AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.331

Larmar när jag kopplar in motorvärmaren

Ma
16
Mattan71
525d Touring -02
Det är nämligen så att när jag kopplar in motorvärmaren och låser bilen (har provat att låsa med avaktiverat kupésensor) så kan bilen larma efter ett tag. Den är inte konsekvent med att den kan larma direkt eller efter typ 1 timme.
Motorvärmaren jag har är Defas WarmUp-system. Med en Display i bilen där jag ställer när den ska gå i gång så att säga. Bilen har även defas batteriladdare och det är här jag misstäcker att utlösaren kan vara.
Är det så att bilen larm känner av när det blir svängningar i batteriets styrka.
Om det nu kan vara så, vet någon hur man kan komma förbi det. Det är ju ganska så irriterande.
Bilen är förövrigt en 525dT -02.

Mvh // Mats
ol
74
olv
535d -06
Jag har också batteriladdare på min och samma symtom, den larmar då timer slår på.. Men jag har också dieselvärmare och kör jag den så larmar den inte, borde bli svängningar i batteriet då också..
Har stött på likartat problem på min bil.
Även detta en E39 -02.
Tror att larmet gick när jag först anslöt mv-kabeln ock sedan låste bilen ( fjärr ).
Detta har hänt 2 ggr,men efter att först låst bilen sedan anslutit mv-kabeln så har det inte hänt igen ?
Verkar som en extern jord kan påverka larmet i så fall ?
Skriv gärna mer när var hur det hände eller om det liknar det jag beskriver.
Ma
16
Mattan71
525d Touring -02
Hej
Skönt påsätt och vis att jag inte är ensam om lite av ett mysko problem...
Tyvärr så har jag inte tänkt på om jag har låst före eller efter jag har kopplat i mv-kabeln.
Jag ska prova den varianten som du Alex84 lyckats med.
Annars är det bara att treva sig fram och fråga alla bättre vetande jag stöter på.
Jag återkommer när jag har provat.
Kanske laddaren lämnar spänningsspikar som triggar larmet. En förbrukare som t.ex. dieselvärmare orakar snarare dippar i spänningen.
Varör inte prova att koppla ur laddaren i felsökningssyfte?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Detta var ett "nytt" tilltag, kupevärmare stör väldigt ofta larmet så det sätter igång. Men att inkoppling av enbart motorvärmare är inget som jag hört tidigare, bör väl isåfall vara laddaren som ställer till det.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
hasso: Nu är jag inte säker på om strömmen var på då jag kopplade in mv.
Det kanske var så att timern på stolpen ( ja detta hände båda ggr på mitt jobb ) var på klockslaget "på" när jag kopplade in kabeln.
Har både mv+kupé värmare.
Eftersom det hänt 2ggr hittills bara så kanske detta förklarar fenomenet ?
Larmet startade ca 5-10 sekunder efter inkopplingen av kabeln.
Skumt är det i alla fall.
Dax att uppdatera detta problem.
Hände igen att bilen larmade efter ca 10min.
Inte så kul efter att man kommit hem efter en natts jobb ock tämligen roande för grannarna att lyssna på en larmande bil kl. 07:00 på morgonen ;)
Var ute för 1 timma sedan ock kollade upp bilen igen. Var tvungen att låsa upp den i morse pga larmet.
I alla fall så hade låset fryst när jag försökte låsa med nyckeln.
Tina upp detta samt smorde upp låscylindern.
Har faktiskt reagerat på att låset/motorn på förardörren varit segare än de andra dörrarna ( låsknappen segar mer än de andra ).
Lika så låter el-motorn lite mera än de övriga.
Efter rundsmörjingen så låter det mindre ock knappen åker ner/upp snabbare oxå.
Kan det vara så att låset inte hamnar i rätt läge direkt man låser ock efter en stund rör sej varpå larmet utlöses ?
Någon som upplevt detta tidigare ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.