamnbassäng". Artikeln inleddes med en sammanfattning av händelsen och där upprepades meningen, att en bil kört i hamnbassängen. Fantastisk prestation om inte bassängen var torrlagd förstås. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Jaså, ni skåningar ha andra böcker i svenska i skolan? :) Ni skriver ju "r" fastän ni inte säger det. (OT. Visste ni att när det ringer på Kina-krogen låter det: LLLLLLLLLLLL!) För att balansera mobbingen lite kan nämnas att på mina breddgrader (södra Dalarna) är det främst en vokal vi inte kan uttala rätt, nämligen "u" som låter väldigt grovt och inte som de fina u:en som formas ute på läpparna i övriga delar av landet. Det lär ha tipsats i något sammanhang att man skall gå i på turistbyrån i LUUUdvika och förhöra sig om deras k-UUU-lt-UU-r-UUU-tb-UUU-d! |
|
|
Ha ha ha, javisst och gärna lite GUUURT vin till fisken. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Ser att det börjar fattas bokstäver i mina inlägg. OM det är någon som tror på det i denna tråd, så kan jag meddela att batterierna i mitt trådlösa tangentbord sjunger på sista versen :) Måste in i en annan byggnad om jag skall hitta nya och det är så FUUURT väder ute! Kaptenlöjtnant: GUUU va gôtt! |
|
|
Själv skriver jag ofta alltför kortfattat på forum som det här och slarvar för övrigt en hel del med både det ena och det andra. Tappade bokstäver är en brist jag har utvecklat på senare år, gör dessutom mig ibland skyldig till rena syftningsfel, fy sjutton. Först när inlägget är postat upptäcker jag misstaget och ingen möjlighet till rättning tyvärr. Kanske slarvig, stressad eller så lider man av ordblindhet, inte vet jag. Jaja, en del fel ser även jag och vill påvisa följande: I både tal och skrift sätts "på grund av" respektive "tack vare" inte i sitt rätta sammanhang. ”Tack vare" har en positiv påföljd och "på grund av" har en negativ påföljd, inte tvärtom. Just ja, ingen apostrof före genetiv-s i svenska språket! Fel: Lisa’s BMW Rätt: Lisas BMW Kul tråd med många vettiga inlägg! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.