AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.294

Stavning och meningsuppbyggnad = förlorad konst?

Sida 1 av 4
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
Det kanske bara är jag, men blir det inte sämre och sämre med stavning och dyl. i annonser och forum?

Själv försöker man skilja på tal- och skrivspråk. Vissa inlägg och annonser är en pina att läsa pga avsaknad av punkt och kommatecken. Man får läsa igenom flera gånger innan man förstår vad personen menar.

Ibland får man medvetet stava fel för att hitta saker på t.ex. blocket.

Är det slarv eller finns det brister i svenska grundskolan?!?
kilroy
De seaste 20 åren har det skett en kontinuerlig utarmning när det gäller kunskaper i svenska språket.

Det finns säkert flera anledningar men helt uppenbart finns det politiska orsaker.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ja, du har helt rätt. Särskrivning, felstavningar, sms-förkortningar och talspråk i både annonser och foruminlägg.
Det där med att medvetet stava fel känner jag igen. Utövar den metoden kompletterad med wildcard på söksidan här på AP bland annat. Klurigt ibland att tänka sig in i alla variationer folk skriver.
Märks tydligt att Sverige har sjunkit rejält på listan över världens mest utbildade länder...

///BMW - Was sonst!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den yngre generationen läser inte så många böcker, skriver inga brev och kommunicerar mer med kompisar via MSN och SMS än via vanligt tal. Och där gäller så många förkortningar man bara kan få till. D.v.s det svenska språket är ett andraspråk för många idag. Tråkigt kan tyckas, men i.o.f.s är det ingen som pratar eller skriver som min morfar gjorde, så det kan väl vara så att man är mossig själv..
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
Kan ju tillägga att det finns en andra ände på skalan. Det är med viss möda man trasslar sig igenom Herr Ask:s inlägg ibland...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

I skolan där min 7-åring ska lära sig skriva, använder sig en del av lärarna av särskrivningar. Jag blir mörk rädd.
kilroy
Att man använder ett annat språk när man chattar är iofs inte så märkligt, det gör jag också.

Problemet uppstår när och om man enbart klarar det språket.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Att språket brister på ett forum kan jag till viss del förstå. Som författare måste jag fundera noga innan jag skickar iväg det slutliga manuskriptet, men när jag skriver på ett forum orkar jag helt enkelt inte göra det. I efterhand ser jag felstavningar, oklara syftningar, klumpiga formuleringar och andra brister i mina egna inlägg. I en annons tycker jag på ett sätt att det är svårare att förstå varför språket brister. Rimligen vill säljaren få sin vara såld och då underlättar en välformulerad annons. Om man inte själv klarar av att skriva en bra annons vore det lämpligt att be någon om hjälp. Kanske är det så att en del annonsörer inte inser hur dåliga språkfärdigheter de har.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
BMW-Erik:

jag lider med dig.... det har definitivt blivit sämre med språkfärdigheterna överlag, vilket sannolikt till stor del beror på att grundskolan inte längre fokuserar på att lära eleverna ett "korrekt" språk. Tyvärr behöver inte heller nyexaminerade lärare ha särskilt mycket kunskaper i svenska.... det är till och med möjligt för en blivande låg- eller mellanstadielärare (det heter inte så längre, men ni fattar vilka jag menar) att VÄLJA BORT svenska ur kursen på Lärarhögskolan. Huga.

För övrigt är exemplet på "andra änden av skalan" illa valt - Herr Ask kanske tror att han praktiserar en klassisk och korrekt språkuppbyggnad, men det vimlar tyvärr av bl a tempusfel, komparationsfel och kasusfel i hans alster. Sirligt och högtravande språk är det, men vare sig elegant eller korrekt (vilket jag antar är avsikten).
Gu
35
Gubben
328ia Cabrio -96
För mig, som tycker att samtliga inlägg i denna tråd skrivits av den ”yngre generationen”, är det intressant att se att även de ”yngre” skikten av denna yngre generation, reagerar på den brist på kunskap i svenska språket, som många av inläggen visar på. Nu är ju inte detta forum i första hand ett språkvårdsforum, utan en plats där vi utbyter tankar, tips och idéer om bilar (läs BMW) och trafik i allmänhet, och därför tycker jag man får acceptera våra olika färdigheter i att hantera språket korrekt. Men visst skulle det vara skönt att slippa de värsta avarterna av användandet av de personliga pronomina ”de” och ”dem”, för att ta ett exempel ur högen. Min åsikt är att man absolut kan använda talspråkets ”dom” i stället. Då slipper man fundera på när det ena eller andra skall användas! Särskrivningarna är ju ett större problem och verkar tyvärr breda ut sig. Men visst måste det vara mera intressant för en arbetsgivare att anställa en sjuksköterska än en sjuk sköterska. Vår vän Asken intar en alldeles speciell ställning när vi pratar om vårt sätt att uttrycka sig. Han har ju gjort en ”gimmick” av att skriva på någon sorts ”gammalsvenska”, men har uppenbara problem med att hantera singular- och pluralformerna av framförallt verbet ”vara”. Men personligen tycker jag att hans humoristiska sätt att behandla olika ämnen på i detta forum ursäktar de språkliga kullerbyttorna!

"Never drive faster than your Angel can fly!"
Håller helt och fullt med BMW-Erik.
Det fanns en tid då jag faktiskt läste Hr Ask:s alster här på forumet.
Det gör jag inte längre.
Å andra sidan tycker även jag att det ibland är alldeles fantastiskt hur en del stavar, både i inläggen här och i sina annonser.
Jag misstänker ibland att det har att göra med det synnerligen multikulturella samhället vi numera lever i.
I så fall tar jag det. Ifall det däremot inte har något med det att göra, blir man ju en smula fundersam.
Har en 8-åring här hemma, hon har svenskaläxa 1 gång/vecka, och jag häpnar faktiskt över hur mycket en andraklassare förväntas kunna.
Det måste vara någon typ av förlorad generation däremellan.
På något vis.
Typ.

/Magnus
Bostongurkan: Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kanske några skulle fundera på att dela in texten i stycken, blir lite lättare att läsa då...;-)

Beträffande Asken. Tidigare var han intressant att läsa, nu hoppar jag medvetet över hans inlägg som oavsett innehåll blir ointressanta då språket är kuken.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag har endast bott i Sverige i 7 år och är numera tillbaka i Danmark igen. Beklagar eventuella stavfel och meningsuppbyggnadsfel. Då danska och svenska ligger väldigt nära varandra, har jag ibland problem med meningsuppbyggnaden, då jag tänker på danska, men skriver på svenska här på autopower.

Men jag håller med trådskaparen. Annonser på blocket är ibland mycket svårlästa och innehåller många stavfel.

Robert Lundberg: Jag håller med dig. Även jag gillade Askens blogg om Krutis m.m. och gillade innehållet. Numera ignorerar även jag inlägg och bloggar från Asken, tyvärr pga språket.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag är en av de mindre begåvade när det gäller stavning! :) Trots att jag har bott i SV i snart 22 år har jag en del problem med stavningen, särskrivningar, en eller ett, de eller dom och om det ska vara ck eller bara k i orden är det jag har mest problem med. Jag brukar kontrollera stavningen flera gånger men det händer ofta att jag missar felen. Men pratar man med mig hör man inte (oftast) att jag inte är svensk. Stavnings problemen är något jag försöker bli bättre på hela tiden men det går sakta. Om någon talar om mina stavfel eller särskrivningar blir jag bara glad av det.
Även jag finner det märkligt att man alltför ofta inte hittar punkter, komma tecken i annonser eller att det används så mycket förkortningar som man använder i SMS och liknande, för mig går sådana annonser bort!

Även jag är tyvärr en av de som slutat läsa Askens blogg och forum inlägg! Jag begriper helt enkelt inte vad karln skriver! Förr läste jag hans inlägg och blogg noteringar med stor intresse!

M3 E30Länk
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Är också en som inte längre läser Askens inlägg. Hans gamla meriter är just nu, bara gamla.

//Lövet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det var långt ifrån dålig svenska i det inlägget Abbe. Det enda jag såg var "Stavnings problemen". Det var förmodligen bättre svenska än ett snitt av mina inlägg, som kan innehålla en hel del "fyllekörning" över tangentbordet :)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Att människor har olika fallenhet för språk och stavning är självklart, liksom att det inte är alldeles enkelt för den som inte har svenska som modersmål att få till allt rätt. På ett forum kan man heller inte ha jättehöga krav på vare sig stavning eller språklig form - det hör liksom till, att alla bidrar och deltar efter egna förutsättningar.
Däremot tycker jag det är sorgligt och trist, att språket fått mindre och mindre utrymme i skola och samhälle i övrigt - får man inte lära sig från början att uttrycka sig någorlunda begripligt, blir det nästan ett handikapp alldeles i onödan. Om någon känt sig träffad av mitt inlägg ber jag om ursäkt - jag tycker Forum är ett utmärkt ställe att både utöva och träna sin kommunikationsförmåga, och är det något jag inte fattar av det som skrivits kan jag ju alltid fråga!
Inget personligt mot Asken heller - det står honom fritt att rådbråka språket hur han vill, och gillar man det inte är det ju bara att låta bli att läsa. Det jag i all ödmjukhet ville påpeka var bara att hans språk inte är vidare korrekt, eftersom det användes som exempel på 'avancerad svenska' av trådskaparen.
Håller med om att Askens inlägg är väldigt "svåra" att ta sig igenom. Känns som man läser Sveriges Rikes Lag. Hoppar alla hans inlägg nu.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Gunnare, Abbe, Cabben, Gubben...med flera. Dela gärna in texten i stycken så blir de uthärdliga att läsa.
Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
Även jag ignorerar totalt Askens inlägg numera. De är fruktansvärt dryga att läsa. Förstår inte poängen, mycket av det han skriver är nog vettigt, men språket är det inte...
Jag gillar Askens inlägg stenhårt! Speciellt hans språk. Håller för övrigt med "Nockenwelle" att man slinter ibland själv. Trots det tycker jag att antalet särskrivningar, felstavningar och syftningsfel är skrämmande. Dock är det lite roligt när en annons får en helt annan betydelse än som var tänkt från början. T ex:

"innomhus dör i delar" eller "tjejkörd golf säljes pga flytning". Svårslagen humor!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.