AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.295

Stavning och meningsuppbyggnad = förlorad konst?

Sida 2 av 4
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min fru är gymnasielärare i kemi/naturkunskap och hon ber mig titt som tätt att hjälpa henne att tolka vad eleverna skrivit i sina inlämingsuppgifter eller läxförhör. Många gånger totalt osammanhängande, gott om stavfel och särskrivningar samt med en handstil som jag skulle gissat tillhöra en lågstadieelev.

En annan sak som förbryllar är att säkert 20% av hennes elever har diagnosen dyslexi och det är likadant år efter år. När jag gick i skolan (för 100 år sedan ;) så hörde man aldrig om någon som hade en sådan diagnos även om det självklart fanns någon som fick stödundervisning. Är det så att det har blivit vanligare med dyslexi? Eller har man blivit bättre på att upptäcka det? Eller är det så att vissa elever helt enkelt har en bristande kunskap pga bristande träning i tidigare årskurser och att det helt enkelt är praktist att använda denna diagnos som en förklaring?

Själv blir man ju ofta mörkrädd när man läser sina gamla inlägg pga alla stavfel och i farten bortglömda bokstäver. Jag slarvar med att läsa igenom inläggen innan jag postar vilket givetvis straffar sig men jag tror ändå merparten förstår vad man vill säga.

Jag gillar Asken och han är en forumprofil som besitter mycket kunskap och som har en hel del intressanta idéer dock har jag också svårt för det språk han numera använder.

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
"Jag gillar Asken och han är en forumprofil som besitter mycket kunskap och som har en hel del intressanta idéer" just så tycker jag, och just därför det är synd att inte förstå vad han skriver!

M3 E30Länk
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Tyvärr är jag också en av er som blir trött på sättet att förmedla sig vissa inlägg. Asken ( som väl kan anses ha skapat viss irritation hos ngr av oss ) är säkert en trevlig, kunnig person, dock har ngt hänt med honom vad gäller hans sätt att uttrycka sig. Som jag nämnt tidigare är jag en som dagligen kommer i kontakt med "gammelsvenskan" "juristsvenskan" eller vad man nu vill benämna det som. Tycker därför det är intill pinsamt att läsa inläggen, det blir jobbigt och till slut så ignorerar man att läsa, bara för att det är gjort av vår käre Asken.
Att sedan det finns inlägg där det framgår att det är personer som inte till fullo behärskar vårt modersmål, det berör mig inget.
En annan sak som jag däremot börjar ifrågasätta mer och mer är de inlägg med exv. lydelse; vad skall jag ha för olja i växellådan, bilen, varför startar inte bilen, ojämn bromsverkan vad göra. Trodde att det fanns viss förkunskap hos de som vistas här på forumet, man kan väl inte fråga om de messt enkla saker, eller,,,,,,

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
Nya generationens bilägare vill antagligen snabbt ha kunskap om sina fordon och inte börja med att riva utan att veta, det finns ju numera tillgång till internet, men det har ju inte alltid varit så utan några av oss har fått gå den hårda vägen. Detsamma gäller skrivspråket, fort och enkelt.

Min yngste son som är åtta år skriver utan att titta på tangenterna och det är i min värld väldigt imponerande då jag själv började skriva maskin (betydligt mer ansträngande för lillfingrarna) som 12-åring och på en skrivmaskin backar man inte.

En anann roilg sak är att när man fyltatr rnut på bkostevänra är det froatfradne lälgsit (iaf bgeprglit) så lgäne frötsa och stisa boktsvaen är på rtät patls.

Jag anser att vi har och ska använda språket för att kommunicera, det måste ju vara det primära? Avstavningar och särskrivningar är egentligen inget problem så länge vi förstår vad som menas. Jag kan också tänka mig att många inflyttade drar sig för att slänga ut en fråga och kanske göra sig lite dumma p.g.a. språkpolisen som gärna hånar inlägg och stoltserar med sin egen språkkunskap. Under rubriken "roliga annonser" är det lite skillnad då man oftast hinner korrekturläsa sin annons innan den läggs ut, där är det rent slarv men på ett forum får man nog kliva av sin höga häst en stund.

The way we see the problem is the problem.
Tills editfunktionen uppfunnits... =)

The way we see the problem is the problem.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

På tal om språkvård:

Sök på "tacklucka" på Blocket så får ni se hur skrämmande många svar man får!

133 st idag på morgonen.

Mats
BMW CS #5847
Gemini__
Skrämmande nog hittar man också ett antal annonser när man söker på "pruttat".
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
Kanske bara är jag som är gammaldags, men jag tänker ofta på hur jag vill bli uppfattad av min omgivning. Om skrivspråket lider av att man är slarvig så säger det ju en sak om en person, en annan om personen klär sig slarvigt, är okammad och luktar illa.
Kanske en dålig jämförelse men det jag vill säga är att man ibland måste lägga manken till för att t.ex. uppfattas som seriös eller skötsam.

Om man åker och tittar på en bil som man vill köpa och bilen är ostädad, så drar iallafall jag slutsatsen att om han inte skött insidan på bilen så kanske inte resten heller är skött.
Samma gäller om man åker förbi ett hus och det är väldigt skräpigt på gården. Man kan utgå ifrån att det ser precis likadant ut inomhus och att det ofta beror på ekonomiska bekymmer.

Undermedvetet drar man slutsatser av hur folk beter sig och uttrycker sig.

Visst kan man ha överseende med stavfel och missade bokstäver om personen ifråga kommer uppspringande från garaget och med smutsiga händer försöker knåpa ihop en fråga på tangentbordet.

Och med exemplet med Asken så var det inte meningen att säga att han var grammatiskt korrekt utan att han kanske försöker för mycket när han skriver sina inlägg. Med tanke på hur lång tid det tar att läsa hans inlägg så måste det ta en ansenlig tid att författa.

/Erik
kilroy
Jag hävdade i ett annat inlägg (den tråden har försvunnit) att man inte bör försöka sig på att skriva på "gammelsvenska" om man inte behärskar tekniken...och det gör inte Asken. Det blir till slut enbart pinsamt och töntigt.

Om man skriver en ny tråd så säger AP´s regelverk...

- Vårda ditt språk och kontrollera din stavning

Hur kontrollerar AP att den regeln efterlevs? Hela vitsen med att ha ett regelverk är att man har regler som kan kontrolleras.

Ovanstående regel är lika meningslös som en regel som säger att trådskaparen måste göra 10 armhävningar.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,ska alla skriva som en duktig lärare så blir det knappast så mycket skrivet i forumet öht..
Viktigast är att man får information om problemen som uppstår osv...

Men vi människor "stör" oss på olika saker här i livet beroende på hur vi är "funtade" ;)

Mvh Janne.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag är inne på samma linje som BMW-Erik och kilroy - det är trist när folk inte anstränger sig att skriva så begripligt och korrekt som möjligt. På ett forum kan man inte kräva att allt är formmässigt och grammatiskt perfekt, rättstavat och elegant, men man kan banne mig kräva att alla åtminstone anstränger sig och gör sitt bästa. Det är snudd på oförskämt att t ex ställa så otydliga frågor, att de hjälpsamma själar som vill svara lägger en massa tid på något som frågeställaren inte är intresserad av.
Vill man ha ett bra svar, är bästa sättet att ställa en bra och tydlig fråga!
Likadant med annonser - anstränger man sig lite att göra annonsen tydlig och korrekt, är chansen betydligt större att få napp.
Som sagt - jag kräver inte av någon att allt ska vara rättstavat och utan andra fel - det jag kräver är att den som skriver gör sitt bästa, och inte slarvar eller är för lat att tänka efter vad man vill ha sagt!
Transocean
Ja men avskaffa alla elevråd och dylik dynga på skolor, ta lite ledig en vardag och besök ett par skolor och upptäck hur det ser ut. Ser du en lärare som nyligen fått en liten blåtira av en "energisk" elev? Ser du massa ungar som verkar spela fotboll i flera timmar på skolgården? Vem styr i klassrummet...egentligen?

Jag uppmanar alla som är intresserade av läraryrket att genast söka sig till Finland ty där är Frökens ord fortfarande lag. Kanske inte så konstigt då att mitt gamla hemland alltid hamnar på toppen när skolor jämförs i internationella sammanhang.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag tror att microsoft word har en hel del att göra med särskrivningar i Sverige. Testa att rättstava ett dokument och se vad som händer med de hopskrivna orden.
Det är svårt att lära rätt när hjälpmedlen är felaktiga.

///BMW - Was sonst!
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jovisst är inte Word perfekt, men antalet inlägg på AP (och andra forum) som skrivs i Word är extremt få.

//Lövet
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Det enda jag har som ett svar på topicens fråga, är:

No.1: Allt för få lärare med god kompetens i högstadie nivå
No.2: Allt för många elever i resp. klass i skolorna. (grundskola)
No.3: Nysvenska elevers inflytande och språk på de svenskfödda eleverna i skolorna.(Och snälla...kom inte med några glåpord om detta inlägg...har själv gått i en högstadieskola som då hade närmare 50% invandrare.)

Mvh Patrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Programmer!
Jag undrar det samme betr. skolornas prognos för många av Sveriges elever....Dyslexi!
Dyslexi,var under min skoltid rätt så okänt som begrepp.
Men visst fanns det en del med läs och skrivsvårigheter i klasserna,eller kanske med mer rätta siffror ca 1st av 30.
Idag utgör Dyslexin tyvärr ca 10-15%....och det ökar!
Är våra lärare så omedvetna om vem som har svårt att ta imot information i skolan,eller är barnen idag helt ointresserade, av allt som gäller manuell inlärning(dvs ej Dataspel och onödigt vetande)?

Dyslexi....en myt eller folksjukdom?

Mvh Patrik
Transocean
Procentvis har det alltid/kommer alltid att finnas ungefär lika många dyslektiker. Det är metoderna som används för att avslöja dyslexin som blivit bättre.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Nu menade jag ju inte att man skriver inlägg i Word men att man i skolan använder datorer mer och mer istället för handskrivning som det var förr. Rättar man då det man skrivit så anmärker word på i stort sett varenda hopskrivet ord. När man sen skriver på exempelvis ett forum så är det rätt lätt att särskriva då man ju lärt sig att det ska vara så.

///BMW - Was sonst!
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
M635 forever: Nu när vi ändå är i en tråd som handlar om språkkvalité måste jag tipsa om att du bör använda mellanslag efter kommatecken. Ser knasigt ut annars tyvärr. ;-)

//Lövet
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Lövet!
Mina enda ursäkter är:
Lågavlönad egenföretagare i ständig stress,och allt för mycket att skriva under så kort tid som möjligt. =)
Är ju född under 70 talet,och det närmaste man kunde komma ett tangentbord,var skrivmaskinsövningarna man hade i högstadiet.
Värre vore det att inte använda sig av versaler överhuvudtaget,och dessutom att missa det hela, beträffande stavning.?

Dessutom missade du själv kommat efter språkkvalité! =)

Mvh Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.